"טיפולי התפתחות הילד רק בקופ"ח - יאריכו תורים"

משרד הבריאות מבקש לצמצם את הביקוש למרכזי התפתחות הילד הפרטיים ולקצר את זמן ההמתנה • הורים חוששים: "אפקטיביות הטיפול תרד והתורים יתארכו"

צילום אילוסטרציה: GettyImages

מ-1 באפריל ‭ 2020‬ יבוטלו ההחזרים שמקבלים הורים לילדים מקופות החולים, על טיפולים פרטיים בתחום התפתחות הילד. המשמעות: ילדים מאובחנים חדשים שיזדקקו לטיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק או קלינאות תקשורת, לא יוכלו לגשת למטפלים פרטיים כפתרון במצב של תור ארוך בקופות החולים, ולא יוכלו יותר לקבל מהקופה החזר שניתן כיום ‭ 190 -‬ שקלים לכל טיפול.

הסיבה לשינוי הזה היא שמשרד הבריאות מבקש לתמרץ את המטפלים הפרטיים לחזור ולעבוד בקופות, ובכך לקצר את התורים. בטווח הארוך, במשרד הבריאות מעריכים  שהמהלך יחסוך לאזרחים כ-‭60‬ מ›- ליון שקלים בשנה, שכיום משלמים הורים למטפלים פרטיים. טיפול פרטי בתחום עולה כ־300 שקלים  בממוצע, לפני קבלת החזר.

80 מיליון שקל למטפלים

השבוע פורסם חוזר ממשרד הבריאות, המנחה את קופות החולים להיערך לתת את טיפולי התפתחות הילד במכונים ובמרפאות הציבוריות  - כבר מינואר הקרוב. התכנון המקורי היה שילדים המאובחנים עם אוטיזם, הנחשבים לנזקקים הגדולים ביותר לשירותי התפתחות הילד - יוכלו להמשיך לקבל החזרים, אך בסופו של דבר הוחלט כי גם הם ייכללו  בשינויים הנ"ל.

לפני כעשר שנים אפשר משרד הבריאות לקבל באופן פרטי טיפולים  כמו ריפוי בעיסוק, טיפול בדיבור,  פיזיותרפיה, אבחון נוירופסיכולוגי, אבחון משפחתי, ייעוץ להורים וטיפול נפשי או התנהגותי - ולקבל החזר מהקופה. התנאי היה: אם קופת החולים לא יכולה להתחייב לספק את השירות בתוך שלושה חודשים. הצעד נועד לתמרץ את הקופות  לספק שירות "בזמן סביר" לילדים ולהורים לאור התארכות התורים, ומשום שמדובר בשירות שמרכיב הזמן בו קריטי. אלא שבמרוצת השנים, הדבר הוביל לנטישת מטפלים את המכונים והמרפאות הציבוריות, ולשגשוג השוק הפרטי.

כיום, כרבע מטיפולי התפתחות הילד במסגרת קופות החולים ניתנים באופן פרטי. שוק הטיפולים ההתפתחותיים במסגרת הקופות  מוערך בכ-‭350‬ מיליון שקלים ‭ 80 -‬ מיליון שקלים מהם משלמות הקופות למטפלים  הפרטיים, ועוד כ־‭60‬ מיליון שקלים משלמים ההורים מכיסם כדי לעמוד בתעריפים שגובים המטפלים הפרטיים.

כעת משקיע משרד הבריאות ‭ 80‬ מיליון שקלים - אותו סכום שמשלמות הקופות למטפלים - שיועברו אליהן תמורת עמידה ביעדים וכנגד הגדלה של מספר הטיפולים שיינתנו לילדים במסגרת קופות החולים.

היעד השאפתני שהציב לקופות החולים מוריס דורפמן, סמנכ"ל רגולציה במשרד הבריאות, הוא שעד תחילת יולי תהיה ירידה של ‭ 50% ‬ במספר הממתינים לטיפול במשך חצי שנה ויותר, ושעד אוקטובר 2020 לא יהיה אף ילד שימתין פרק זמן ממושך כזה. עד אוקטובר ‭ ,2021‬ מקווים שם,  רק ‭ 5%‬ ימתינו לטיפול או לאבחון במשך יותר משלושה חודשים.

"עלול לפגוע בילדים"

לרפורמה המסתמנת יש כבר מתנגדים. "ריכוז הכוח בקופות החולים והעובדה שהקופות יקבעו ממי הילדים יקבלו שירות ובאיזה מחיר, תוך סגירת אפשרות של ההורים לפנות לטיפול פרטי, עלולה לפגוע בילדים ועלולה לפגוע ביחידות להתפתחות  הילד", מתריעה שיר גור, מנהלת הפורום הארצי של היחידות להתפתחות הילד.

לתפיסתה, "מבחני התמיכה לקופות לא אומרים כמה זמן ילד צריך לחכות בתור. משרד הבריאות מאפשר לקופות לקנות שירות לא מוכר ממטפלים פרטיים או מגופים שאינם מפוקחים. הילדים האוטיסטים והסומטים חייבים להיות מטופלים תחת קורת גג אחת. אני חוששת  שהאפקטיביות של הטיפול תרד".

בנייר עמדה של פורום היחידות ההתפתחותיות הם מזהירים כי "הרפורמה לא תביא לקיצור התורים  בשנים הקרובות. יתרה מכך, בטווח הארוך הרפורמה המוצעת תביא לירידה משמעותית באיכות ובאפקטיביות של הטיפול ההתפתחותי".

יריב טל, אביו של יובל (‭10.5‬) שמאובחן עם אוטיזם ומטופל במסגרת המרכז לגיל הרך בבת ים, מוחה  אף הוא: "אני מרחם על אותן משפחות שלא יכולות להרשות לעצמן כספית להשקיע בטיפולים האלו. להרבה משפחות אין את הכוח להילחם".

מנגד, מודה גורם במשרד הבריאות ש"כלל הגורמים מסכימים שהמצב הקיים לא טוב ושיש צורך בשינוי. יש פה סכום של כ־140 מיליון שקלים שמשולמים ע"י הקופות ומהכיס הפרטי למטפלים פרטים, עבור שירות  שצריך היה להינתן בתוך הקופות".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר