תרופות סבתא: מחזור החיים

עד שיימצא לכאבי המחזור פתרון טוב יותר ממשככי כאבים, שינוי בתפריט היומי ושימוש בצמחי מרפא יכולים להקל עליכן • שימו דגש על ארוחות קטנות, ירקות מבושלים או מאודים והימנעות מצבעי מאכל • וכמו בשגרה, כדאי להתמיד בפעילות גופנית, בשתייה, וכמובן - בלי סיגריות

צילום אילוסטרציה: GettyImages // כואב, אבל פחות?

לפני יותר מ־50 שנה הציגה רופאה בריטית ושמה ד"ר דלטון ממצאים שהראו כי קיים שיעור גבוה של נשים, הנמצאות בימים של טרום קבלת הווסת, המעורבות בפשע ובהתאבדויות. בתחילת שנות ה־80 טיעון זה של אי־שפיות עקב התסמונת הקדם־וסתית (PMS) כבר הוביל לזיכויה של אישה בריטית, שהואשמה ברצח בעלה. מנגד, לפני קצת פחות מעשור מחקר בינלאומי הוכיח סטטיסטית שספורטאיות צמרת הגיעו לשיאן מבחינת הישגים דווקא ביום הראשון של קבלת הווסת. 

בין שיש קשר בין כל אלו לבין המחזור החודשי ובין שלא, מפתיע, או שאולי נכון יותר תמוה, שעד היום לא נמצאה הדרך לנטרל לחלוטין את כאבי המחזור ואת התופעות הנלוות שמהם סובלות נערות ונשים בכל העולם. עבור מי שלא מעוניינת במגוון של משככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (כגון נורופן, איבופרופן, אדוויל, וולטרן ואספירין), ליקטנו המלצות שונות שיסייעו לעבור את התקופה הזו בחודש בצורה קלה יותר. 
 

לנשום עמוק - ולהירגע

ד"ר רונית אלמוג, מומחית לגינקולוגיה, מיילדות וטיפולי פריון, ורופאה בכירה בביה"ח ליס באיכילוב, מסבירה כי "כאבי מחזור מכונים בשפה המקצועית 'דיסמנוריאה' ומדובר בתלונה שכיחה מאוד בקרב נשים. היא שכיחה יותר בקרב מתבגרות, ובדרך כלל עם הגיל עוצמת הכאב פוחתת. הכאבים משתנים מאישה לאישה, ובדרך כלל כוללים תחושה עוויתית באזור הבטן. יש מי שאינן סובלות מכאבים ויש מי שסובלות מכאבים עזים שמשפיעים על התפקוד היומיומי, למשל בחילות, הקאות, כאבי ראש וגב ועוד". 

לנשים אלה ד"ר אלמוג ממליצה ראשית להיבדק אצל רופא/ת נשים כדי לשלול בעיה אורגנית. מבחינת הטיפול הקונבנציונלי היא ממליצה על משככי כאבים, וכן גלולות למניעת היריון, אשר גורמות לדיקוק של רירית הרחם וכך מפחיתות את הדימום ואת הכאב. "פעילות גופנית אירובית יכולה לסייע בכאבי מחזור. היא מגבירה את זרימת הדם, וגם יש הפרשה של אנדורפינים שמקילים את הכאב. מבחינת תרופות סבתא, בקבוק חם או עיסוי באזור הכואב תמיד יכולים לסייע", היא מוסיפה. 

איילת וינשטיין, ראש מדור תזונה במכון וינגייט, מציעה להתמקד בפעילות המעי. "כדי להקל את הכאבים מומלץ לאכול ארוחות קטנות ולצרוך מזונות פחות אגרסיביים. כדאי לצמצם צריכת מזונות כגון כרובית, כרוב ניצנים, ברוקולי או קטניות שלא הושרו כמו שצריך, כי יש להם נטייה להחמיר כאב. כמו כן, חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים, זה נכון בכל מצב ובטח במצבים שבהם מערכת העיכול במצב של חוסר נוחות". "חשוב לאכול ירקות מבושלים או מאודים, הם קלים ונעימים לבטן. סלט ירקות גדול, לדוגמה, יכול דווקא לגרום לאי נוחות בימים אלה", מסבירה וינשטיין, "אם כאבי המחזור חוזרים על עצמם, שווה לבדוק ואולי להעשיר את התזונה הכללית באומגה 3".

המלצותיה של וינשטיין נוגעות גם לימים שקודמים להופעת הווסת. לדבריה, "בתקופה הטרום־וסתית מחקרים הראו שפרח נר הלילה, שממנו מפיקים שמן, השרה תחושה של רוגע". 
 

לא לערבב צמחים וגלולות

לפי הגישה הנטורופתית, הקלה בכאבי המחזור תלויה באורח חיים רגוע. הנטורופתית פאולה שטיינברג־בלאו מסבירה כי "לחץ מפריש הורמונים, וכל המערכות שלנו נמצאות בסוג של לחץ שיכול לתרום לכאב, אז מובן שחשוב ככלל בחיים להיות רגועים. כדי להקל את כאבי המחזור אני ממליצה על פעילות הרפייתית, כזו שגם כל אחת יכולה לעשות בביתה. נשימות עמוקות הן התרגיל הבסיסי ביותר. מדיטציה ומודעות לגוף מתקשרות לשינה טובה יותר, שתמיד מפחיתה כאבים". 

לעומת זאת, לפי שטיינברג־בלאו, עישון מחמיר את כאבי המחזור משום שהגוף לא מצליח להתמודד עם החומרים הכימיים שנכנסים לתוכו. נוסף על כך, כדאי להתרחק גם מצבעי מאכל, בפרט בתקופת הדימום, וכן להתמקד בעיקר במזונות המכילים ויטמין E שהוא נוגד כאב, כגון אבוקדו, תותים, קיווי ומנגו.

הנטורופתית וההרבליסטית מילה מזרוכו מבהירה כי "צריכה של צמחי מרפא עלולה לפגוע בשימוש בתרופות הורמונליות, ולכן אין לצרוך אותם יחד עם שימוש בגלולות. למי שאינה נוטלת גלולות וסובלת מכאבי מחזור אני ממליצה על הצמח שיח אברהם, שעוזר לאזן את המערכת ההורמונלית. אפשר לצרוך אותו כחליטה עד שלוש פעמים ביום או כתמצית צמחים שזו תמצית נוזלית או בקפסולות - כל אחת מהאפשרויות פעם ביום. אפשר לרכוש אותו בכל חנות טבע. גם אבקת מאקה, שיש אותה בצורה של אבקה, כדורים וטיפות, יכולה לסייע מכיוון שהיא עובדת על איזון של המערכת ההורמונלית. אפשר להוסיף אותה לשייקים או לאוכל והיא נותנת המון אנרגיה. יש עוד פורמולות צמחים מוכנות שאפשר לרכוש בחנויות הטבע". 

מזרוכו מוסיפה כי "לאחר השימוש בצמחי המרפא יש מי שמדווחות על שיפור בכאבי המחזור בתוך חודש ימים ויש מי שמדווחות על שיפור בפרק זמן של חודשיים־שלושה. לכן אני ממליצה לצרוך את צמחי המרפא ברצף, עד קבלת המחזור ללא תסמינים של כאב. לצורך איזון הורמונלי נבקש לעשות שינוי בצריכת הצמחים מדי פעם". בכל אופן, מזרוכו ממליצה להתייעץ עם גורמים מקצועיים, שנמצאים לרוב בחנויות הטבע. 

פתרון נוסף, שגם הוא על טהרת החומרים הטבעיים, הוא השמן הטבעי "מחזוריות" שרוקחת הארומתרפיסטית מיכל מורוזובסקי במו ידיה, ומכיל, בין השאר: שמן שומשום, שמן תמציתי קלנדולה ושמנים אתריים של מרווה מרושתת, לבנדר, קימל, אניס, שומר מתוק ועלי הדרים. "זו דרך טבעית להתחבר לגוף בתוך הכאב", אומרת מורוזובסקי, "החומרים הפעילים בשמן יודעים לשחרר שרירים מכווצים וכך להרגיע את הכאב ולעודד את זרימת הדם באזור, כדי למנוע תקיעות ונפיחות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר