71% מהרופאים: מעדיפים לעבור ניתוח בבית חולים ציבורי

סקר שנערך בקרב 566 רופאים ישראלים העלה כי רובם יעדיפו שלא לעבור ניתוח בבי"ח פרטי, בגלל היעדר יחידות טיפול נמרץ

מעדיפים להיות מנותחים בבית חולים ציבורי // צילום אילוסטרציה: Getty Images

בסקר יוצא דופן שנערך בקרב רופאים ישראלים אמרו רובם (71 אחוזים) כי לפי ניסיונם האישי, לו הם היו צריכים לעבור בעצמם ניתוח הם היו מעדיפים לעשות אותו בבית חולים ציבורי, ולעומת זאת רק 29 אחוזים אמרו שהם היו מעדיפים לעבור את הניתוח בבית חולים פרטי. 

ההסברים של הרופאים לכך היו בין היתר כי בחלק מבתי החולים אין יחידות לטיפול נמרץ ויש מחסור בצוות מלא וזמין של רופאים מומחים.

הסקר נערך בתחילת יולי בקרב 566 רופאים על ידי G-MED, רשת חברתית סגורה לרופאים אשר לדברי בעליה, רשומים בה כ־13,500 רופאים ישראלים ובסה"כ כ־120 אלף רופאים מכ־50 מדינות. הסקר נערך בעקבות החשיפה ב"ישראל היום" ביוני השנה על הכשלים הרפואיים שמתרחשים דווקא בבתי חולים ובמרפאות פרטיות ולא בבתי החולים הציבוריים. 

החשיפה ב"ישראל היום" התבססה על שני דו"חות חקירה של משרד הבריאות שבדקו את הטיפול הרפואי שניתן לשתי נשים שמתו בעקבות ניתוחים בבתי החולים אסותא בבאר שבע ובבית החולים הכירורגי אסותא באשדוד (שאינו בית החולים אסותא הציבורי באשדוד). על פי ממצאי החקירה, הסיכוי שתקלות וסיבוכים קשים במהלך ניתוחים בבתי חולים פרטיים יגרמו למוות, הוא גבוה הרבה יותר מאשר אם אותם סיבוכים היו קורים בבתי חולים ציבוריים. זאת בין היתר בגלל שבבתי חולים ציבוריים יש מערך קבוע וגדול של רופאים בכירים שיכולים להיקרא ולעזור באופן מיידי בטיפולים מצילי חיים כשמתרחשים סיבוכים. לעומת זאת, בחלק מבתי החולים הפרטיים לא קיים מערך כזה, והמשמעות עלולה להיות - סכנת חיים למנותחים.

עוד עלה בדו"ח החקירה כי בבתי חולים פרטיים אין תמיד מערכת מסודרת לטיפול בסיבוכים, ובמרביתם לא פועלים חדרי מיון שאליהם ניתן לנתב מטופלים שמצבם הסתבך. 56 אחוזים מקרב משתתפי הסקר הם רופאים כירורגים ואצלם התשובות היו שונות: 63 אחוזים השיבו שהם היו מעדיפים לעבור את הניתוח בבית חולים פרטי לעומת 37 אחוזים שמעדיפים בבית חולים ציבורי.

במסגרת הסקר אחת הרופאות כתבה כי "אני מסכימה ב־100 אחוז שבחלק מבתי החולים הפרטיים בשעות הערב והלילה יש רק רופא תורן אחד. מניסיון רב שלי של תורנויות בבתי חולים, אם אפילו באותה מחלקה שני חולים לא מרגישים טוב, כבר היתה בעיה, ובבית חולים פרטי במקרה ששני חולים מסתבכים, רופא תורן פיזית לא יכול לטפל בשניהם. לא אני ולא קרובים שלי יעשו ניתוחים גדולים בבית חולים פרטי". רופא אחר כתב ברשת כי "הסיבה שבתי נשארה בחיים לאחר סיבוך איום ונורא שנעשה בבית חולים ציבורי היא שנותחה בבית חולים ציבורי, וכמה רופאים מומחים יכלו להגיע מיידית לעזרת המנתח שגרם לסיבוך".

לעומת זאת, אחד הרופאים ציין כי צריך לשים לב לכך שבבתי חולים ציבוריים ניתוחים מבוצעים על ידי רופאים בשנה הראשונה או השנייה של ההתמחות והזכיר גם את סיבוכי הזיהומים בבתי חולים אלה. מרשת אסותא נמסר ביוני בתגובה לכתבה כי "הניסיון לצייר את בתי החולים הפרטיים כפחות בטיחותיים מבתי החולים הציבוריים, אינו עולה בקנה אחד עם המציאות בפועל. שיעור המקרים של כשל בטיחותי בבתי החולים הפרטיים, ובוודאי באסותא שחרתה על דגלה מצוינות רפואית בד בבד עם שמירה על בטיחות המטופל, אף קטן יותר משיעורם של מקרים דומים בבתי חולים ציבוריים, שכן באסותא עובדים רק רופאים מומחים, רובם בכירים ומנהלי מחלקות בבתי החולים הציבוריים". 
 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר