מהפכה במד"א? לא רק פינוי - טיפול רפואי מרחוק

ועדת השרים לחקיקה תתבקש לאשר את ההצעה: פרמדיק בשטח יהיה למעשה ה"ידיים" של הרופא, שיעקוב באמצעות מצלמות • "ימנע פינוי מיותר לבית חולים"

אמבולנס בכניסה לבית החולים. "כשליש מהפינויים הם מיותרים" // צילום: גיל אליהו, ג'יני

האם בקרוב צפויה מהפכה במד"א, כאשר מוקד רפואי יוכל לתת טיפול רפואי מרחוק במקום פינוי לבית חולים? 

ועדת השרים לענייני חקיקה תתבקש לאשר היום הצעת חוק של ח"כ מירב בן ארי (כולנו), שתאפשר לתת טיפול רפואי מרחוק (telemedicine) גם במד"א, תוך אפשרות להימנע מפינוי לבית החולים ולחסוך טרטור למטופלים ועומסים בחדרי המיון. ההערכה היא שכשליש מהפינויים שנעשים לחדרי המיון הם מיותרים.

שירותי רפואה מרחוק ניתנים כיום על ידי קופות החולים במקרים מסוימים (למשל, שירות רופא ילדים של הכללית) ועל ידי חברות פרטיות בתחום הקרדיולוגיה. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק מגן דוד אדום, כך שצוות מד"א שמגיע למטופל (חובש או פרמדיק) יוכל להתייעץ אונליין עם רופא במוקד מד"א, ולרופא תהיה סמכות להחליט באילו מקרים יש צורך לפנות את המטופל, להמליץ על טיפול חלופי, לתת מרשמים ועוד.

מהתיקון להצעת החוק עולה שהחובש והפרמדיק שבשטח יהיו למעשה ה"ידיים" של הרופא, שיהיה במוקד, יעקוב מרחוק באמצעות מצלמות וינחה אותם בטיפול. עם זאת, הצעת החוק לא מסדירה סוגיה חשובה הנוגעת לנגישות למידע רפואי. כאשר שירותי טֶלֶרפואה ניתנים בקופות החולים, לרופא הבודק יש נגישות לתיק הרפואי של המטופל, לרבות אבחנות שנעשו לו, טיפול תרופתי שהוא נוטל ועוד - סמכות שלא מוקנית לרופא במוקד מד"א.

התיקון לחוק עוסק גם בהיבטים הכספיים: התשלום עבור ייעוץ רפואי גם ללא צורך בפינוי באמבולנס יהיה כמו התשלום עבור פינוי, אך גם אם ייקבע שהמטופל לא יפונה לבית חולים ויישאר בביתו הדבר ייחשב כמו אשפוז, כך שהוא יהיה זכאי להחזר מקופת החולים.

יחסוך ביורוקרטיה

בדברי הסבר החוק נכתב כי "כדי להתגבר על העומס בחדרי המיון עקב פינוי לא חיוני של חולים רבים, הפונים במצבי חירום למגן דוד אדום, פיתחה אגודת מגן דוד אדום שירות חדשני המאפשר מגוון בדיקות בבית הפונה, הכוללות התקשרות והנחיה מרחוק של רופא־מטפל במגמה לאבחן את הפונה ולאפשר ככל האפשר לפנות רק את החולים שיש צורך לטפל בהם בבית החולים, וכל זאת באמצעים חדשניים מסוג טלמדיסין".

"זה מהלך חשוב שיסייע בפתרון מצוקת המיטות בבתי החולים והעומס בחדרי המיון, יחסוך ביורוקרטיה וזמן מיותר עבור המטופלים וימנע חשיפתם למחלות במחלקות המיון, שלא לצורך", אומרת ח"כ מירב בן ארי, חברת ועדת הבריאות ויוזמת הצעת החוק: "בריאות הציבור בעלת ערך עליון, ולכן אנו פועלים נמרצות למען שיפור מערך הרפואה באופן מתמיד".

אלי בין, מנכ"ל מד"א: "מגן דוד אדום מפתח כל העת טכנולוגיות שיאפשרו מתן תגובה מהירה וביצוע פעולות מצילות חיים באירועי חירום. במציאות הקיימת נוכחנו לדעת עד כמה טכנולוגיות אלה נדרשות למתן המענה הרפואי הטוב ביותר, תוך יעילות מרבית".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר