התשובה לחוק הפולני: מסעות שואה לאוקראינה

יופסקו מסעות השואה לפולין? יוזמה חדשה מציעה לצמצם את ההכנסות של הפולנים • "ללמד את דור ההמשך, מבלי לתרום למי שמנסה לשכתב אותה"

משלחת לפולין // צילום ארכיון: יוסי זיגלר

יוזמה חדשה שמגיעה כנקמה על החוק הפולני, מציעה מסעות שואה לאוקראינה במקום לפולין. לאחרונה, כ־20 מדריכים של מכון השואה הישראלי "שם עולם" הוכשרו להדריך קבוצות על שואת יהודי אוקראינה. 

מכון השואה "שם עולם" עוסק בחינוך, בתיעוד ובמחקר של השואה. בכל שנה הוא מכשיר ועורך השתלמויות למורים במערכת החינוך ליציאה למסע לפולין. פרויקט חדש של המכון ינסה מעתה להוציא מסעות זיכרון לאוקראינה במקום המסעות המסורתיים לפולין. זאת, כאמור, כמחאה על החוק הפולני שמטשטש את מעורבות הפולנים ברצח העם היהודי. 

במסגרת התוכנית, הוכשרו כ־20 מדריכים שיעבירו מסעות שואה וזיכרון באוקראינה. המטרה היא הפחתת מספר המשלחות לפולין. 

המדריכים שסיימו הכשרה יתחילו כבר בקרוב להוביל מסעות שיוזמנו על ידי חברות תיירות, קבוצות עצמאיות ובהמשך אף משרדים ממשלתיים. כאמור, הדבר תלוי בנכונות הקבוצות והגופים שמוציאים אותן. המסע יכלול סיורים בבתי כנסת בקייב בירת אוקראינה וביקור באתר הטבח באבי יאר, שם נרצחו יותר מ־45 אלף יהודים. הקבוצות עתידות לטוס גם ללבוב, שם יבקרו באנדרטה לנספי השואה, במוזיאונים ובבתי עלמין יהודיים.

כזכור, החוק החדש אוסר לעשות שימוש במושג "מחנות השמדה פולניים" ואוסר להאשים את העם הפולני בשיתוף פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה. כמו כן, זכורה ההצהרה המשותפת לממשלות ישראל ופולין, שעוררה מחלוקת בקרב היסטוריונים ואנשי אקדמיה שסברו כי מדובר בניסיון נלעג של ממשלת פולין לנקות את העם הפולני מאחריות לפשעיו.

מסעות לפולין, ובהן כאלה של תלמידים, אנשי צבא ומשלחות שונות, הם עוגן תיירותי משמעותי לפולנים. בכל שנה טסים לפולין כ־30 אלף תלמידים ממערכת החינוך בלבד, ובשנת 2017 הושקעו 30 מיליון שקלים רק בתקצוב ובסבסוד מסעות תלמידי התיכון. בתוספת מסעות הזיכרון של משרדים ממשלתיים, צה"ל, גופי שירות הביטחון ומשלחות פרטיות, מוערך כי המסעות תורמים כ־80 מיליון שקלים לתיירות הפולנית בכל שנה. 

לדברי ראש מרכז "שם עולם", הרב אברהם קריגר, "הגיע הזמן לעצור את נהר המיליונים שזורם לפולין בכל שנה מישראל. גם אם הוא לא מהווה מכה כלכלית של ממש, זהו תמרור ברור של אמירה ערכית מצד העם היהודי. העם הפולני מנסה להתכחש לפשעיו בשואה, אך עיקר הבעיה היא הממשלה הפולנית הנוקטת לאחרונה מדיניות של הכחשת שואה ואנטישמיות. לכן גיבשנו אלטרנטיבה בדמות מסעות זיכרון באוקראינה". 

קריגר פנה לשר החינוך נפתלי בנט כדי להתחיל להסיט בהדרגה את עשרות מסעות הזיכרון לפולין גם לאוקראינה. "אנחנו נמשיך ללמד את דור ההמשך את ההיסטוריה, רק בלי לשתף פעולה ולתרום למי שמנסה לשכתב אותה", סיכם.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר