תביעה נגד אסותא: "ניתוח מיותר בגלל בצע כסף הפך אותי לנכה"

משה בכר תובע את בית החולים בתל אביב, את הרופא המנתח ואת קופת חולים לאומית שאישרה את הניתוח • טוען: "הניתוח גרם לי נזקים חמורים מאוד ובלתי הפיכים" • הנתבעים: "נגיב לטענות בבית המשפט"

בית החולים אסותא // צילום: לירון אלמוג

"ניתוח מיותר שלא היתה כל הצדקה רפואית לבצע אותו. נעשה ללא בדיקות הדמיה ובלי להמליץ לי קודם על טיפולים אחרים רק בגלל 'בצע כסף'". כך טוען משה בכר (56) מרמת גן.

"הניתוח גרם לי נזקים חמורים מאוד ובלתי הפיכים. לפני ההליך הרופא המנתח אמר לי שמדובר ב'ניתוח פשוט', שהוא מבצע עשרות כאלה, וכי אחרי מנוחה של שעתיים כבר אוכל ללכת לעבודה". את הדברים האלה טוען בכר בתביעת רשלנות רפואית שהגיש לאחרונה נגד הרופא הכירורג ד"ר עופר לנדאו ובית החולים אסותא בתל אביב, שם בוצע הניתוח, ונגד קופת חולים לאומית, שאישרה את ההליך הכירורגי ושילמה עבורו.

הטענות של בכר בכתב התביעה על הניתוח המיותר, שגרם לו לטענתו לנזקים קשים מאוד, מצטרפות לשורה של תלונות שפורסמו בתחקיר מוסף "שישבת" עוד ב־2013, שבו התגלו ממצאים ועדויות של רופאים בכירים, מנהלי בתי חולים ומטופלים על תופעה רחבה ומסוכנת מאוד במערכת הבריאות הישראלית של ניתוחים מיותרים.

משה בכר // צילום: יהודה פרץ

אלפי הליכים כירורגיים המבוצעים, לפי ההערכות, בכל שנה, ללא כל הצדקה רפואית אמיתית. זה קורה בגלל תשלומים גבוהים שמקבלים הרופאים ובתי החולים על הניתוחים. בחלק מהמקרים מבוצעים הניתוחים אף על פי שיש דרכים מקובלות אחרות לטפל בבעיה הרפואית. במקרים רבים ההמלצה על הניתוח מגיעה מהרופא הכירורג שמבצע את ההליך בעצמו תמורת תשלום גבוה בבתי חולים הפועלים במתכונת פרטית או במסגרות של רפואה פרטית בתוך בתי חולים ציבוריים.

התביעה שהגיש בכר בדרישה לפיצויים כספיים, הנחשפת כאן לראשונה, הוגשה לפני כחודש לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי עורכי הדין שמואל יקירביץ והגר סקל ממשרד עורכי הדין רובינשטיין־יקירביץ, המתמחה בתביעות רשלנות רפואית ונזקי גוף.

"סובל מבעיות תפקודיות"

על פי כתב התביעה, בתחילת ספטמבר 2012 התלונן משה בפני רופאת המשפחה שלו על כאבים באזור פי הטבעת, ועלה החשש תחילה כי מדובר בבעיית טחורים קשה. כעבור יומיים, ב־11 בספטמבר, הוא ליווה בן משפחה לבדיקה אצל ד"ר לנדאו במרפאתו ואז הוא התלונן בפניו על הכאבים. הרופא בדק אותו, אבחן אצלו את הבעיה שממנה הוא סובל והמליץ לו על ניתוח לתיקון הפיסורה (קרע שכיח ברירית שמסביב לפי הטבעת) ולכריתת הפיסטולה.

על פי הממסכים שצורפו לכתב התביעה, הרופא ציין באותו יום בתיק הרפואי כך "למרות המלצתי לטיפול שמרני, המטופל דורש ניתוח". ואולם, לעומת זאת בבקשה לקופ"ח לאומית למימון הניתוח באמצעות הביטוח המשלים, מסביר הרופא כי ההצדקה לניתוח היא דווקא שהטיפול השמרני שקיבל החולה לא הצליח. בעקבות זאת אישרה הקופה את בקשת הרופא לביצוע ולמימון הניתוח באסותא רמת החייל באמצעות הביטוח המשלים של לאומית.

התחקיר שחשף את התופעה: "ישראל היום", 26.04.2013

על פי התביעה, כעבור שלושה ימים מהבדיקה אצל הרופא, הוא ניתח אותו בבית החולים אסותא. ואולם, לפי התביעה, "כבר בלילה שלאחר הניתוח התלונן משה על כאבים עזים ועל בעיה בשליטה על הסוגרים, אבל שוחרר ללא התייחסות. כשלושה ימים לאחר הניתוח הוא אושפז בבית החולים שיבא בתל השומר עקב זיהום קשה ביותר באזור הניתוח ועבר ניתוח דחוף. מאז הוא סובל מבעיות תפקודיות ורפואיות קשות ביותר והוא כבר ירד כ־20 ק"ג ממשקלו".

בכתב התביעה נטען עוד כי "במקום לתת למשה טיפול נכון והדרגתי כמקובל, מיהר הרופא לגרוף לכיסו את שלמוניו, תוך ביצוע ניתוח ללא אינדיקציה רפואית ומתוך כוונה שלא יקרה לתובע דבר, אך תוך עצימת עיניים רשלנית מפני האפשרות שניתוח פשוט לכאורה יביא לנכות האיומה של התובע כיום".

כתב התביעה מסתמך על חוות דעתו של פרופ' מיכאל קראוס, מבכירי הכירורגיה בארץ, שקובע בין היתר שהניתוח בוצע "במיומנות נמוכה" ומבלי שהוצע קודם לכן טיפול חלופי. בכתב התביעה נטען עוד כלפי בית החולים אסותא (שהוא בבעלות ובאחריות של קופת חולים מכבי) ונגד קופת חולים לאומית, שבה חבר התובע, כי הם "הניחו לתובע לעבור פרוצדורה רשלנית שפוטנציאל הנזק בה הוא עצום והרסני".

עוד נטען כי קופת חולים לאומית לא בדקה את ההצדקה לביצוע הניתוח וכי בית החולים אסותא "לא פיקח על ביצוע הניתוח, לא בדק את הנעשה בחדר הניתוח ולא נקט את האמצעים המתאימים למנוע את ההידרדרות במצבו של התובע".

הנתבעים טרם הגישו כתבי הגנה וטרם ניתנה פסיקה בתביעה זו. ד"ר לנדאו מסר בתגובה כי "מאחר שהמטופל בחר להגיש תביעה בבית המשפט, הנושא יתברר במסגרת ההליכים המשפטיים. אני מנתח שנים רבות מגוון של ניתוחים וניתחתי מאות רבות של ניתוחי פי הטבעת, בשביעות רצון רבה של המטופלים".

מבית החולים אסותא נמסר כי "התביעה התקבלה לאחרונה בבית החולים, ואנו לומדים את הטענות ונגיב כמקובל בבית המשפט". מקופת חולים לאומית נמסר, "תשובתנו הרפואית והמקצועית תימסר לבית המשפט, כמקובל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר