מחקר: מי שישן יותר – חכם יותר

שני חוקרים טוענים כי אורח החיים שמתאים לגוף האדם דומה מאוד לאורח החיים של האדם הקדמון • ואיך זה קשור לנודניק בשעון המעורר

"ינשופי לילה" לא רק חכמים יותר - הם גם מאושרים יותר // צילום אילוסטרציה: gettyimages

כולם מתעוררים בבוקר, אך רק האמיצים באמת מוכנים ללחוץ על כפתור ה"נודניק" ולהתעמת עם מציאות שוק העבודה, הדורשת מאתנו להקדים את הפקקים בדרך למשרד. 

אלא שמחקר בריטי טוען כי אותם צוברי שעות שינה נוספות לא רק אמיצים יותר, הם גם חכמים, יצירתיים ומאושרים יותר מאשר שאר האנשים שמעדיפים לצאת מביתם כשהתרנגולים עדיין ישנים. המחקר, שזכה לשם המפרגן "למה ינשופים הם חכמים יותר", קישר בין "מריחת" היקיצה על פני מספר דקות לבין יצירתיות, רמת משכל ומחשבה עצמאית. 

הפסיכולוג סטושי קנזוואה והעיתונאית קז'ה פרינה, עורכי המחקר, טוענים כי אורח החיים שמתאים לגוף האדם דומה מאוד לאורח החיים של האדם הקדמון, אשר הלך לישון מוקדם וקם עם שחר, או אם תרצו, עם ההתרעה הראשונה של השעון המעורר. לעומתו, האדם המודרני, ולכן גם החכם יותר, יודע להתמודד עם ההמצאה החדשה יחסית, אופציית ה"נודניק" בשעון המעורר, המצאה שהאבולוציה לא הכינה אותנו אליה. 

קנזוואה ופרינה מוסיפים כי אלו מאתנו שישנים בהתאם לצרכי גופם ולא עפ"י הצרכים של המציאות הם יותר עצמאיים ודבקים יותר במטרות שלהם. בעיקר אם המטרה שלהם היא לישון עוד חצי שעה. 

מחקר דומה שנערך באוניברסיטת סאות'הפמטון בקרב 1,229 גברים ונשים השווה בין המצב הסוציו-אקונומי שלהם לבין הרגלי השינה שלהם. וכן, אלו שהלכו לישון אחרי 23:00 וקמו לפני 08:00 הם בעלי אורח חיים נוח יותר. מאידך, מחקרים רבים אחרים מוכיחים כי אנשים שישנים יותר מ-12 שעות ביממה חיים פחות. 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר