תיאוריית הקשר

קבלו עדכון: טום קרוז הוא לא האבא של סורי, ג'יי קיי רולינג לא כתבה את הארי פוטר, ליידי גאגא התנקשה בחיי לו ריד. וזוהי רק ההתחלה • כתב "ניו יורק מגזין" יצא בעקבות תיאוריות הקונספירציה הגדולות ביותר בעולם הבידור - וחזר עם אפס הוכחות והמון חומר למחשבה

מאז ומתמיד ניצב תיאורטיקן הקונספירציה בשולי החברה. הוא מעולם לא מגיע לעמדות בכירות - למשל, מועמד לנשיאות ארה"ב מטעם מפלגה גדולה. עכשיו כל זה השתנה, ואנשי תיאוריות הקונספירציה מגיעים בהמוניהם אל המיינסטרים.

רבים מייחסים את לידתן של תיאוריות הקונספירציה להתנקשות בנשיא קנדי, אבל הגיוני יותר לחשוב עליהן כהתפתחות של השנים שאחרי הירי, שנות השישים המאוחרות, שבהן גם התפלגה ארה"ב סביב הקווים הפוליטיים המוכרים. ההתנקשות היתה מאורע כאוטי, נדיר ובלתי סביר שהאמריקנים נואשו מלהסביר, אפילו אם ההסברים מפחידים; התרבות של תיאוריות הקונספירציה נוצרה על ידי אנשים שאין דבר שמפחיד אותם יותר מאקראיות ומחוסר משמעות.

ועדיין, למרות קיומן של תיאוריות כאלו בשנות השישים והשבעים (אלביס עדיין בחיים, אולי שמעתם), התופעה לא הגיעה לשיא עד שנות התשעים. אפשר להודות לאינטרנט על כך. לוחות מודעות וירטואליים וחדרי הצ'אטים של התקופה העניקו לנו את תור הזהב של תיאוריות הקונספירציה הפוליטיות, והיו גם מקום הולדתה של הפרנויה של תרבות הפופ, כשספקות בנוגע לזהותם האמיתית של זמרים ושחקנים - האם באמת מתו והאם באמת כתבו שיר כזה או אחר? - פינו את מקומם לדיונים של ממש ולהתעסקות מז"פית בפרטים (האם סטיבי וונדר באמת עיוור? כדי לבדוק את זה נצטרך לנתח את הסרטון הרלוונטי). 

בימים אלה המכורים לתרבות הפופ מבשלים תיאוריה בכל פעם שסלבריטאית מתה, משנה את הופעתה או אפילו עומדת קרוב מדי לציור של משולש. התיאוריות מתחילות בקצה קצהו של העולם השפוי, ומגיעות בתוך דקות לפיד הפייסבוק שלכם. הן טעימות גם כשהן עתיקות (האם ג'ורג' לוקאס באמת ביים את "שובו של הג'דיי"?) ואפילו כשהן ממש עתיקות (האם אח של אמילי ברונטה הוא שכתב את "אנקת גבהים"?) 

במשך חודשים ארוכים קיטלגנו את תיאוריות הקונספירציה של תרבות הפופ - מוסיקה, קולנוע, וכל דבר שקשור לסלבריטאי מכל ז'אנר. במהלך העבודה למדנו כמה דברים מפתיעים. ראשית, מזווית מסוימת, תיאוריות קונספירציה של תרבות הפופ הן הפורמט המזוקק ביותר של התופעה - פרנויה נטולת אידיאולוגיה. למה שביונסה וג'יי זי ישקרו בנוגע ללידתה של בלו אייבי? קשה לחשוב על מניע רציני יותר מאשר "כי הם יכולים". 

שנית, תיאוריות הקונספירציה של תרבות הפופ השתנו עם השנים. פעם, בעידן של טרום האינטרנט, אנשים היו חשדנים בעיקר בנוגע לדברים שקרו בעבר. מי באמת הרג את נטלי ווד, בוב מארלי או אלבר קאמי? התיאוריות העסיסיות ביותר הוקדשו לאנשים שמתו והוחלפו, לטענת הפרנואידים, כדי לא להפסיק לייצר כסף (למשל, תיאוריית פול מקרטני מת).

בעידן המסחרי של להקות הבנים והוליווד של שנות התשעים, המפורסמים התחילו להיראות הרבה פחות מיוחדים, ומפתחי התיאוריות התקדמו בהתאם. זהו עידן האילומינטי - אם מישהו מפורסם, או קרוב לכולם, כנראה הוא חייב את תהילתו לאיזושהי קנוניה סודית. בריטני ספירס, כך גילינו, היא כלי בידי ממשל בוש; קייטי פרי היתה בכלל אישה מבוגרת ששמה ג'ון בנט רמזי; וג'יי קיי רולינג - נו, היא רק שחקנית שמתחזה לסופרת.

הלקח העיקרי מכל העניין הוא שהיקום של הסלבריטאים, שמבלבל או מכעיס אתכם כצרכני תרבות, יכול להתאפשר רק באמצעות השפעתם של סוכנים רבי עוצמה. איך עוד ניתן להסביר את עלייתה השרירותית של מיילי סיירוס לתהילה? לכאן מצטרף המודל המעניין ביותר של תיאוריות הקונספירציה החדשות: שאלת היוצר. למשל - האם בוב דילן גנב את "Blowing In The Wind" מתיכוניסט אלמוני?

במבט ראשון, התיאוריות האלו נראות מיושנות, חדשות של אתמול, ובמובן מסוים זה נכון - הרי אנשים טוענים כבר מאות שנים ששייקספיר לא כתב את מחזותיו. אבל הוויכוחים הללו, על יוצרי צללים, הם גם תוצרים של ההווה או של העבר הקרוב, כי עד לא מזמן דיונים על קרדיט ליוצר לא הפכו לפרנויה. תרבות הפופ של זמננו רוצה לרומם ולהבדיל גאונים משאר העם, אבל גם לחלק את הקרדיט לכל מי שמגיע לו - לעשרת המפיקים שעבדו על שיר מסוים, לששת הכותבים שעמלו על גרסאות שונות של התסריט. באווירה כזאת הפקפוק בסיפורים רשמיים הוא בלתי נמנע, מה שאומר שאתם יכולים להתווכח על כל דבר שמופיע ברשימה הזאת. 

לפני שנתחיל, הערה קטנה לגבי המתודולוגיה: הגדרנו תיאוריית קונספירציה כטענה לכיסוי ולהסתרה של סיפור רשמי. בניגוד לתיאוריות קונספירציה פוליטיות, המניעים כאן אינם בהכרח מפוקפקים, אף שיש לא מעט כאלה. בחירת התיאוריות לא היתה תהליך מדעי. בחנו את התיאוריות שהיו להן יותר ממאמין אחד. כלומר, יש לפחות אדם אחד, איפשהו, שמאמין באחד הסיפורים שלפניכם. יכול להיות שאתם האדם הזה. ויכול מאוד להיות שאתם צודקים. 

סלבס שהוחלפו בידי כפילים

√ הביטלס מעולם לא היו קיימים 

האם בחנתם פעם את האוזניים של חברי הביטלס מקרוב? ומה לגבי הגבות שלהם? השיניים? הגובה? האנשים מאחורי האתר The Beatles Never Existed עשו את זה. והם הגיעו למסקנה שהלהקה הכי מפורסמת בעולם היתה מתיחה מתוחכמת, שהתאפשרה באמצעות שורה אינסופית של שחקנים ושותפים. הדרך היחידה שבה ארבעה חבר'ה מליברפול היו מצליחים לעמוד בלוח הזמנים המטורף של הביטלס היא אם היו הרבה יותר מארבעה (או אם הם היו על אמפטמינים). לא מאמינים? באתר הנ"ל תמצאו תיעוד מדוקדק של צילומי גובה, גבות, שיניים ואוזניים. 

√ הביטלס היו קיימים, אבל פול מקרטני מת

ב־1966, בתאונת דרכים, נהרג פול מקרטני והוחלף על ידי בן דמותו, בחור בשם בילי שירס. כך טוענת בעיקשות אחת מתיאוריות הקונספירציה הוותיקות ביותר בעסקי השעשועים, המתבססת בעיקר על רמזים שפיזרו החברים הנותרים של הביטלס. תומכי התיאוריה הזאת מפנים לעטיפה של התקליט "אבי רואד", למשל, שדומה למסע הלוויה (ג'ון לנון כאיש כמורה, לבוש בלבן, רינגו סטאר בשחור של אבלים, מקרטני בתור האיש המת, ללא נעליים, וג'ורג' הריסון כקברן, בג'ינס).

רמזים נוספים קבורים בשירי הלהקה. למשל, ג'ון לנון אומר, כביכול, "I buried Paul" ("קברתי את פול") בסוף "Strawberry Fields Forever" (הוא באמת אומר: "קרנברי סוֹס" - רוטב חמוציות). וכמובן, אם תקשיבו לחלק מהשירים מהסוף להתחלה, תקבלו הוכחות נוספות, כמו "תדליק אותי, איש מת", משפט חסר משמעות שאותו תצליחו לשמוע, אם תתאמצו, בהאזנה לאחור של "מהפכה מס' 9".


הביטלס. יש להאזין מהסוף להתחלה

√ אבריל לאבין התאבדה ב־2003 

הסיפור הזה התחיל כמה שנים קודם, כשלאבין שכרה כפילה ששמה מליסה ונדלה כדי לבלבל את הפפראצי. בשנת 2003 לאבין נכנעה למחלת הדיכאון והתאבדה, אבל חברת התקליטים לא הסכימה לוותר על הפרה המניבה שלה - אז הם עשו מה שכל אחד היה עושה והחליפו את לאבין בוונדלה. כמו תיאוריות חילופים אחרות, גם זו מתבססת על ההבדלים בתמונות בין אבריל הישנה לאבריל החדשה.

√ אמינם לא נראה כמו עצמו

לתיאוריה הזאת יש כמה גרסאות. חלקן טוענות שסלים שיידי האמיתי מת ממנת יתר או בתאונת דרכים, אולי לאחר שדחה הזמנה להצטרף לאילומינטי. אין שום עדויות לכך, אף שידוע שאמינם היה מכור לכדורים בתקופה מסוימת ואכן נטל מנת יתר ב־2007. לטענת מאמיני הקונספירציה, אמינם הנוכחי הוא גירסה משובטת של המקורי. ההוכחה? תמונות של שינויי הפנים שלו (שינויים שניתן אמנם לייחס לעלייה במשקל, לירידה במשקל, התמכרות והזדקנות, אבל מה הכיף בזה).

סלבריטאים שאינם מי שהם טוענים

√ סטיבי וונדר לא עיוור 

סטיבי וונדר נולד שישה שבועות לפני הזמן, ב־1950. בתקופה ההיא, הרופאים עדיין לא ידעו שהאוויר הגדוש בחמצן באינקובטורים עלול לפגוע בעיניהם של הפגים. וונדר אכן התעוור. לפחות זה מה שהוא אמר.

במשך השנים היו מי שניסו להוכיח שהוא משקר. כתב הספורט בומאני ג'ונס, מהידועים שבהם, מפנה לתיאורים הוויזואליים בשירים שכותב וונדר, לבחירה שלו לשבת ליד המגרש במשחקי כדורסל ולשם שיצא לו כילד שובב. כוכב האן.בי.אי המנוח דריל דוקינס טען בלהט שוונדר יכול לראות. ויש גם עדויות מצולמות - כמו זו של וונדר מצלם את פסל השעווה של מייקל ג'קסון, או סרטון וידאו שבו הוא נראה תופס מיקרופון שעומד ליפול.

√ ג'יי קיי רולינג היא שחקנית, לא סופרת

כשהקולנוענית הנורבגית נינה גרונפלד מסתכלת על היוצרת של הארי פוטר, היא לא רואה את סיפור הסינדרלה הגדול ביותר של כל הזמנים. היא רואה סיפור כיסוי.

גרונפלד הציגה את התיאוריה שלה במאמר בעיתון, ובו שאלה בתמימות: "האם ייתכן שאדם אחד יכתוב שישה ספרים עבי כרס, שיתורגמו ל־55 שפות וימכרו יותר מ־250 מיליון עותקים בפחות משש שנים?". היא גם ענתה: לא. סביר יותר שהאישה שאותה אנחנו מכירים כרולינג היא שחקנית, שנשכרה כדי לשמש פנים לזיכיון שאותו יצרו "שחקנים מקצועיים מאוד", הנחושים בדעתם ליצור פרת מזומנים רווחית.

√ לואיס קרול היה ג'ק המרטש

מה בדיוק עשה מחבר "אליס בארץ הפלאות" בזמן שהרוצח הסדרתי ג'ק המרטש ביצע את הפשעים שהפכו אותו למפורסם? רָצח, טוען ריצ'רד וואלאס, שחיבר ספר בנושא. וואלאס מתיימר להוכיח את טענתו באמצעות היפוכי אותיות שמצא ב"אליס" וברומן "סילבי וברונו", ספרים שכתב קרול בתקופה שג'ק ריטש.

התיאוריה לא חד־משמעית. המסרים המפוענחים שמפיק וואלאס לא מפלילים את קרול בצורה משכנעת, ומה שחמור יותר - לעיתים הוא משנה בעצמו את הטקסט המקורי כדי ליצור את היפוכי האותיות שלו.

סלבריטאים שאינם מי שהם טוענים: הגירסה המשפחתית

√ מייקל ולה טויה ג'קסון הם אותו אדם 

רבים האמינו באגדה האורבנית הזאת בשנות השמונים והתשעים. הוכחות לא היו, ורוב המאמינים מסתמכים על הניתוחים הפלסטיים, שהקנו לשני האחים מראה דומה. לה טויה נשאלה על כך ישירות ב־1988 והשיבה: "הייתי תומכת נלהבת בקריירה של מייקל. תמיד היינו שם אחד בשביל האחר, אבל אנחנו בהחלט לא אותו אדם".

√ בלו אייבי היא לא באמת הבת של ביונסה

בואו נתחיל בשאלה למה, כי זאת התעלומה האמיתית בסיפור הזה. אייבי נולדה כשביונסה היתה בת 30, בשיא שנות הפוריות שלה, נשואה ועשירה. לא היתה לה שום סיבה להעדיף קנוניה סבוכה על פני הריון. למעט עניין קטן אחד: היא עקרה. כך, לפחות, לפי הבוחשים.

ביונסה אמנם התוודתה בפומבי על הפלה אחת, אבל זה לא מעיד בשום צורה על פוריות. הבוחשים המשיכו להתעקש, מצטטים את הבלבול של ביונסה עצמה לגבי תאריך הלידה המשוער, מתייחסים לגדלים המשתנים של בטן ההריון שלה, והטיעון המפורסם ביותר - הצילום שלה בטלוויזיה האוסטרלית, שבו היא נראית מתיישבת ונדמה שמחצית הבטן שלה מתקפלת. ההכחשות הפושרות של ביונסה רק עודדו את קושרי הקשר, שמשוכנעים שהיא השתמשה בפונדקאית. אם זה נכון, הפונדקאית דומה מאוד לביונסה.

√ סולאנג' היא הבת של ביונסה, לא אחותה

ביונסה אולי נאלצה להשתמש בפונדקאית כדי להוליד את בלו אייבי, אבל היתה פורייה מספיק בצעירותה, כך לפחות טוענים תומכי התיאוריה הזאת. ההוכחה היא סולאנג' נואלס, שרבים טועים לחשוב שהיא אחותה הצעירה של ביונסה, ולמעשה, היא בתה.

כדי להאמין לזה, אתם צריכים להאמין שביונסה נולדה ב־1974 ולא ב־1981, כמו שהיא טוענת. הביסוס לתיאוריה מגיע מפוסט אנונימי, שבו טען הכותב ששמע את האמת מבן דוד של ביונסה.

√ קלואי קרדשיאן היא הבת של או.ג'יי סימפסון

בפרק של "משפחת קרדשיאן" מ־2009 שואלת קלואי, הבת הצעירה של קריס ג'נר ורוברט קרדשיאן, אם היא מאומצת. אמה עונה שלא, ובדיקת אימהות מוכיחה שהיא אמרה אמת. אבל זהות האב ממשיכה לעורר שאלות.

לפי כמה חברים של המשפחה ולפי האישה שרוברט נשא אחרי ג'נר - קלואי, שנולדה ב־1984, היא בתו של או.ג'יי סימפסון, חבר ותיק של אביה. ג'נר טוענת שמדובר בקשקוש. היא אכן בגדה בקרדשיאן, אבל זה קרה שנים אחרי שקלואי נולדה, והגבר לא היה או.ג'יי.

רוברט קרדשיאן מת ב־2003, וכל מה שנותר לנו זה להשוות תמונות של סידני, בתו של סימפסון, לתמונות של קלואי.

√ סורי קרוז היא בעצם הבת של כריס קליין

הנה לוח הזמנים: קייטי הולמס נפרדה מכריס קליין במארס. היא התחילה לצאת עם טום קרוז באפריל. הם התארסו ביוני, ובאפריל בשנה שאחרי נולדה בתם סורי. או שאולי היא נולדה מוקדם יותר, והעניין לא פורסם? תומכי התיאוריה מסתמכים על הבטן של הולמס, שהתכווצה והתרחבה באופן מדהים.

 

תיאוריות יצירתיות: הקרדיט הגנוב

בוב דילן גנב את "Blowing in the Wind" מתלמיד תיכון

האם בוב דילן, זוכה פרס נובל לספרות, כתב בעצמו את המנון הפולק הקלאסי שלו? התשובה, ידידיי, היא לא. לפחות לפי התיאוריה הזאת, שהתפרסמה ב"ניוזוויק" ב־1963 והכניסה את דילן לדיכאון של חודשים.

התיאורטיקנים טוענים שהשיר נכתב על ידי תלמיד תיכון מניו ג'רזי בשם לורי וויאט. דילן קנה ממנו את השיר (או גנב אותו, תלוי בגירסה) והכניס אותו לאלבומו השני. חסידי התיאוריה מצביעים על הופעה של להקתו של וויאט בתיכון שלו ב־1962. הלהקה ניגנה את השיר, והנער סיפר לעיתון בית הספר שהוא חיבר אותו. כשהאלבום של דילן הופיע שנה מאוחר יותר, מי ששמע אותו קודם טען שמדובר בגניבה.

ב־1974 פירסם וויאט מאמר שבו הודה שהוא השקרן היחיד בסיפור: הוא מצא את התווים והמילים לשיר במגזין פולק ב־1962 והעמיד פנים שהם פרי יצירתו, ובלי כוונה רעה יצר אגדה שתחיה שנים ארוכות. אולי לנצח.

√ ניקי מינאז' עושה ליפ־סינק לקולות של ג'יי זי

לזמרת אוניקה טניה מאראג', הלוא היא ניקי מינאז', לא חסרים שמות חיבה ופסבדונים. אבל יש מי שטוען שכל הפרסונה שלה היא לא יותר מאלטר אגו של ג'יי זי. הם טוענים שהיא מספקת את הפרסונה, והוא את הראפ - מובן שמנגנים את השירים שלו מהר יותר, כדי שיישמעו מושרים על ידי אישה. איך מוכיחים את זה? אם מאיטים את השירים שלה, הם נשמעים בדיוק כמו של ג'יי זי.

√ שייקספיר לא כתב את המחזות שלו (אבל כבר ידעתם את זה) 

האם פשוט־העם וויליאם שייקספיר היה מסוגל לכתוב את כל המחזות שמיוחסים לו? מאיפה הכיר את המערכת המשפטית הסבוכה או את כל הרפרנסים הלטיניים ששילב במחזותיו? אלו שאלות שטורדות את מנוחתם של קוראי שייקספיר, שמאמינים שלא כל העבודות המיוחסות לו באמת נכתבו על ידיו.

אז אם לא שייקספיר, מי כן? יש כמה מועמדים: הפילוסוף סר פרנסיס בייקון, המחזאי כריסטופר מרלו, רוזן אוקספורד, אדוארד דה ויר. בחרו לכם אחד. 

סלבריטאים שזייפו את מותם

√ אלביס 

האם המלך באמת יצא מהבניין ב־16 באוגוסט 1977? ג'ינג'ר אלדן, שהיתה מאורסת לאלביס בזמנו ומצאה את גופתו על רצפת חדר האמבטיה בגרייסלנד, תטען בלהט שכן. כך גם הפתולוג, שבחן את גופתו וקבע שאלביס מת מהפרעה בקצב הלב.

אבל מבחינת הספקנים, כאן בדיוק מתחילות הצרות. לא ניתן לאבחן הפרעה בקצב, או קצב לב בלתי סדיר, אצל מתים - וזאת אחת מנקודות הפתיחה של המאמינים האדוקים בכך שאלביס עודנו בחיים. הוכחות נוספות? שמו האמצעי כתוב בשגיאה על המצבה (אהרון במקום ארון), איסור פרסום ממצאי הנתיחה שלאחר המוות במשך חמישים שנה והשמועה שכספי ביטוח החיים שלו מעולם לא נתבעו. כל העובדות האלה, טוענים המאמינים, מצביעות על דבר אחד: אלביס זייף את מותו.

ויש גם הוכחות משכנעות יותר: אלביס נצפה חי את החיים המשעממים שגזלה ממנו התהילה. כשהיה מלך, הוא בחיים לא היה מצליח לאכול בברגר קינג או לטאטא רצפת בר בשטוקהולם - שני מקומות שבהם נצפה בעשורים האחרונים. 

אם אתם תוהים למה שאלביס יעשה דבר כזה - זה משום שהוא היה סוכן של ה־FBI, שנאלץ לרדת למחתרת ולהצטרף לתוכנית להגנת עדים. האגף הזה של תיאוריות אלביס מתחיל בתמונה מפורסמת מהביקור שלו בבית הלבן, עם ריצ'רד ניקסון. המלך, שביקש להיפגש באמצעות מכתב שכתב בכתב ידו, הגיע כדי לבטא את סלידתו מהתנועה ההיפית ולבקש מהנשיא תג של המשרד לסמים מסוכנים. ניקסון גרם לזה לקרות, וכך התחילה שמועה שאלביס הוא סוכן פדרלי.

מכאן צמחה בטבעיות התיאוריה שמותו זויף על ידי ה־FBI כדי להגן עליו מקבוצת נוכלים שנקראת "האחווה". את ההוכחה תמצאו בתיק של הבולשת הפדרלית על אלביס, 663 עמודים הכוללים התכתבות איתו מהתקופה שאחרי מותו. והגופה בארון? שעווה, שנמסה על האנשים שהתגודדו לראות אותו בהלוויה. אנשים מתים לא מזיעים.


מייקל ג'קסון. אל תאמינו לתמונות על האלונקה // צילום: קוקו

√ מייקל ג'קסון

אל תאמינו לתמונות של ג'קסון שוכב מת על האלונקה. אלו זויפו, טוענים מאמיני התיאוריה. בכל מקרה, התמונות האלו סותרות את פרטי הנתיחה שלאחר המוות - שם צוין, בין השאר, שראשו של ג'קסון היה קירח בזמן מותו.

סרטון של מישהו שנראה כמו ג'קסון קופץ מהרכב של חוקר מקרי המוות והולך לבית החולים עורר חשד, כמו גם הסרטון שמתעד אדם הדומה לג'קסון בהלוויה שלו. בכלל, המאמינים טוענים שג'קסון נצפה בהמון מקומות מאז מותו, מה שמוכיח שהוא זייף את כל העניין כדי שמשפחתו תוכל ליהנות מהרווחים הכלכליים שהגיעו אחרי מותו. האקדח המעשן, מבחינת רבים, היה הופעה של ג'קסון ב"לארי קינג", כשהוא מחופש וקורא לעצמו "דייב דייב".

√ דיוויד בואי

אף אחד עדיין לא ראה את בואי זולל המבורגרים, אבל יש מי שמאמין שנשמת חיים עדיין באפו. ההוכחה סבוכה ומשונה, וקשורה לירושה שהותיר בואי בצוואתו לחברתו, קוקו שוואב, שקיבלה 2 מיליון דולרים ואת כל המניות של בואי בחברה שנקראת "אופוסום בע"מ". הבעיה היא שהמעריצים לא מצאו את החברה הנ"ל, אבל כן מצאו את הערך בוויקיפדיה על החיה אופוסום, ש"מעמידה פנים של חיה פצועה או מתה בשעת סכנה". 

√ ג'ים מוריסון

בראיון ב־2013 אמר ג'ון דנסמור, המתופף הוותיק של הדורס: "ג'ים היה בחור משוגע. מעולם לא פגשתי אדם שמסוגל לזייף את מותו יותר ממנו. אבל הוא מת". הקביעה הזאת לא תשנה את דעתם של אלו שחושבים שג'יימס דאגלס מוריסון זייף את מותו ב־3 ביולי 1971. 

מוריסון סבל מעודף משקל וממחסום יצירתי, והוא וחברתו פמלה קורסון נסעו לפאריס להיטען מחדש. מוריסון מצא את מותו באמבטיה, וסיבת המוות הרשמית היא אי ספיקת לב. קורסון אמרה שהוא מת מהרואין שבלע בטעות.

מעריצים רבים לא קנו את זה. הבחירה שלא לקיים נתיחה שלאחר המוות עוררה יותר מהרמת גבה אחת, ורבים תמהו למה רק שלושה אנשים הורשו לראות את גופתו של מוריסון. קורסון אמרה לשגרירות האמריקנית בצרפת שלמוריסון לא היו קרובי משפחה, שקר שאיפשר קבורה מהירה.

סלבריטאים שבעצם נרצחו

√ מרילין מונרו

איש לא מערער על כך שמרילין מונרו נמצאה מתה בביתה ב־5 באוגוסט 1962. השאלה היא איך מצאה את מותה. המשטרה טענה שזו היתה התאבדות באמצעות כדורי שינה, אבל הספקנים חושבים אחרת. למה לא היו שאריות של כדורים בקיבה שלה? למה אישה שמתכננת כל כך הרבה קדימה תתאבד? ומה עם הטענות של השוטר הראשון שהגיע לזירה, שאמר שהגופה שלה נראתה "מבוימת"? ולמה הוזעקה המשטרה למקום רק שעות אחרי שהגופה נמצאה? חוץ מזה, האם אדם שמנסה להתאבד באמצעות כדורים לא זקוק לכוס מים?

לתיאורטיקנים יש קומץ מועמדים לתפקיד הרוצח. חלקם אומרים שהיה זה רוברט קנדי, כדי למנוע ממנה לחשוף את פרשיות האהבים בינה לבינו ובינה לבין אחיו. אחרים אומרים שהיא נרצחה על ידי ה־CIA, כדי להעניש את ג'ון קנדי על מפרץ החזירים. ואולי הרופא שלה הרג אותה בטעות וכיסה על עקבותיו בעזרת העוזרת?

וכן, תמיד קיימת האפשרות שחייזרים עשו את זה. 

√ מוצרט

"מוצרט! מוצרט! סלח לי! סלח לרוצח שלך! מוצרט!". אם להאמין לשורות שפותחות את "אמדאוס", לא היו אלו קדחת, דלקת ריאות, בשר מזוהם או אבנים בכליות שהובילו לקיצו של המלחין הדגול, אלא רעו, המלחין אנטוניו סליירי. אף שמומחים הפריכו את התיאוריה הזו והציעו רבות אחרות, רק אחד מהמעורבים הודה ברצח מוצרט. כמובן, סליירי סבל מדמנציה כשאמר שרצח את מוצרט, ומאוחר יותר חזר בו מדבריו, אבל התיאורטיקנים רואים רק את הפרטים שהם רוצים לראות.

√ ברוס לי

האם משכך כאבים קטן באמת היה יכול לחסל את אחד המתאבקים החזקים ביותר בהוליווד? ייתכן, אם האיש היה אלרגי לתרופה, כמו במקרה של ברוס לי. בגיל 32 לקח ברוס כדור נגד כאב ראש והלך לנמנם בבית של חבר. הוא מעולם לא התעורר, בגלל תגובה אלרגית שגרמה למוחו להתנפח והרגה אותו באותו יום.

זה, כמובן, אם אתם מאמינים לרופאים. ואולי היתה זו המאפיה הסינית שרצחה אותו, כעונש על כך שחשף את סודות הקראטה לעולם המערבי, או מאסטר עלום לאמנויות לחימה, שרצה להכות אותו במכת מוות. אבל כדור נגד כאב ראש? 

√ ברנדון לי

שלא כמו אביו, שמת כשאף אחד לא היה בסביבה, מותו של ברנדון לי בן ה־28 היה פומבי, ואף תועד במצלמות. הוא נורה למוות בצילומי הסרט "העורב". הסיפור הרשמי הוא תקלה של מחלקת האביזרים. אבל כמו מות אביו, גם מותו של ברנדון נקשר לסיפורים על המאפיה הסינית, שהענישה את הצעיר על חטאי אביו.

√ נטלי ווד

בליל 28 בנובמבר 1981 נעלמה נטלי ווד במימי האוקיינוס השקט. גופתה התגלתה בבוקר למחרת, מלאת חבורות, ובדמה 0.14 אחוז אלכוהול ועקבות של משככי כאבים. שלושה אנשים היו איתה בספינה באותו לילה: בעלה דאז, רוברט וגנר, השחקן כריסטופר ווקן והקפטן דניס דוורן. כולם חשבו שהיא נפלה בזמן שניסתה לעלות לדוגית.

ואולי הם משקרים? החבורות שעל גופה מעידות על דברים נחמדים פחות. ב־2001 הודה דוורן שווגנר ואשתו רבו באותו לילה, בניגוד לדברים שמסר למשטרה. סיבה אפשרית אחת למריבה: היא מצאה את וגנר ואת ווקן ביחד במיטה.

√ ג'ימי הנדריקס

אומרים שסמים וקיא הרגו את הנדריקס בחדר מלון לונדוני. אבל יש הטוענים אחרת. ג'יימס רייט, שליווה את מסע ההופעות של הנדריקס, פירסם ב־2009 ספר, שלפיו המנהל לשעבר של הנדריקס, מייקל ג'פרי, הודה שרצח את אליל הגיטרה כשניפח אותו בכדורים וביין.

"הייתי חייב לעשות את זה", טוען רייט שג'פרי אמר לו, "ג'ימי היה שווה לי יותר כמת מאשר כשהיה חי". על פי התיאוריה הזאת, ג'פרי הוציא פוליסת ביטוח חיים על הנדריקס. ויש גם התיאוריה שרייט, סוכן MI6 לשעבר, ביים את מותו של הנדריקס כחלק מקונספירציה רחבה יותר. 

√ פול ווקר ("מהיר ועצבני")

רגע לפני שנהרג בתאונת דרכים אימתנית, פול ווקר אירח ערב התרמה למען נפגעי טייפון בפיליפינים. הוא הקים את קרן הצדקה אחרי שהתנדב למען נפגעי האיטי ב־2010. אבל חובבי תיאוריות הקשר טוענים שהטייפון היה האסון הלא נכון להילחם בו. ווקר, הם טוענים, גילה תוכנית זדונית לעקר את תושבי הפיליפינים באמצעות הכנסת תרופה למזונם. אפשרות אחרת היא שבמהלך מאמצי ההצלה הוא גילה "כסף מלוכלך". שתי התיאוריות אומרות שמישהו חיבל בבלמים של הפורשה קאררה GT, שבה נהג חברו של ווקר, נהג המירוצים רוג'ר רודאס.

לא נמצאו עדויות לכך שמישהו חיבל בבלמים. למעשה, יש הוכחות טובות יותר לכך שהמכונית נפגעה על ידי מזל"ט. כמובן, יש גם הוכחות שפשוט היתה שם תאונה: רודאס נהג בפורשה מהר מדי, התרסק לתוך עמוד תאורה, המכונית עלתה באש, ושני הגברים מתו.

כמו תמיד, גם כאן לא חסרים אנשים שמאשימים את האילומינטי. במקרה של ווקר, הכת הסודית רצתה במותו מכיוון שהוא רצה לעזוב את עולם המשחק, והם לא יכלו לשאת את המחשבה. 

√ קורט קוביין נרצח על ידי קורטני לאב

קוביין מת ב־5 באפריל 1994, אחרי שנורה בראשו בביתו שבסיאטל. המשטרה טוענת שהוא זה שלחץ על ההדק, אבל מעריצי נירוונה טוענים אחרת כבר עשורים: האחראית היא קורטני לאב, האישה שהיתה אמורה לאהוב את קוביין יותר מכולם. 

ההאשמות מתחילות חודש לפני מותו של קוביין, כשהוא אושפז ברומא אחרי שבלע יותר מדי משככי כאבים. אחרי מותו אמרה לאב שזה היה ניסיון התאבדות, אבל אחרים הפריכו את הטענה הזאת לאורך השנים. על פי התיאוריה, לאב אמרה שקוביין ניסה להתאבד ברומא כדי שאנשים יאמינו שהוא בעל מחשבות אובדניות, וכך לא יחשדו בה כשתהרוג אותו מאוחר יותר. יש מקרים מתועדים רבים שבהם לאב מספרת כמה דיכאוני קוביין, מה שהכשיר את הקרקע לזיוף ההתאבדות שלו. ויש גם עדויות לכך שלאב חיפשה רוצח שכיר. זה הופך אותה לחשודה העיקרית. 

√ לו ריד נרצח על ידי ליידי גאגא

ייתכן שרק האדם שהמציא את הסיפור הזה מאמין בו, אבל הוא פיקנטי מכדי שנתעלם ממנו. הסיפור מתחיל ב־2012, כשליידי גאגא שכרה את לו ריד כיועץ בשכר גבוה, בזמן שעבדה על האלבום שלה, "ארטפופ". האלבום נחשב מחווה ללהיטים הגדולים של ולווט אנדרגראונד, אבל ריד לא ראה את זה ככה. הוא כנראה חשב שמדובר בגניבה יותר מאשר במחווה, ומה שגרוע יותר - שמדובר בגניבה לא מוצלחת.

גאגא היתה הרוסה. אחרי שריד הילל את קניה ווסט בפומבי, היא התמלאה בזעם והחליטה לחסל אותו. על פי התיאוריה, היא הזריקה לו פולוניום בעת שהוא החלים מניתוח. לתיאוריות האלה אין שום הוכחות, אבל יש מי שלא מחפשים הוכחות.

√ ג'ון לנון נרצח על ידי ה־CIA

בראיון לפני שמארק צ'פמן ירה בו למוות אמר לנון ל"פלייבוי": "אנחנו חייבים תמיד לזכור שאנחנו חייבים תודה לצבא ול־CIA על כך שהמציאו את ה־LSD". וגם: "הם המציאו את ה־LSD כדי לשלוט באנשים, ומה שהם עשו העניק לנו חירות".

לנון ממילא היה על הכוונת של ה־CIA, שלא אהבו את מאמציו לקידום שלום עולמי. אבל לחשוף את המעורבות שלהם ביצירת LSD? הגיע הזמן לשחרר לשטח את השליח המנצ'ורי, צ'פמן. הוכחות? צ'פמן בילה תקופה בביירות ובהוואי, שני אתרים של מחנות שבהם לומדים סוכנים חשאיים כיצד להתנקש באנשים. 

√ מייקל ג'קסון נרצח כי היה פרו־פלשתיני

מלך הפופ הוא גם מלך תיאוריות הקונספירציה. התיאוריה הזאת טוענת שהממשל האמריקני חיסל אותו עבור ישראל, כדי למנוע ממנו לשחרר שיר שאוהד את העם הפלשתיני. המופע הגדול שלו בארינה בלונדון, שתוכנן להיערך שבועות ספורים אחרי מותו, היה אמור להיות פרו־פלשתיני. ההוכחות? מינימליות ומסתמכות על דיווחי מודיעין רוסיים, שהבחינו בשימוש בכלי נשק עם קרינה אלקטרו־מגנטית בסביבות ביתו של ג'קסון. 

√ מייקל ג'קסון נרצח על ידי איראן

בקיץ 2009 זכה נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד בכהונה שנייה. מתנגדיו יצאו לרחובות והובילו הפגנות שמשכו תשומת לב בינלאומית. כאן נכנסת הקונספירציה לתמונה: שבועיים אחרי הבחירות מת מייקל ג'קסון, ותשומת הלב הציבורית הוסטה במהירות מהמהפכה הפוטנציאלית לאבל על כוכב הפופ. מותו של ג'קסון ריסק את טוויטר. והכל בזכות מזימה מרושעת של בכירי הממשל האיראני. ההוכחות? התזמון. זה מספיק.


הנחיתה על הירח. התיאוריה חזרה לחיים ב־2015 // צילום: אי.פי

קונספירציות של הממשל האמריקני

√ סטנלי קובריק ביים את הנחיתה על הירח

כדי להאמין בסיפור הזה, אתם חייבים קודם להאמין בתיאוריה גדולה יותר: שהנחיתה על הירח זויפה. ותת־התיאוריה: סטנלי קובריק נשכר כדי לביים את הקלטות הווידאו שהצליחו לעבוד על העולם. התיאורטיקנים טוענים ש"2001: אודיסיאה בחלל" היה המודל של נאס"א, ולכן קובריק נשכר מלכתחילה.

אבל סרט אחר משכנע יותר: "הניצוץ" מלא ברמזים המצביעים על כך שקובריק אכן ביים את הנחיתות על הירח, כך טוען התומך הנלהב ביותר בתיאוריה, ג'יי וויידנר. לדבריו, ג'ק טוראנס (ג'ק ניקולסון בסרט) מייצג את קובריק עצמו, וההסכם שלו עם מנהל המלון, שמייצג את אמריקה (אדום, לבן וכחול, נבנה על קרקע קבורה אינדיאנית), מתייחס לעיסקה של קובריק עם הממשל. סופת השלגים שכולאת את ג'ק ומשפחתו במלון היא המלחמה הקרה, והדובים ברחבי המלון מייצגים את רוסיה. 

אבל יותר מכל, הסצנה שעליה נשענת התיאוריה היא ההתרוממות של הילד דני מהשטיח האדום של המלון, שמזכירה כַן שיגור של נאס"א, בעודו לובש סוודר של אפולו 11. הוא מתקרב לחדר 237, שמייצג את הירח: הירח נמצא במרחק 237 אלף מיילים מכדור הארץ (אף שבממוצע מדובר ב־238 אלף). קובריק בחר במספר הזה תוך כדי שינוי המספר המקורי שהופיע בספר של סטיבן קינג - 217.

שינוי משמעותי נוסף בסרט לעומת הספר הוא העובדה שלאחראי הקודם על המלון היו תאומות. בספר היה לו רק ילד אחד. על פי חובבי הקונספירציה, קובריק עשה את השינוי כמחווה למשימה של נאס"א לחלל לפני תוכנית אפולו - החללית ג'מיני (מזל תאומים).

התיאוריה חזרה לחיים ב־2015, כשצצה קלטת וידאו שבה, לכאורה, מודה קובריק בזיוף הנחיתה על הירח. הקלטת התגלתה כמזויפת.

√ פוקימון גו היא תוכנת ריגול ממשלתית

עד כמה העמקתם לקרוא את תנאי השימוש ב"פוקימון גו"? האם שמתם לב שהרשיתם לתוכנה למסור כל מידע עליכם ל"נציגים רשמיים של מערכת השלטון והחוק"? כן כן, זה מופיע שם, מה שגרם לאנשים להרים גבה. המשחק תוכנן על ידי ניאנטיק, חברה שקשורה למנגנוני הריגול של הממשל האמריקני. אבל איזה עניין יכול להיות ל־CIA בפוקימון גו? זה הוסבר בסרט "האביר האפל": איסוף הצילומים מכל משתמשי המשחק מאפשר לסוכנות הריגול תמונת מעקב עולמית מדויקת יותר מאי פעם.

√ האילומינטי שולטים במחשבות של סלבריטאים

אין בהיסטוריה קבוצה שהולידה יותר תיאוריות קונספירציה מאשר ה"אילומינטי", חברה סודית שהוקמה על ידי הבונים החופשיים ב־1776. יש האומרים שהיא עדיין קיימת, כת שפועלת בצללים וקובעת את הכללים, משחיתה את מה שצריך בניסיון להביא לסדר עולמי חדש.

ה־CIA, שיש המאמינים שנוסד על ידי האילומינטי, ממלא אחר פקודות הקבוצה באמצעות תוכנית מתוחכמת לשליטה במוחותיהם של מפורסמים רבים לאורך השנים. התוכנית, שזכתה לשם "שליטת המוחות של המונרכיה", היא חלק מ־MKUltra - תוכנית של ה־CIA משנות החמישים והשישים, שבה השתתפו אזרחים אמריקנים בניסויים שעירבו, בין השאר, LSD והיפנוזה, ללא ידיעתם.

יש עדויות לקיומה של MKUltra, אבל קשה לומר אותו הדבר על "המונרכיה". זה לא מפתיע, בהתחשב במטרה של תוכנית הבת.

תומכי התיאוריה טוענים שה־CIA מתעלל בילדים פיזית, נפשית ומינית, כדי שהם יתנתקו מהמציאות, מה שיוביל לאישיות מפוצלת. אחר כך מטפחים את הקורבנות כך שיהיה אפשר לשלוט באישיות המפוצלת שלהם. בחלק מהמקרים השתמשו בקורבנות כדי להוביל סמים, לשמש בתור שפחות מין ושאר ישויות שניתן להשליך אחרי השימוש. אבל במקרים אחרים, רוממו את הקורבנות לתהילת עולם. 

המטרה של האילומינטי, כך נטען, היא להפוך את המיסטי לנורמטיבי באמצעות הפצה של דימויים שטניים, ובמקביל להרגיע את ההמונים באמצעות סרטים ומוסיקה, ולהסיח את דעתם מהמאמצים להשתלט על העולם. 

בכל פעם שסלבריטאי עובר מהפך דרמטי, מגיעות ההאשמות על שליטת המוחות של האילומינטי. בריטני ספירס הופכת מהבת של השכן לכוכבת סאדו־מאזו? מיילי סיירוס מחליפה את האנה מונטנה בהצלפות סקסיות? שיה לה־באף שוקע בשיגעון? השליטים, כך נטען, עומדים מאחורי הכל.

האילומינטי רוצים לשלוט בחייהם של כוכבי הפופ כדי להשתמש בהם לקדם אג'נדות. הם רוצים להפוך את הסמלים שלהם לנורמטיביים, לקדם התנהגות סוטה וגם להסיח את דעת הציבור מהעלילות שהם רוקמים מאחורי הקלעים, בסיוע נשים עירומות למחצה ושירי פופ.

תרגום מאנגלית: מעין זיגדוןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר