אחד מהחוקרים בפרשת נאוה אלימלך: "זה היה רצח מזעזע, לא הצלחנו למצוא ראיות"

ביהמ"ש אישר למשטרה להוציא מהקבר את גופת הילדה שנרצחה ב-1982 • נצ"מ בדימוס יצחק גטניו שעמד בראש החקירה המקורית: "המדינה הייתה בהיסטריה, עצרנו כל מיני חשודים, חלקם גם הודו ברצח" • יעקב אלימלך, אחיה של נאוה: "אף אחד לא יחזיר את הפרח שלנו"

הילדה נאוה אלימלך, יצאה מביתה ולא חזרה // צילום רפרודוקציה: יוסי אלוני

פתיחתו המחודשת של תיק החקירה של רצח הילדה נאוה אלימלך לפני 37 שנים, מעורר הדים בקרב צוות החקירה שטיפל במקרה המזעזע. נצ"מ (בדימוס) יצחק גטניו, מראשי צוות החקירה, סיפר: "זה היה מקרה רצח מזעזע, כל המדינה הייתה בהיסטריה". 

בשיחה עם "ישראל היום", סיפר גטניו על חקירת הרצח הקשה. "אחרי שהתקבל בשבת הדיווח שהיא נעלמה בדרך לחברה שלה, התחלנו עם החיפושים. כל המדינה הייתה אז בהיסטריה, שהגיעה לשיא אחרי ששני רצים מצאו את גופתה בחוף תל ברוך. 

"התפתחה החקירה הכי גדולה שהייתה בארץ עד אז, הביאו לנו את כל החוקרים של מחוז תל אביב, וחוקרים ממחוזות נוספים ומהמטה הארצי. זאת הייתה הפעם הראשונה שעבדנו עם מחשב, הזנו את כל הראיות אליו, והחקירה נוהלה מהתחנה באזור המעברה של בת ים. הוקמו מספר צוותים, ואני הייתי אחראי על הצוות שעסק בעבירות המין, זה היה רצח פשוט מזעזע". 

גופתה הוצאה מהקבר בתיאום עם בני משפחה, נאוה אלימלך

גטניו המשיך וסיפר, "עצרנו המון אנשים, והיו גם הרבה שהגיעו והודו ברצח. בהמשך נעצר עבריין מין מקומי, שמצאו אצלו תמונות של נאוה ושל בנות אחרות, אבל הוא הכחיש ולא מצאנו ראיות נגדו. לא הוכחנו שהוא הרוצח, אבל הוגש נגדו כתב אישום על עבירות מין בבנות אחרות. המשכנו את החקירה ובקיץ פרצה מלחמת לבנון ואני גויסתי. בכל התקופה הזאת קיבלנו מידע על כל מיני חשודים, וגם הגיע מידע שמחבל ביצע את הרצח, עצרנו כל מיני חשודים, אבל לא הצלחנו להביא ראיות, אז החקירה הועברה לטיפול היחידה הארצית".

יעקב אלימלך, אחיה של נאוה  ז"ל, אמר היום לחדשות 12: "לפני שבועיים ישבנו עם צוות להב 433 והם יידעו אותנו שאנחנו צריכים לחתום על הוצאת הגופה. אמא הסכימה, היה לה לא קל אבל  בסוף הסכימה". עוד אמר: "אף אחד לא יחזיר את הפרח שלנו. היא הייתה כמו גוזל. אף אחד לא יחזיר אותה". 

עו"ד שמיע שלומי מסר בשם משפחתה של אלימלך ז"ל: "היום בשעות אחה"צ פתחו את מצבת הקבר של נאוה ז"ל והעבירו את הגופה למכון לרפואה משפטית- וזאת בהסכמת ובידיעת המשפחה. רגשות מעורבים מלווים את המשפחה, מחד כאב גדול בלתי פוסק ויחד עם זאת גם תקווה שבאמצעות כלים טכנולוגיים חדשים יצליחו לשפוך אור על פרשת הרצח המזעזע שלא פוענח עשרות שנים. המשפחה ממתינה בציפייה דרוכה לעדכון ממשטרת ישראל על התקדמות בחקירה".

ב-2001 התראיין גטניו לגל"צ, וחשף שהשב"כ מצא ראיה תומכת לכך שמדובר ברצח לאומני. ערבי שנכלא על עבירות פליליות ושיתף פעולה עם השב"כ, העביר למפעילו מידע על הרצח. לדבריו, מחבל שחלק איתו תא בבית הסוהר סיפר לו שהוא רצח אותה. אותו מחבל שוחרר בינתיים ליהודה ושומרון, ומשם ברח לירדן. בדיקה של החוקרים העלתה שהוא אכן היה בתאריך שבו נעלמה אלימלך בשכונה, ועבד שם במכולת. ככל הידוע, המחבל לא נחקר על ידי שום גוף, והוא מת בירדן מסיבה לא ידועה.  

כזכור, מוקדם יותר היום הותר לפרסום כי בית המשפט אישר למשטרה להוציא מהקבר את גופתה של נאוה אלימלך ז"ל, שנרצחה בשנת 1982, לצורך ביצוע פעולות חקירה

אחרי בחינה מחודשת של תיק החקירה ושל ממצאים שנאספו במהלך השנים, הוחלט ביחידה הארצית למאבק בפשיעה חמורה והבינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433, להוציא את גופתה מהקבר לצורך ביצוע פעולות חקירה נוספות. הגופה הוצאה מהקבר היום (ראשון) לפני זמן קצר בתיאום עם משפחתה, והיא הועברה למכון לרפואה משפטית אבו כביר. החקירה מתנהלת בליווי פרקליטות מחוז תל אביב.

בית המשפט התיר לפרסם את חידוש החקירה, אך הוציא צו איסור על פרטי החקירה הנוכחית וכל פרט שעלול לזהות את החשודים.

הילדה נאוה אלימלך בת ה-12 יצאה מבית הוריה ב-20 במרץ 1982, בשעות הצהריים של שבת, ולא חזרה. חלקי גופתה נמצאו אחרי עשרה ימים של חיפושים בשקיות ניילון בחוף הים בהרצליה ובחוף תל ברוך שבתל אביב. 

אלימלך השאירה פתק להוריה, לפני שהלכה לבית של חברה במרחק של 300 מטרים מביתה. "לאמא ואבא ולכל המשפחה. אני הולכת לטייל. אל תדאגו, אני אחזור הביתה. אני אוהבת אתכם מאד". אחותה בת ה-19 הייתה האחרונה שראתה אותה בחיים.

מודעות חיפושים שפורסמו אחרי שנעלמה

לאחר שהתברר כי לא הגיעה לבית חברתה, החלו החיפושים אחריה. תחילה בידי בני משפחתה, והחל ממוצאי השבת בהשתתפות צוות משטרתי. ביום העשירי לחיפושים מצאו מתעמלים בחוף הים בהרצליה את ראשה ארוז בשקית ניילון. חלקי גוף נוספים שלה, גם הם היו קשורים בשקיות, נתגלו סמוך לחוף תל-ברוך שבצפון תל אביב. פתולוג שבדק את חלקי הגופה קבע כי הרצח בוצע עוד ביום היעלמה של הנרצחת. הרצח ומציאת הגופה זעזעו את תושבי ישראל.

אחרי הרצח הקימה המשטרה צוות חקירה מיוחד, שמנה כ-40 חוקרים ובלשים. התיק הוגדר כסבוך במיוחד, כי לחוקרים לא היה קצה חוט באשר לזירת הרצח וכלי הרצח. הצוות זימן לחקירה עשרות חשודים, אבל הפרשה לא נפתרה. במסגרת החקירה נשלחו חלקים מגופתה למעבדה בלונדון כדי לנסות לזהות את כלי הרצח.

במסגרת החקירה הובילו כלבי גישוש משטרתיים את החוקרים לביתו של תושב בת ים בשם דוד לוי, שם נמצאו תמונות של נאוה ושל חברותיה שצילם. התגלה שלוי היה מצלם בנות מבית הספר "גורדון" בעירום, הוא הורשע בפדופיליה וריצה עונש מאסר. במהלך השנים המשטרה עצרה חשודים נוספים, אך הם שוחררו. 

החשד לרקע לאומני

בינואר 1983 עצרה המשטרה תושב עזה בחשד שביצע את הרצח, אך חקירתו לא העלתה דבר והוא שוחרר מחוסר ראיות. זמן קצר לאחר מכן קבע הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן, שהמעשה בוצע על רקע לאומני כמבחן כניסה לארגון טרור. קציני משטרה בהם המפכ"ל אריה אבצן הביעו הסתייגות מדבריו. ביוני 1983 המשטרה הודיעה שנתקלה במבוי סתום.

בהכנת הידיעה השתתף איציק סבן

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר