החידושים החקלאיים שהוצגו לר"מ הודו

מבין הפיתוחים שהוצגו למודי: בדיקת רמת הסוכר בפרי, גידול נכון באמצעות לווין ורמת השומן באבוקדו • הצגת רחפן חדש על ידי שר החקלאות בוטלה

ראש ממשלת ישראל, ראש ממשלת הודו, ד"ר זאב שמילוביץ', חוקר מכון וולקני וד"ר אבי פרל, מדען ראשי של משרד החקלאות // צילום: יוסי אלוני

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הגיע היום (שלישי) לסיור חקלאי במשתלת דנציגר בליווי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החקלאות אורי אריאל, שם הוצגו לו חידושים חקלאיים תוצרת ישראל.

בין הפיתוחים שהוצגו יהיו צילומים תרמיים שמבוצעים על ידי לווין ושיטות להערכת מצב המים של מספר גידולים חשובים: כותנה, תפוחי אדמה, גפן ליין, זיתים ותפוחי עץ. מידע זה מאפשר לחקלאי לקבל החלטות לגבי רמת ההשקיה הדרושה והטיפול הטוב ביותר בפרי. 

חידוש נוסף שהוצג לראש ממשלת הודו הם החיישנים לעצים. באמצעות החיישנים, נמדדת כמות המים האמתית אותה צורך הצמח, מדובר בפיתוח המעניק מידע משמעותי לחקלאי. כמות המים הנכונה קובעת את מחיר הפרי, את האיכות שלו ויכולה להשפיע גם על מועד הקטיף. היום באמצעות חיישנים הצליחו החוקרים להתחקות אחרי מסלול זרימת המים מהקרקע, דרך הצמח ועד שהמים יוצאים לאטמוספריה חזרה. הטכנולוגיה כבר מיושמת על ידי חברות פרטיות בחלק מהמשקים בארץ.

צילום תרמי המסייע בגידול נכון ויעיל // צילום: המכון להנדסה

השימוש בלווין הוא לעת עתה רק לצרכי מחקר ומדע וצפוי להפוך להיות נחלת הכלל בעוד שנים מספר. עם המשך המחקר, יוכלו הצילומים לשמש לצורך זיהוי מוקדם של מחלות ומזיקים, מה שיאפשר גם הפחתה משמעותית בשימוש בחומרי הדברה.

כמו כן,  מכון ולקני יציג מכונת NIR  לאיתור רמת הסוכרים בתפוח. מכונה זו יכולה לאפשר מידע על רמת הסוכר בתפוח עוד בשלב בית האריזה, מה שמאפשר תמחור נכון וקבלת החלטה נכונה לגבי שימוש בתפוחים, האם לתעשייה או למכירה. 

נוסף על כך יכולה המכונה למדוד את רמת השמן באבוקדו או לאתר מרכיבים נוספים בפירות וירקות. על סמך איתור המדדים הללו, ניתן לקבוע את איכות הפרי ולהחליט על הדרך הנכונה לשמור אותו באחסון.

 

הרחפן של השר אריאל

אבל יש גם פיתוח שלא יוצג. ל"ישראל היום" נודע כי מכון וולקני היה צריך להציג לראש ממשלת הודו מודי, רחפן חדש, אך בימים האחרונים ביקש שר החקלאות אורי אריאל לבטל הצגת רחפן זו, כיוון שאין להטיס רחפן בסמוך לנתב"ג. 

כזכור, בביקורו של ראש ממשלת רוסיה בישראל לפני כחצי שנה, השר אריאל העניק במכון ולקני בבית דגן מתנה ספונטנית ויקרה במיוחד לראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, רחפן מתקדם בשווי 200 אלף שקלים. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר