כמה אמורים לשקול תיקי התלמידים בבתי הספר?

הילדים שלנו גדלו ועלו לכיתה א', והורים רבים נתקלים בבעיה עם משקל הילקוט • כמה צריך לשקול התיק, ומהם הפתרונות היצירתיים של בתי הספר?

כמה אמור לשקול התיק? // צילום אילוסטרציה: יהונתן שאול

על המשקל: הילדים שלנו גדלים, פתאום הם בכיתה א', ואנחנו מכניסים לתיק ספרים, קלמר, מחברות, כריך ובקבוק שתייה ומגלים פתאום שהוא שוקל כמעט כמוהם! חלקם, שאולי נראים קטנים לגילם, יתקשו לסחוב אותו על הגב אם לא גלגלי תיק 'הטרולי'.

חשוב שתדעו, חוזר מנכ"ל של משרד החינוך שעוסק באורחות חיים במוסדות החינוך, קובע שמשקל הילקוט, לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו הגופני של התלמיד, ובכל מקרה הוא לא יעלה על 15 אחוזים ממשקלו של הילד. כלומר, לא מדובר במשקל שרירותי, אלא משקל שנגזר ממשקלו של התלמיד. בחוזר אף נכתב שיש להדק את הכתפיות ואת המותנית, ולהתאימן למבנה גופו של התלמיד באופן שרוב שטחו של גב הילקוט יוצמד לגבו. אגב, על פי אותו חוזר מנכ"ל לילקוט צריך להיות תו תקן ישראלי, גב הילקוט צריך להיות קשיח ומרופד, וגם הכתפיות צריכות להיות מרופדות וניתנות להתאמה לגוף התלמיד.

עוד בנושא: 

• חוזרים ללימודים עם "ישראל היום"

• להתחיל כיתה א' קצת אחרת

• כך תכינו את ילדכם לתחילת שנת הלימודים

• עובדים בחופש? כך תדאגו שלא יעבדו עליכם

האחריות בנושא היא של ההורים, אך גם של צוות בית הספר. בחוזר המנכ"ל יש סעיף מיוחד שעוסק במניעת נזקים לבריאות התלמיד בשל משקל עודף של הילקוט. מסיבה זו על צוות בית הספר "להקפיד לארגן את מערך הלמידה באופן שהתלמידים לא יידרשו להביא פריטים מיותרים, ולשאת משקל עודף ומיותר". אחד הפתרונות לסחיבה מיותרת של ספרים היא מגירות בכיתות הנמוכות, או לוקרים בעיקר בכיתות הגבוהות - לעיתים בעלות סמלית. במקרה הזה ממליץ משרד החינוך לקיים תהליך משותף עם ההורים ועם התלמידים, ולמצוא את הפתרונות המיטביים למניעת נשיאת ילקוט בעל משקל עודף, כגון הקצאת תאי אחסון או מדפים לספרים או לאביזרים.

"התלמידים מאחסנים את התיקים במקום ייעודי", בית הספר "יחדיו" // צילום: עיריית רעננה

יש לציין שהסוגיה תלויה לא מעט בבית הספר ובוועד הורים. יש בתי ספר שבהם התלמידים משאירים את הציוד בכיתה, ואפילו יש להם מקום לאחסן את התיק. כך למשל ברעננה, בבית הספר היסודי "יחדיו". מנהלת בית הספר קרן סטלמך זהר מסבירה: "כבית ספר שמעודד למידה חדשנית ודיפרנציאלית, בחרנו להחיל את חווית הלימוד המגוונת במתחמי הלימוד החדשים, גם באופן אחסון התיקים ועזרי הלימוד. לשם כך הצבנו בכיתות כוורות עמוקות לאחסון התיקים, וכונניות של מגירות עמוקות ורחבות לאחסון ספרים, מחברות וציוד אישי. 

"לכל תלמיד יש תא ומגירה משלו לאחסון פרטיו, מה שמאפשר לו שייכות וביטחון במרחב, וכמובן נוחות מקסימלית, ואפשרות להשאיר את ספרי הלימוד בכיתה בביטחון מלא. כך נחסך מתלמידנו הצורך לסחוב מדי יום את הציוד לו הם אינם נדרשים בשעות אחר הצהריים, ואף לעיתים ללא צורך לסחוב על גבם את תיקם כלל,  כמובן כפי בחירתם. בנוסף, העובדה שהתיקים מאוחסנים לאורך היום במקום קבע, מאפשרת לתלמידים את המרחב והתנועה החופשית בכיתה, ללא תלות במיקום תיקם,  מה שמקנה לפתרון גם יתרון פדגוגי".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר