הדרכה? הסתה

טענות: כך מנצלים המדריכים הפלשתינים את האישורים שמשרד התיירות מחויב להעניק להם ומפיצים שקרים אנטי־ישראליים - בתחומי ישראל • מדריכים: "דווקא בסיור ביד ושם הם מספרים לתיירים כי מה שהגרמנים עשו ליהודים, ישראל עושה לפלשתינים"

צילום: לירון אלמוג

"מה שהגרמנים עשו ליהודים לפני 70 שנה, היהודים עושים לנו עכשיו". המשפט הזה, שנפוץ למדי בקרב הפלשתינים, מקומם כשלעצמו, אבל תארו לעצמכם שהוא נאמר בידי מדריכים פלשתינים דווקא ביד ושם - ובפני תיירים זרים. ואם לא די בכך, המדריכים משמיעים אותו בסיורים שנערכים במוזיאון השואה ברשות משרד התיירות. כך, לפחות, טוענים מדריכי תיירים ישראלים.

יד ושם אינו המקום היחיד שבו מעבירים מורי הדרך הפלשתינים מסרים אנטי־ישראליים. מדובר בתופעה רחבה למדי, שבמסגרתה מנצלים המדריכים את אישורי ההדרכה שלהם להסתה בתוך גבולות ישראל. את האישורים מעניק משרד התיירות וזאת בהתאם להסכם פריז - הנספח הכלכלי להסכם אוסלו, שבו התחייבה מדינת ישראל לאפשר למדריכים פלשתינים בעלי תעודה מהרשות להדריך בארץ.

"הבעיה היא בעיקר עם המדריכים הפלשתינים, אך לעיתים גם עם מדריכים ערבים ישראלים", מספר א', מורה דרך ומדריך תיירים, "המדריך לוקח קבוצות תיירים לטיולים חד־יומיים עד עשרה ימים בדרך כלל. הוא האורים והתומים שלהם. מה שהוא יגיד, ואיך שהוא יגיד את זה, יצרוב במוחם את דעתם על המקום והאנשים". 

צבי הרפז, מורה דרך עם ניסיון של 28 שנה, מספר כי שמע יותר מפעם את המדריכים הפלשתינים משמיצים את ישראל דווקא ביד ושם. "הדבר הזה ידוע בעולם התיירות וזו תופעה שמתרחשת כבר הרבה מאוד שנים", הוא אומר, "אני במו אוזניי שמעתי מדריך אומר את המשפט הזה ממש לקבוצת תיירים קתוליים אמריקניים, ואני לא היחיד". 

אבל לטענת המדריכים, יד ושם רחוק מלהיות המקום היחיד לתעמולה השקרית. א' מעיד כי בעיר העתיקה מדריכים פלשתינים וערבים ישראלים מספרים לתיירים כי ליהודים אין קשר למקום. "הם אומרים להם שהיהודים היגרו לכאן ממדינות שונות לפני 100 שנה ובכך מסתכמת ההיסטוריה שלהם, ומובן שהם גזלו את האדמות לערבים ומונעים מהם חופש פולחן", משחזר א', "אם יש תייר חכם ששואל על ממצאים ארכיאולוגיים, הוא מקבל תשובה שהיהודים רקחו קונספירציה ומחדירים בתחכום ממצאים ארכיאולוגיים. שמעתי את הדברים האלה פעמים רבות. לפעמים אתה צועק משהו, ולפעמים אתה בולע את הרוק, כי אין לך כוח להתווכח שוב, וכי זה גם לא באמת יעזור לצעוק משהו לדקה אל מול אדם שנמצא איתם כל הטיול". 

ג', שעבד בסוכנויות תיירות בארץ ובבתי מלון במשך ארבע שנים, טוען כי במסגרת טיול למצדה שאורגן על ידי סוכנות ישראלית לקבוצה של 20 תיירים מגרמניה. "בדרך עבר האוטובוס ליד חומת ההפרדה", מספר ג', "והמדריך באוטובוס, ערבי ישראלי, הקפיד לומר להם כי מדובר בחומה שתפקידה להפקיע קרקעות מהפלשתינים ולא לאפשר להם לעבור ממקום למקום, בלי כמובן שום אזכור לצורך הביטחוני ולפיגועי ההתאבדות הקשים של האינתיפאדה השנייה שהביאו להקמתה". לדברי ג', בטיול אחר נשאל מדריך ערבי ישראלי על שלדי המשוריינים בעליות לירושלים. "הוא ענה להם שמדובר בשאריות של תאונות דרכים. כל דבר שיכול להעיד על זיקה שלנו למקום פשוט נמחק גם במחיר שקר גס". 

א' מוסיף: "התוצאה עלולה להיות שטיפת מוח שנמשכת 10 ימים, ואין טוב יותר ממראה עיניים, גם אם הוציאו אותו מהקשרו. אחר כך הם מחברים את ההדרכות עם מה שהם ראו ברשתות החברתיות או בחדשות. האנשים האלו חוזרים למדינות שלהם ועלולים לספר לחברים שלהם את כל מה שהאכיל אותם המדריך הפלשתיני, כאילו זה דברי אלוהים חיים. זו תעשיית BDS שאנו במו ידינו מאפשרים לה לקרות". 

אז אמנם לפלשתינים המוסכמים יש אישורים להדריך בתחומי ישראל, אבל מדוע שסוכנות תיירות בארץ תעדיף להעסיק מדריכים פלשתינים? הסיבה פשוטה - כסף. "עלות מדריך ישראלי עומדת על 225 דולרים ליום ועלות מדריך פלשתיני היא חצי מכך, ולפעמים אפילו פחות", מסביר א', "שלא לדבר על הנהגים, שבמזרח ירושלים ובשטחים עובדים בדרך כלל 'על שחור'".

א', המדריך גם הוא ביד ושם, טוען מצידו: "המדריכים שלנו מקצועיים יותר וכל מדריך ישראלי מנסה, בדרך שלו, להחדיר אהבת ארץ וציונות. אתה יכול להבין שאם תיקח טיול זריחה למצדה ותשים בו מדריך פלשתיני שלא ידבר על חורבן הבית השני ויתעלם מההיסטוריה היהודית, גם בלי פרופגנדה, זו תהיה הדרכה פחות מקצועית". 

בדרך להגברת האכיפה 

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "מדובר ב־0.5% ממורי הדרך בישראל, שמדריכים אך ורק קבוצות שיוצאות משטחי הרשות הפלשתינית, במסגרת הסדר הקיים משנת 1967 ועוגן במסגרת הסכם פריז. משרד התיירות מבצע ביקורות, ובמקרים שבהם נתפס מורה דרך מבצע עבירות אתיות ודמוניזציה פנה המשרד למינהל האזרחי כדי לשלול את האישור שניתן לו. בימים אלו מוביל משרד התיירות תיקון לחוק שירותי תיירות אשר נועד, בין השאר, לחזק את סמכויות האכיפה של המשרד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר