עשן ושכח: מחקר קובע - מריחואנה פוגעת בזיכרון

מחקר חדש אישר את מה שנחשד כבר זמן רב: עישון בכמות גדולה עלול לגרום לנזק תמידי לזיכרון לטווח קצר

עישון מריחואנה // צילום: יהושע יוסף // עישון מריחואנה

חדשות רעות למעשני המריחואנה. מחקר חדש, שפורסם אתמול במגזין "JAMA" לרפואה פנימית, אישר את מה שנחשד כבר זמן רב: עישון בכמות גדולה עלול לגרום לנזק תמידי לזיכרון לטווח קצר. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

המחקר בחן את הרגלי השימוש במריחואנה של 3,400 אמריקנים במשך 25 שנה. הנבדקים עברו שורת מבחנים, שנועדו להעריך את יכולתם הקוגניטיבית, הזיכרון שלהם, המיקוד, היכולת לקבל החלטות מהירות ועוד. אצל אלה שעישנו מריחואנה יום יום במשך חמש שנים או יותר התגלו קושי מילולי ובעיות זיכרון בגיל העמידה, יותר מאשר אצל אלה שעישנו פחות או לא עישנו כלל. הקשר בין הקשיים  בזיכרון לבין אלו שעישנו מדי יום נותר גם אחרי שהחוקרים ניטרלו שורה של גורמים נוספים הידועים כמשפיעים על ביצועים קוגניטיביים, כולל גיל, השכלה, שימוש בחומרים אחרים ודיכאון. 

בנוסף, הקשר בין עישון מריחואנה לבעיות זיכרון היה רציף: ככל שעישנו יותר, כך הורעו הביצועים במבחני הזיכרון. בתשאול בתום הבדיקות הודו 84 אחוזים כי עישנו בעברם, אבל רק 12 מהם הודו שהמשיכו לעשן עד סוף תקופת המחקר. מגבלת המחקר העיקרית היא שהעדות על כמות העישון היא רק של הנבדקים, בלי שהודעותיהם אומתו. 

מחברי המחקר וצוות החוקרים, שאותם הוביל פרופ' רטו אואר מאוניברסיטת לוזאן, אמרו כי מדובר באזהרה חשובה לכל אלה הצורכים מריחואנה למטרות בילוי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר