רשות שדות התעופה אוסרת העלאת מכשירים אלקטרוניים לטיסות

בעקבות הודעת הרשויות בארה"ב ובריטניה, ישראלים הנוסעים בטיסת המשך מאיסטנבול או עמאן ייאלצו להיפרד ממכשירים הגדולים מטלפון נייד ולהעבירם לתא המטען

מטוס טורקיש איירליינס // צילום: משה שי // מטוס טורקיש איירליינס // צילום: משה שי

נוסעים ישראליים שיטוסו לארה"ב או לבריטניה עם חברת טורקיש איירליינס או עם רויאל ג'ורדניאן, ייאלצו להיפרד מהמחשבים הניידים שלהם לפני העלייה למטוס בטיסת ההמשך מאיסטנבול או מעמאן. זאת, בעקבות הוראה של המשרד לביטחון פנים בארה"ב ומשרד הפנים הבריטי, האוסרים על העלאת מכשירים אלקטרוניים לטיסה היוצאת מעשרה נמלי תעופה במזרח התיכון ובצפון אפריקה. 

צילום: רויטרס

טלפונים סלולאריים אינם כלולים באיסור האמריקני, שייכנס לתוקף ב-25 במארס ולא נקבע תאריך לסיומו. האיסור ימנע מאנשי עסקים הטסים ממדינות אלו לעבוד על המחשבים שלהם במהלך הטיסות הארוכות, שברובן יש קישור לווייני לאינטרנט. 

דובר רשות שדות התעופה ציין כי בעקבות ההודעה של הרשויות בארצות הברית (והודעת טורקיש איירליינס), רשות שדות התעופה מבהירה כי לנוסעים בטיסות מעבר דרך טורקיה וירדן לא ניתן יהיה להעלות כל מכשיר אלקטרוני או חשמלי הגדול מטלפון סלולארי או חכם בכבודת היד לטיסות המגיעות ליעדים השונים בארה״ב. 

עם זאת, אין שינוי בהטסת ציוד בכבודה הנשלחת לבטן המטוס. על כן, ניתן להעלות ציוד אלקטרוני גדול במזוודה שמיועדת לתא מטען המטוס. רשות שדות התעופה מקיימת קשר רצוף עם הרשויות בארצות הברית ובמידה ויהיה שינוי יתקבלו עדכונים. רש"ת: "אנו קוראים לציבור הנוסעים בטיסות מעבר לארצות הברית לבדוק בחברת התעופה אם קיימות הנחיות לגבי כבודת היד".

 

ניסיון עבר כואב

בתוך כך, ארה"ב כבר הודיעה שלשום על איסור להעלות מכשירים אלקטרוניים גדולים לתא הנוסעים בטיסות מסחריות, משמונה מדינות בהן יש רוב מוסלמי. הנימוק של המשרד לביטחון פנים הוא שניתן להטמין פצצות במחשבים, טאבלטים, מצלמות ונגני DVD. 

האיסור ישפיע על תשע חברות תעופה הפועלות ב-10נמלי תעופה ומפעילות כ-50 טיסות ביממה. ממשלת טורקיה מחתה אתמול על האיסור החדש, טענה שהוא שגוי וביקשה לבטלו. אנשי אבטחה סיפרו כי האיסור הוטל בעקבות מידע מודיעני, ובו התרעה מפני ניסיון פיגוע של אנשי אל קאעידה.

בשנה שעברה הצליחו אנשי קבוצת "א-שבאב" להחדיר מחשב נייד, עם פצצה בתוכו, למטוס שהמריא ממוגדישו, בירת סומליה, והמחשב התפוצץ מייד בהמראה ופער חור גדול בדופן המטוס. מכיוון שהמטוס היה עדיין בגובה נמוך, הטייס הצליח להנחית אותו בבטחה. גם המטוס הרוסי שהתרסק באוקטובר 2015, לאחר שהמריא משארם א-שייח' במצרים, נפגע מפצצה שהוטמנה בפחית משקה קל. בטיסה זו נהרגו 224 נוסעים ואנשי צוות, שהיו בדרכם לרוסיה.

היום כאמור הצטרפה בריטניה לאיסור הכולל, בנוסף לחברות הטורקית והירדנית, גם את איג'יפט אייר, רויאל אייר מרוק, קטאר איירוויס, אמיראטס, איתיחאד, סעודי ערביאן איירליינס וכוויית איירוויז.

האיסור הוא על נוסעים הממריאים לבריטניה ולארה"ב מנמלי התעופה מוחמד החמישי בקזבלנקה, שבמרוקו, אטאטורק באיסטנבול, נמל התעופה הבינלאומי של קהיר במצרים, נמל המלך עבד אל עזיז בעיר ג'דה בסעודיה, נמל המלכה עאליה בעמאן, ירדן, הנמל הבינלאומי של כוויית, נמל חאמד בדוחה, בנסיכות קטאר, נמל התעופה הבינלאומי של אבו דאבי ונמל התעופה הבינלאומי של דובאי.

רוב נמלי התעופה הללו נמצאים במדינות המקיימות קשרים ידידותיים עם ארה"ב ועם בריטניה. 

 

האיסורים נעשו בתיאום שתי המדינות

האיסור הבריטי איננו חופף במלואו לאיסור האמריקני, אך שני האיסורים נעשו בתיאום בין שתי המדינות. הבריטים יאסרו גם העלאת טלפונים עם צג גדול לתא הנוסעים, איסור שלא הוטל על הטיסות לארה"ב. ממשלת בריטניה הודיעה, כי צעד זה "נחוץ, אפקטיבי ופרופורציונלי". האיסור הבריטי ישפיע על שש חברות מבריטניה: בריטיש איירוויז, איזיג'ט, Jet2, מונרך, תומאס קוק ותומסון. החברות הזרות שייפגעו מהאיסור הן טורקיש איירליינס, פגסוס איירוויז הטורקית, אטלס גלובאל, מידל איסט איירליינס, איג'יפט אייר, רויאל ג'ורדניאן, טוניס אייר וסעודיה. 

דובר ממשלת בריטניה אמר כי "החלטות על שינויים של תקנות האבטחה האווירית אצלנו לעולם אינן ניתנות בקלות ראש. לא נהסס לפעול כדי לשמור על בטיחות הטיסה של הציבור ונפעל בצמוד עם שותפנו הבינלאומיים, כדי למזער על הפרעה שצעדים אלה עלולים לגרום". 

בהודעה של המשרד האמריקני לביטחון פנים נאמר, כי "יש חשש מהרצון המתמיד של טרוריסטים לפגוע בתעופה האזרחית".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר