סולטאן חדש בעומאן – בן דודו של קאבוס

הסולטאן קאבוס, שנפטר במהלך סוף השבוע, לא הותיר אחריו ילדים • בהתאם לנוהג בעומאן, בכירי משפחת המלוכה החליטו על זהות היורש: בן דודו, היית'ם בן טארק

סולטאן עומאן החדש, היית'ם בן טארק, בנאומו הראשון כסולטאן לעם //

סולטאן עומאן קאבוס אל-סעיד, שנפטר ביום שישי בלילה בגיל 79, לא הותיר אחריו ילדים. בשנת 1976 הוא אמנם נשא לאישה את אחייניתו קמילה, אך התגרש ממנה עוד בטרם נולדו להם ילדים.

בעקבות כך, החוקה העומאנית קובעת כי יש להעביר את ההכרעה לוועדה של בכירי משפחת המלוכה היושבת במסקט. בד בבד, בחוקה נקבע כי "הסולטן חייב להיות בן למשפחת המלוכה, מוסלמי, בוגר, רציונלי והבן של הורים מוסלמים עומאניים". כבר היום (שבת) בבוקר, משפחת אל-סעיד בחרה במי שעומד בכל התנאים: בן דודו של הסולטאן קאבוס - שר התרבות והמורשת, היית'ם בן טארק, לסולטאן החדש.

היית'ם גבר על מועמדים נוספים, בהם אחיו – אסד, סגן ראש הממשלה לנושאי יחסים בינלאומיים ושיתוף פעולה; ושיהאב – מפקד חיל הים לשעבר. מועמדים נוספים היו בן דוד אחר – פאהד בן מחמוד, ואחיינו של הסולטאן החדש, טיימור בן אסד.

מעצם בחירתו לתפקיד הסולטאן, היית'ם קיבל את תפקידי ראש הממשלה, שר החוץ, שר ההגנה, המפקד העליון של הצבא ושר האוצר. הסולטאן החדש כבר התחייב להמשיך את מדיניות קודמו בתפקיד, קאבוס, שידועה כמדיניות של דו-קיום, שלווה ושמירה על קשרים ידידותיים עם כל המדינות. "אנחנו נמשיך בדרכו של הסולטאן קאבוס לעבר העתיד", הוסיף היית'ם. בדומו לקודמו, היית'ם בן ה-65 למד בבריטניה – במסגרת תוכנית שירותי החוץ של אוניברסיטת אוקספורד, אותה סיים בהצלחה ב-1979.

הוא מפורסם גם כחובב ספורט, ואף שימש כראש ההתאחדות לכדורגל הראשון של עומאן. בתפקידיו הקודמים הוא שימש כסגן שר החוץ בין השנים 1994-1986, כמזכ"ל משרד החוץ של עומאן בין השנים 2002-1994, וכאמור כשר התרבות והמורשת הלאומית בשנים האחרונות. 

הוא ידוע ביחסיו המצוינים עם מדינות שונות בזכות השליחויות הרבות שביצע תחת הסולטאן קאבוס מחוץ למדינה, וכן בעומאן עצמה - כדוגמת קבלת הפנים לנסיך בריטניה צ'ארלס ורעייתו קמילה בביקורם בעומאן ב-2016.

כבר בתקופה הקרובה ייאלץ הסולטאן היית'ם להוכיח עצמו בתחומים רבים במדינה בת 5 מיליון התושבים. בראש ובראשונה, מדיניות החוץ שלו תיבחן מול העימות הישיר בין וושינגטון לבין טהרן, וכן המתיחות הכללית במפרץ הפרסי שהובילה להקמת הקואליציה להגנת השיט, שבה גם חברה ישראל. בהקשר זה, גם מערכת היחסים שלו עם ירושלים תיבחן במהרה.

ברמה השלטונית הוא יצטרך לבחור אם ללכת בדרכו של קאבוס שכללה שליטה ביד רמה, שאף דיכאה ללא קשיים מיוחדים מחאה בתקופת "האביב הערבי", או שהוא שואף לפלורליזם בעומאן. לבסוף, ברמה הכלכלית הוא יצטרך למצוא פתרונות לעלייה בחוב הממשלתי. בדירוג עתודות הנפט העולמי עומאן אמנם נמצאת במקום ה-22, אך בשל ההוצאות הגבוהות על ייצור נפט וגז, ביטחון ונושאים נוספים אז היחס חוב-תוצר במסקט מזנק – מה שיצטרך הסולטאן היית'ם לתת עליו את הדעת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר