מרגל ואנס: ההסתבכויות הגדולות של המנהיגים הבכירים

אם נתניהו אכן יעמוד לדין, הוא יצטרף לרשימה ארוכה של אישי ציבור • מי ריגל, מי אנס, מי הורשע בקבלת שוחד ומי זוכה?

צילומים: אולבייה פיטוסי, יואב ארי דודקביץ, ליאור מזרחי, אורן בן חקון, מירי צחי, קוקו // צילומים: אולבייה פיטוסי, יואב ארי דודקביץ, ליאור מזרחי, אורן בן חקון, מירי צחי, קוקו

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם היום (חמישי) את החלטתו בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבע כי יש להעמידו לדין באשמת שוחד בתיק 4000 ובאשמת מרמה בתיקים 1000 ו-2000, בכפוף לשימוע. החלטתו תרחף מעתה מעל מערכת הבחירות בישראל ועשויה להשפיע בצורה ישירה על התוצאות בקלפי.

עוד אחד מיני רבים שעלול לעמוד לדין. בנימין נתניהו // צילום: אלכס קולומויסקי

כך או אחרת, נתניהו הוא בוודאי לא הפוליטיקאי הישראלי הראשון שיעמוד מול כתב אישום. בהיסטוריה הישראלית זכורים לא מעט נבחרי ציבור שנאלצו להתמודד עם עבירות חמורות או קלות שיוחסו להם. לעתים זה הסתיים בזיכוי מהדהד, ולעתים בהרשעה מטלטלת. הנה כמה מקרים בולטים:

אהוד אולמרט: מכס ראש הממשלה לכלא מעשיהו

במי מדובר? הפוליטיקאי הבכיר ביותר שהורשע בישראל וריצה עונש מאסר בכלא הוא ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. הוא כיהן כראש הממשלה ה-12 של מדינת ישראל בין השנים 2006–2009 ולפני כן היה שר וראש עיריית ירושלים (1993–2003). 

מה קרה? לאורך הקריירה הפוליטית שלו צצו בהקשר של אולמרט לא מעט פרשיות. חלק מהתיקים נסגרו, כמו פרשת בנק לאומי ופרשת הבית ברחוב כרמיה. במקרים אחרים, כמו פרשת "מעטפות הכסף" שבה נחשד שקיבל מאות אלפי דולרים במוזמן ממשה טלנסקי, ובפרשת "הזרע" שבה נחשד שסייע לחברה תמורת שוחד – הסיום היה עגום יותר. 

שמו נקשר בשלל פרשיות. אהוד אולמרט // צילום מסך

איך זה נגמר? אחרי ערעורים לבית המפשט העליון נותרו נגד אולמרט הרשעות בפרשת "מעטפות הכסף" ובפרשת חברת ה"זרע". בסופו של דבר הוא ישב בכלא מפברואר 2016 ועד ליולי 2017, אז שוחרר לאחר שנוכה שליש מעונש מאסרו. 

משה קצב: נשיא ואנס

במי מדובר? משה קצב כיהן כנשיאה השמיני של מדינת ישראל בין השנים 2000 ל-2007. בשנות ה-80 כיהן כשר העבודה והרווחה והיה לשר הצעיר ביותר מאז קום המדינה. קודם לכן היה שר וחבר כנסת, ולפני כן ראש מועצת קריית מלאכי. 

מה קרה? בקיץ 2006 נפגש קצב עם היועץ המשפטי לממשלה אז, מני מזוז, והתלונן על ניסיון סחיטה כלפיו מצד עובדת לשעבר במשרדו שלטענתו איימה להגיש נגדו תלונה על הטרדה מינית. תוך זמן קצר קצב נהפך לחשוד בעבירות מין כלפי ארבע נשים שונות: א' מבית הנשיא (שלימים נחשפה כאורלי רביבו), א' ממשרד התיירות ו-ה' ו-ל' מבית הנשיא. 

סירב לעסקת טיעון. משה קצב // צילום: יוסי זליגר

איך זה נגמר? קצב חזר בו מהסכמתו על הסדר הטיעון שבמסגרתו היה מודה בביצוע מעשה מגונה שלא בהסכמה, הטרדה מינית והטרדת עד. הוא הורשע בדצמבר 2010 בביצוע שתי עבירות אונס, ובעבירת מעשה מגונה בכוח ב-א' ממשרד התיירות, בעבירה של הטרדה מינית כלפי ה' מבית הנשיא, בעבירות של מעשה מגונה והטרדה מינית כלפי ל' מבית הנשיא. לאחר שגם ערעורו לבית המשפט העליון נדחה, נגזרו עליו שבע שנות מאסר. הוא שוחרר בסוף 2016 לאחר שעונשו קוצר.

אריה דרעי: לא זכאי, אבל בכל זאת שר

במי מדובר? יו"ר ש"ס, אריה דרעי, היה מטאור פוליטי שהגיע מהר מאוד לעמדות בכירות ביותר. הוא כיהן כשר הפנים, כשר הכלכלה, כשר לפיתוח הפריפריה ובתפקידים מרכזיים נוספים. כניסתו לכלא הסעירה את המדינה וגרמה לזעם בחלק מהציבור המזרחי. 

מה קרה? בתחילת 1990 התחילו להתפרסם עדויות על מעורבותו לכאורה של דרעי בפלילים. במהלך החקירה ניצל דרעי את "זכות השתיקה" עד לפתיחת המשפט בסוף 1993. בין היתר נחשד דרעי בקבלת שוחד של 150 אלף דולרים מאנשי ישיבת "לב בנים" (פרשת "התיק האישי") והעברת כספים ממשרד הפנים לגופים חרדיים שהקימה ש"ס.  במהלך המשפט נחשד דרעי במסגרת "פרשת בר-און חברון", כי לכאורה ניסה להשפיע על מינוי רוני בר-און ליועץ המשפטי לממשלה. ב-2003 היועץ המשפטי דאז, אליקים רובינשטיין, החליט שלא להגיש כתב אישום נגד דרעי בתיק זה.

היחיד שחזר מהכלא - לממשלה. אריה דרעי // צילום: יוסי זליגר

איך זה נגמר? בשנת 1999 הורשע דרעי בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הוא נידון למאסר של שלוש שנים (מתוכן ריצה שנתיים בפועל) והוטל עליו קלון. בסוף 2012, חזר להנהגת ש"ס ובמרץ 2015 נבחר לכנסת ה-20  כיו"ר התנועה. למעשה, דרעי הוא השר היחיד שהורשע, ישב בכלא וחזר לכהן כשר. בימים אלה מתנהלת נגד דרעי חקירה בחשד לשחיתות, שבמסגרתה עשה לכאורה שימוש לצרכים אישיים בכספים שנתרמו לעמותה בראשותה של אשתו.

חיים רמון: חתום בנשיקה 

במי מדובר? חיים רמון היה אישיות ציבורית בעלת פרופיל גבוה. הוא כיהן כחבר הכנסת, וכן כשר פנים, שר הבריאות ושר המשפטים. בנוסף, שימש רמון כיושב ראש ההסתדרות. הוא החל את דרכו במפלגת העבודה, אך היה מהכוחות הבולטים שדחפו להקמת מפלגת "קדימה".

מה קרה? קצינה בלשכת ראש הממשלה טענה שהצטלמה עם רמון לרגל שחרורה מצה"ל, והוא נישק אותה ואף החדיר את לשונו לפיה.

התמונה שיצרה את השערורייה. חיים רמון והקצינה // צילום מסך

איך זה נגמר? רמון הורשע במעשה מגונה ובית המשפט הסתפק בגזר דין של עבודות שירות לתועלת הציבור ובפיצוי המתלוננת בסך של 15 אלף שקל. השופטים קבעו כי אין מקום להטלת קלון. ב-2007, לאחר שריצה את עונשו, חזר רמון לכנסת ומונה למשנה לראש הממשלה. 

אביגדור ליברמן: טחנות הצדק טוחנות לאט – ומזכות

במי מדובר? יו"ר מפלגת ישראל ביתנו. פעיל בפוליטיקה הישראלית מאז שנות ה-90 וכיהן בתפקידים בכירים בממשלה. בין היתר היה סגן ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, שר התחבורה, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, מנכ"ל תנועת הליכוד ומנכ"ל משרד ראש הממשלה.

מה קרה? לא מעט פרשיות נקשרו בשמו של ליברמן במהלך השנים: ב-1996, בהיותו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, נחקר ליברמן בחשד ששלשל לכיסו מכספי עמותה שעמד בראשה. ב-1997 המליצה המשטרה להעמיד אותו לדין בפרשת "בר-און חברון", אך הפרקליטות דחתה את ההמלצה. בסוף 1999 הוגש כתב אישום נגד ליברמן באשמת תקיפה, תקיפת קטין ואיומים. הוא אף נחקר בחשד שקיבל מיליוני שקלים ממיכאל צ'רנוי, וב-2010 חקרה המשטרה את ליברמן בחשד שקיבל משגריר ישראל בבלארוס פרטים חסויים על בקשה בעניין החקירה נגדו. 

זוכה גם לאחר שהוגש נגדו כתב אישום. אביגדור ליברמן // צילום: יוסי זליגר

איך זה נגמר? כמעט כל התיקים שבהם היה מעורב ליברמן נסגרו והסתיימו מבחינתו בלא-כלום. בתיק השגריר הוא אמנם הועמד לדין, אבל לבסוף זוּכה פה אחד. בתיק התקיפה הוא הורשע במסגרת עסקת טיעון בתקיפת קטין ובאיומים, והוטל עליו לשלם פיצויים.

גונן שגב: השר שהפך לסוחר סמים ולמרגל

במי מדובר? הרופא גונן שגב נבחר לכנסת ה-13 מטעם מפלגת "צומת". כשהיה חבר כנסת, התפלג מהסיעה יחד עם אלכס גולדפרב והצטרף לממשלת רבין השנייה, שבה כיהן כשר האנרגיה. השניים תמכו באישור הסכם אוסלו ב', שעמד בניגוד למצע מפלגת האם שלהם.

מה קרה? אם עלילת חייו של שגב הייתה נכתבת בספר מתח, הוא בהחלט היה עומד בכל הקריטריונים של הז'אנר. נבחר הציבור ששימש בתפקידים בכירים הפך מאוחר יותר לסוחר סמים שניסה להבריח לישראל כדורי אקסטזי בטענה שהן סוכריות M&M, וכמה שנים אחר כך התברר כי ריגל עבור מדינת אויב כשמסר מידע על משק האנרגיה ועל גופי הביטחון של ישראל וניסה לקשר בין אזרחים ישראלים לאנשי מודיעין איראניים שהציג כאנשי עסקים.

הרופא שהפך למרגל. גונן שגב // צילום: אולבייה פיטוסי, הארץ

איך זה נגמר? ב-2003 הורשע שגב בזיוף דרכון ובהונאה לאחר שניסה למשוך כסף ואז לטעון שכרטיס האשראי שלו נגנב. נגזר עליו מאסר על תנאי. ב-2004 הורשע בניסיון להבריח 32 אלף כדורי אקסטזי ונגזרו עליו חמש שנות מאסר. ב-9 בינואר 2019 הורשע במסגרת הסדר טיעון בריגול חמור למען איראן ונגזרו עליו 11 שנות מאסר. 

סְטַס מִיסֶזְ'נִיקוֹב: השר והמאהבת 

במי מדובר? כיהן כשר התיירות וכחבר כנסת מטעם "ישראל ביתנו" בכנסת ה-17 וה-18. לפני כן כיהן במועצת העיר ראשון לציון.

מה קרה? כחלק מפרשת השחיתות שבה היו מעורבים גורמים ממפלגת "ישראל ביתנו" נעצר גם מיסז'ניקוב בחשד שבזמן שכיהן כשר התיירות העביר כ-900 אלף שקל למימון פסטיבל סטודנטים שהופק בידי אישה שעמה היה בקשר אינטימי. בנוסף היה חשוד שהשתמש בסם מסוג קוקאין.

נחשד גם בשימוש בקוקאין. סטס מיסז'ניקוב // צילום: דודו גרינשפן

איך זה נגמר? בסוף 2017 חתם מיסז'ניקוב על הסדר טיעון עם פרקליטות המדינה לפי ירצה מאסר של שנה ושלושה חודשים על עבירות מרמה והפרת אמונים. הוא שוחרר מבית הכלא "חרמון" בספטמבר 2018 אחרי שוועדת השחרורים קיצרה את עונשו.

אברהם הירשזון: שר האוצר שאהב יותר מדי כסף

במי מדובר? כיהן כחבר כנסת וכשר האוצר בממשלות שרון ואולמרט. כמו כן, שימש כשר התיירות ושר התקשורת. בסוף 2005 פרש ממפלגת הליכוד והצטרף לאריאל שרון ז"ל במפלגת קדימה יחד עם חברים נוספים מהמפלגה. 

מה קרה? במרץ 2007 נחקר הירשזון במשטרה בחשד לקבלה שלא כדין של כספים במסגרת פעילותו בהסתדרות העובדים הלאומית ובעמותת ניל"י הקשורה אליה, מתן הלוואה לאיש ציבור בכיר, וקבלת ההחזר בהמחאות דחויות שלא נגבו, שימוש שלא כדין בכספים ובמשאבים הקשורים במצעד החיים, והעסקת עובד זר ללא היתר. 

ניצל שלא כדין כספים מההסתדרות. אברהם הירשזון // צילום: הרצי שפירא

איך זה נגמר? ב-2009 הורשע בעבירות של גניבה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד, ונידון לחמש שנים וחמישה חודשים של מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס של 450 אלף שקלים. בינואר 2013 סיים לרצות את מאסרו. בכתב האישום נטען שהירשזון גנב ארבעה מיליון שקלים מכספי הסתדרות העובדים הלאומית, שאת רובם נטל לעצמו. הירשזון הגיש ערעור לבית המשפט העליון, אך ערעורו נדחה. 

שלמה בניזרי: הורשע ועדיין נאבק לטיהור שמו

במי מדובר? השר לשעבר שלמה בניזרי כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת ש"ס, מהכנסת השלוש עשרה ועד לכנסת השבע עשרה, והיה סגן שר הבריאות, שר הבריאות ושר העבודה והרווחה.

מה קרה? ב-2004 נחקר בניזרי בחשד לקבלת שוחד. ב-2006 הוגש נגדו כתב אישום, שבמסגרתו הואשם כי קיבל שוחד בהיקף כולל של מיליוני שקלים ממשה סלע, ובתמורה לכך השתמש בסמכותו כשר בממשלה כדי להיטיב עם סלע, שעסק אז בין היתר בגיוס עובדים זרים לישראל. 

שוחד במיליוני שקלים. אברהם בניזרי // צילום: מירי צחי

איך זה נגמר? ב-2008 הורשע בניזרי בקבלת שוחד, הפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט וקשירת קשר לביצוע פשע. נגזרו עליו ארבע שנות מאסר בפועל, מתוכן ריצה שנתיים וחצי לאחר שקיבל קיצור של שליש בגין התנהגות טובה וניתן לו קיצור נוסף כשחרור מנהלי. בניזרי עד היום מכחיש את החשדות נגדו.

יצחק רבין ז"ל: הדולרים שהביאו להתפטרות

במי מדובר? רבין, חבר מפלגת העבודה, שימש כרמטכ"ל, ראש הממשלה (שתי קדנציות שונות) ושר הביטחון. אחראי על חתימת הסכמי אוסלו עם הפלשתינים וכן חתם על הסכם השלום עם ירדן. ב-4 בנובמבר 1995 נורה על ידי יגאל עמיר בכיכר מלכי ישראל (לימים כיכר רבין) בתום עצרת נגד האלימות.

מה קרה? בפברואר 1977 התפוצצה פרשת חשבון הדולרים, שבמסגרתה בני הזוג יצחק ולאה רבין החזיקו בחשבון דולרים בארה"ב, בניגוד לחוק הפיקוח על מטבע זר. 

חזר לעמדה הבכירה ביותר אחרי הפרשה. יצחק ולאה רבין ז"ל // צילום: משה מילנר

איך זה נגמר? היועץ המשפטי לממשלה אהרן ברק קבע כי יש להעביר את העניין לפרקליטות. לאחר שהתברר לו שבכוונת רבין להתפטר, הסתפק ברק בהעמדתה לדין של לאה רבין ובכופר שהוטל על יצחק רבין. עם זאת, רבין חזר לחיים הפוליטיים ונבחר לראשות הממשלה שוב ב-1992. 

אברהם עופר ז"ל: השר שהתאבד – ושמו טוהר

במי מדובר? אברהם עופר היה שר וחבר כנסת מטעם המערך. נבחר לכנסת ב-1969. ב-1974 מונה לשר השיכון. 

מה קרה? ב-1976 הועלו חשדות נגדו שלכאורה היה שותף למעשי שחיתות בחברת שיכון עובדים. תקופתו במשרד התאפיינה בתנופת בנייה גדולה, שעיקרה היה בניית יותר ממאה אלף דירות לזוגות צעירים ולחסרי דיור והקמת שכונות חדשות ברחבי הארץ.

הותיר מכתב התאבדות מצמרר. אברהם עופר ז"ל // צילום: אתר הכנסת

איך זה נגמר? עופר פנה ליועץ המשפטי דאז, אהרן ברק, וביקש ממנו להפסיק את החקירה בעניינו. הוא נענה בשלילה וב-3 בינואר 1977 נמצאה גופתו במכוניתו. במכתב שהותיר נרשם בין היתר: "זה שבועות וחודשים שמענים אותי, שופכים את דמי, מעלילים עלי עלילות ומתעללים בי. אין לי ספק שהאמת תצא לאור, שלא מעלתי ולא גנבתי, אך אין לי כוח לשאת זאת יותר". לאחר התאבדותו נגנז התיק שנפתח כנגדו, והחשדות מעולם לא הוכחו בבית המשפט. לימים טוהר שמו של עופר מבחינה ציבורית, וכיום נקראים על שמו רחובות באשקלון, דימונה ואשדוד, שכונת נווה עופר בתל אביב וגשר בחיפה.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר