קלי קלות: כך תכשירו מטבח בצימר

דתיים רבים נמנעים מחופשה ב- AirBnbבגלל הקושי להכשיר מטבח • יעקב מאור מסביר מ-א' עד ת' כיצד לפתור את הבעיה

צילום: גטי אימג'יס

סיום שלושת השבועות היא שריקת הפתיחה לעונת התיירות המשפחתית – דתית. השיטה היעילה והזולה ביותר ללינה למשפחות שנוסעות עם ילדים היא בצימרים או ביחידות דיור בשיטת AirBnb. אני מופתע ואפילו מתרגז להיווכח שחבריי הדתיים נרתעים מלנצל את יתרונות ה-Airbnb. הנימוק שלהם: "איך נאכל שם? הרי המטבחים בבתי הגויים בחו"ל אינם כשרים". חבל, כי לפי ניסיוני מי שמוותרים על דירות AirBnb מפספסים הנאות מיוחדות, ומבזבזים כסף מיותר על מלונות. כתבה זו יכולה לחסוך לנו בהוצאות החופשה.

ובכן, רבים מהתיירים הדתיים נוהגים להביא מהארץ כלי אוכל חד פעמיים, או לקנותם בסופרמרקט בחו"ל. זה פתרון לכלי האכילה, אבל עדיין יש בעיה עם כלי הבישול. נוכחתי שרוב חברינו אינם יודעים כמה קל להכשיר מטבח. זכרונות הילדות מהגעלת כלים לפסח, עם החבית הגדולה והמבער (בְּרֶנֶר), גורמים לנו לחשוב כאילו זה "מבצע" גדול וקשה. 

טעות!

למעשה, אפשר להכשיר מטבח בקלי קלות. זה לא מסובך. למדתי זאת לאחר כמה ניסיונות ושאלות שהפניתי לרב המושב שלי, ולאחר התייעצות עם הרב אורן דובדבני, מבכירי מומחי הכשרות במגזר הסרוג. הנה השיטה הפשוטה שבה אשתי ואני מכשירים מטבח בתוך פחות מחצי שעה:

מתחילים בכיריים -  את הכיריים לא צריך להכשיר, אבל יש לנקות היטב את המסגרת שעליה מניחים את הסירים, ולהסיר ממנה שאריות של אוכל טרף שנדבקו בה. 

סירים - אח"כ אשתי מאתרת במטבח שני סירים שבהם היא רוצה לבשל בחופשה. אני ממלא אותם במים עד שפתם העליונה. מניח אותם על הכיריים, ומתחיל להרתיח. כעבור דקות אחרות המים בסיר רותחים ומבעבעים, ואז אני מטיל לתוכו כלי או אבן בגודל ביצה שמצאתי בחצר הבית. כתוצאה מכך המים עולים על גדות הסיר וגולשים על הדפנות. בכך הסיר נהיה כשר. (רצוי לכבות את הגז תחת הסיר לפני הטלת האבן).

תנור אפיה - בינתיים, בעוד המים מתחממים בסיר על הכיריים, אנחנו מדליקים את התנור על החום הגבוה ביותר. כעבור 20 דקות התנור יהיה כשר. את תבניות התנור קשה להכשיר. לכן לאחר הכשרת התנור אופים בו רק בתוך מגשי אלומיניום חד-פעמיים שמניחים על תבניות התנור. 

 

מדליקים על החום הגבוה ביותר, ומרחיקים את הילדים // צילום: גטי אימג'יס

 

לפעמים נגלה במטבח תנור "פירוליטי" שמנקה עצמו לאחר האפיה בחום 500 מעלות. תנורים אלה כשרים מלכתחילה לפי כל הפוסקים, כי החום הזה הוא כדין "ליבון". בתנורים מסוג זה אפשר להשתמש גם בתבניות ובמדפי הרשת שלהם.

למיקרוגל יש דיני הכשרה שונים מהתנורים, בגלל שאין בו גוף חימום, אלא רק קרינה של גלים. קורה שהאוכל שחיממו הגויים שהשתמשו בו לפנינו גלש על הבסיס או נדבק לדפנות. כך מכשירים מיקרוגל: שוטפים היטב את הצלחת המסתובבת, מחזירים אותה לתוך המיקרוגל, ושמים עליה כוס מלאה מים. מדליקים את המיקרוגל לזמן ממושך. כאשר החלל הפנימי של המיקרוגל יתמלא אדים, המיקרוגל מוכשר ואפשר לכבותו. בד"כ זה נמשך בין 5 ל-10 דקות. לפעמים נראה מחלון דלת המיקרוגל שהמים בכוס התאיידו ונגמרו, אבל עדיין חלל המיקרוגל לא התמלא באדים. במקרה כזה מוסיפים עוד מים לכוס וממשיכים לחמם.

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

סכו"ם - יש שתי שיטות להכשיר סכו"ם: האחת- להניחם בכיור, ולשפוך עליהם את המים הרותחים מהסיר. (זה נקרא "עירוי"). השניה- להדליק שוב את האש תחת הסיר שהכשרנו זה עתה, וכאשר המים ירתחו שוב, מטילים את הסכו"ם לתוך הסיר (זה נקרא "הגעלה"). עדיף להשליך פנימה כלי אחר כלי בנפרד, ולא את כולם יחדיו. כי כאשר כלים נוגעים זה בזה, המגע ביניהם יוצר "חציצה". 

מנגל - מי שרוצים להשתמש גם במתקן המנגל בחצר הצימר, צריכים תחילה ללבן באש את רשת המנגל, ורק כעבור כחמש דקות להניח עליה את הבשר הכשר שלנו.

מנגל? קלי קלות (תמונת המחשה) // צילום: יהונתן שאול

בכך אפשר לסיים את הכשרת המטבח צ'יק צ'אק בתוך כעשרים דקות. בדוק ומנוסה!

כלי זכוכית - בכלל אין צורך להכשיר צלחות וכוסות זכוכית, ומספיק רק להדיח אותם היטב עם מים וסבון כלים. בקבוצת כלי הזכוכית נכללים גם צלחות וכוסות דורלקס, קורנינג, פיירקס וקוראל. יש אנשים שמעדיפים לעשות "עירוי" גם לצלחות זכוכית, ולשפוך עליהם מים רותחים. לא חייבים, אבל זה לא מזיק.

לעומת זאת, צלחות עשויות מחֶרֶס ומחרסינה קשה מאוד להכשיר בתנאים של צימר. כלי חרס בולעים טעם, והכשרתם רק ע"י ליבון באש. אבל האש עלולה לשרוף ולהשחיר את הציפוי של כלי החרס, ואולי אף לסדוק ולפוצץ אותו. לכן עדיף לא להשתמש בהם בכלל. יש פוסקים אשכנזים מחמירים שאומרים שכלי זכוכית הוא כמו כלי חרס, שהרי הזכוכית עשויה מחול. אני סומך על הפוסקים המקלים יותר שאומרים שניתן להכשיר כלי זכוכית.

מחבת - מחבת טיגון רגילה ומחבת עם ציפוי טפלון, הכשרתם בליבון באש. אבל האש עלולה לפגוע בטפלון. במקום להסתבך בזה, אני מביא מחבת מהארץ, או קונה מחבת קטנה בחנות מקומית בחו"ל. מחבת שטוחה אינה תופסת הרבה מקום ונכנסת בקלות לכל מזוודה. 

למתקדמים: כלל המפתח בהכשרת כלים הוא "כְּבּוּלְעוֹ כֶּן פּוֹלְטוֹ". כמו שמשתמשים בכלי בתהליך הבישול – כך גם מכשירים אותו. יש שלשה סוגים של הכשרת כלים- ליבון, הגעלה, עירוי. 

כלי טיגון וצלייה על אש - יש לעשות להם "ליבון" באש. כלים לבישול עם מים – יש לעשות "הגעלה" ולטבול אותם במים רותחים. כלי אכילה כמו סכו"ם כוסות וצלחות מתכת- אפשר להסתפק רק ב"עירוי" של שפיכת מים רותחים עליהם.

הערות:

א- האמור לעיל נכתב בהסתמך על רוב פוסקי הדור, לפי הכלל של הרב עובדיה יוסף זצ"ל ש"כוח דְהֵיתֶרָא עדיף". (גילוי נאות: יש פוסקים חרדים שמחמירים)

ב- להגעלת כלים לפסח יש דינים שונים בחלקם מהכשרה שמתוארת כאן.

ג- בכל מקרה של ספק הלכתי יש לפנות לרב, ולא לסמוך על כתבה זו בלבד.

יעקב מאור הוא בעל הבלוג לתיירות דתית "ותוליכנו לשלום". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר