הותרו לפרסום שמות ההרוגים הישראלים בנפאל

נדב שהם, תושב הושעיה וסרן תמר אריאל, קצינה בחיל האוויר, בת 25 ממושב משואות יצחק, נהרגו באסון מפולת השלגים • מוקדם יותר הותר לפרסום שמו של ההרוג אגם לוריא, בן 23 מקיבוץ יפעת • משרד החוץ: שבעה נוספים נפצעו באירוע

נדב שוהם, תמר אריאל ואגם לוריא // נדב שוהם, תמר אריאל ואגם לוריא
נדב שהם, תמר אריאל ואגם לוריא 

באסון מפולת השלגים. 

ההרוגה הישראלית הנוספת היא תמר אריאל בת ה-25, נווטת בחיל האוויר, כך הותר הערב לפרסום. אריאל היא קצינה בצה"ל ממושב משואות יצחק שליד אשקלון. מוקדם יותר נודע כי  אגם לוריא, בן 23 מיפעת, נהרג גם כן באסון. 

במד"א הודיעו כי הם ערוכים לשגר משלחת של רופא ופראמדיק לנפאל. המשלחת הרפואית של מד״א, בתיאום עם משרד החוץ,  אמורה להמריא הלילה. המשלחת תעמוד מקרוב על מצבם של הפצועים, תעניק להם טיפול רפואי במידת הצורך, תסייע בקשר עם הצוותים הרפואיים בבתי החולים המקומיים ותלווה את הפצועים בטיסתם לארץ ברגע שמצבם יאפשר זאת. מנכ"ל מד"א אלי בין הדגיש כי נציגי מגן דוד אדום, שהינה חלק מארגון הצלב האדום הבינלאומי, כבר יצרו קשר עם עמיתיהם בנפאל לתיאום הגעת המשלחת הישראלית. ״מד״א כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל מחוייב להגיע לכל מקום בעולם בו ישראלים זקוקים בדחיפות לטיפול רפואי מציל חיים״, הסביר בין.

משרד החוץ אישר הבוקר, כי מניין ההרוגים הישראלים במפולת השלגים ברכס האנאפורנה, עלה לשלושה. בשעות הצהריים ערך מנכ"ל משרד החוץ ניסים בן שטרית, מסיבת עיתונאים בה עדכן על הנפגעים והמאמצים להשיב את הפצועים לישראל בשלום. בשעות אחה"צ הותר לפרסום שמו של אחד ההרוגים:

אגם לוריא, בן 23 מקיבוץ יפעת

רויטרס

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

בן שטרית הודה לממשלת נפאל על הסיוע, ועדכן כי בנוסף לשלושת ההרוגים ישנם שבעה פצועים. הודעה נמסרה למשפחות. "ישנם בשטח עוד 128 ישראלים, אבל זה לא אומר שהם נמצאים בסכנת חיים. זה אומר שכתוצאה מהמצב המיוחד שם, קשה ליצור איתם קשר", הסביר. 

בשל המצב, תוגברה השגרירות בקטמנדו על ידי שני דיפלומטים ממשרד החוץ ונציג צה"ל. הם נמצאים בשטח, מסייעים ומבקרים את הפצועים. כל השבעה אינם נמצאים בסכנת חיים, ובימים הקרובים ייעשה מאמץ להטיסם לישראל ככל שמצבם יאפשר זאת. "המטיילים הופתעו מעוצמת הסופה", סיכם בן שטרית, "זה ממש לא שכיח בתקופה זו של השנה".

התקרית אירעה במעבר ההר ט'וראנג לה. מדובר בחלק ממסלולו של טרק האנאפורנה המפורסם ביופיו עוצר הנשימה, והפופולארי בקרב מטיילים מרחבי העולם, בכללם ישראלים. זהו ההר העשירי בגובהו בעולם.על פי דיווח, עד כה אותרו 12 הרוגים ביניהם תיירים מישראל, פולין, גרמניה, הודו, ויטנאם ונפאל. 40 מטיילים אחרים חולצו, ביניהם חמישה אזרחי פולין, חמישה גרמנים וארבעה ישראלים נוספים - כך דיווח גורם רשמי מקומי במחוז בו אירע האסון, כ-200 ק"מ מקטמנדו. 

עוד דווח מגורם בנפאל, כי ישראלים בודדים נפצעו בתקרית.

הארבעה שהו באזור ההררי במהלך טיול רגלי, ונקלעו ככל הנראה למפולת שלגים כבדה, שהגיעה לגובה של עד כמטר אחד. ממשרד החוץ נמסר כי הנושא בבדיקה וכי השמועות שנפוצו טרם אומתו. 150 מטיילים נוספים עדיין מוגדרים כנעדרים. קיים חשש כי ישראלים נוספים נפגעו באסון. הצבא הנפאלי הקצה מסוקים וחיילים לחיפושים אחר ניצולים נוספים באזור. 
כ-200 ק"מ מקטמנדו // מקור: ויקיפדיה

"לא להיכנס לפאניקה"

נדב קליפה מנהל צוות חילוץ והצלה 669 של חברת הביטוח הראל, ביקש למסור למשפחות המטיילים המודאגות: "מי שיצא לפני שלושה ימים לטרק - הסבירות שנפגע היא נמוכה מאוד. גם אם קרוב המשפחה לא יצר קשר, לא להיכנס לפאניקה. הרבה מטיילים באזור לא יצרו קשר כי הם מנותקים מתקשורת, ולא נעדרים בגלל שנפגעו".

בנוסף ביקש קליפה ממשפחות המטיילים להודיע לחברות הביטוח או לחדר המצב של משרד החוץ באם קרוב משפחתם יצר עמם קשר. גורמים אלה נמצאים בקשר עם הכוחות המקומיים, ומליבים מידע עמם על מנת לשאוב עוד אינפורמציה על מצב הנפגעים והנעדרים. דרכים ליצירת קשר עם מרכז המצב של משרד החוץ: טל' 02-5303155, פקס - 02-5304027, מייל - 

911@mfa.gov.ilקליפה סיפר כי בימים האחרונים סופת הציקלון הורידה גשם בכל רחבי נפאל, ושלג רב באנאפורנה,דבר שגרם לאסון: "התאונה התרחשה בפס שנמצא בגובה 5,500 מטר, מדובר בטרק של 18-14, התאונה קרתה ביום ה-12 כשהם היו בגובה 5,500 מטר".

נפגעו בלילה - ואותרו רק הבוקר

מזג האוויר הגרוע הגיע בשיא עונת התיירות בנפאל, ככל הנראה כתוצאה מתגובת האקלים לסופת הציקלון שפגעה השבוע באסיה. הציקלון פגע בדרום הודו בתחילת השבוע, וכעת עושה דרכו מאזור נפאל לעבר סין. 

ההערכה היא כי מזג האוויר הקשה החל אתמול, ובעקבותיו המטיילים החלו לרדת מההר. בשלב מסוים אירעה מפולת השלגים וקרח, ופגעה בחלק מהמטיילים - חלקם נהרגו וחלקם נפצעו. 

במהלך הלילה לא התאפשר להגיע אל הנפגעים, ורק הקבוצה הבאה שעלתה על ההר בבוקר למחרת - פגשה בהם. 

"התוצאות כבדות", אמר חיליק מגנוס מחברת חילוץ והצלה הבינלאומית. מגנוס, שמטפל באירוע, מסר: "מדובר בתאונה קשה מאוד של מפולת קרח ושלג במעבר הגבוה בדרך סובב אנאפורנה. מדי כמה שנים ישנם אירועים קשים כאלה". 

כוחות מקומיים פועלים יחד עם הצבא לפינוי הפצועים והגופות. מההר מפונים הניצולים לכפר מוקטינט, ומשם לכפר ג'ומסום - שם ישנה דרך גישה ושדה תעופה ממנו יוכלו להטיס את הנפגעים לבית חולים מקומי. הצבא לקח אחריות מלאה על הארוע, והוא מבצע את הפינוי, ושולט על כל האינפורמציה לגבי מצב הנפגעים ומספרם. זו אחת הסיבות שקשה מאוד לקבל מידע על המתרחש באזור המרוחק.
קשיי תקשורת וערפל כבד. אנאפורנה, היום // צילום: סוכנות פלייאיסט

שליח חב"ד בבירה קטמנדו הרב חזקי ליפשיץ, מסר: "מדובר בסופת שלגים קשה מאוד, בלתי צפויה ולא אופיינית בעונה זו. השלג נערם בגובה של לפחות מטר וחצי. בימים רגילים העונה הזו די רגועה". ליפשיץ מסר באופן חד משמעי כי לא חוסר זהירות הוא שגרם לאסון כי אם מזג האוויר והסופה הכבדה שהפתיעה את המטיילים במקום. כמו כן ציין כי קיים אי סדר רב באזור, התקשורת לקויה ולכן יש קושי בהעברת עדכונים על מצב הנפגעים.

על פי הידוע לבית חב"ד, בהרים שהו בסביבות 200 ישראלים, כשרובם המכריע הצליח לצאת בסיוע חילוץ או באופן עצמאי מהאזור שנמצא בסיכון.

"הכל עדיין לא ברור. רוב הישראלים ירדו מההר, ישנם חלק שעדיין בדרך ואמורים להגיע בשעות הקרובות למטה. אנחנו בחב"ד מנסים לעזור להם ככל יכולתנו", הוסיף ליפשיץ.

יריב פישר, מנכ"ל חברת הנסיעות פלייאיסט שלה סניף בנפאל, סיפר כי רוב המטיילים המוגדרים כנעדרים מוגדרים כך משום שלא נוצר עמם קשר – ככל הנראה בגלל שאין קליטה באזור.

פישר דיווח כי האזור כולו מלא בערפל כבד, דבר שמקשה מאוד על החיפושים והחילוץ. 25 ישראלים כבר אותרו, הם נמצאים באמצע הטרק, במיקום גבוה יותר מהיכן שנמצאו הנפגעים. 

בשעות אלה יורד הערב על נפאל, ולכן כוחות ההצלה עד מחר בבוקר על מנת לחלץ מהר את 25 הישראלים, שכולם במצב טוב.

פישר סיפר גם, כי לעובדי החברה שבבעלותו מסייע מטפס ההרים הישראלי נדב בן יהודה – שנמצא באזור במקרה. בן יהודה התפרסם בשנת 2012, כאשר בעת טיפוס על האוורסט הציל את חייו של מטפס הרים טורקי שנפגע, ועל כך זכה באות הנשיא למתנדב. 

בן יהודה, שנחשב לאחד ממטפסי ההרים הטובים ביותר בעולם, מכיר את האזור על בוריו ומסייע מאוד למחלצים. 

אבי סובדי, מנהל סניף נפאל של פלייאיסט, הוסיף כי מסוקים שהחברה ארגנה נמצאים בחיפושים, זאת  בתיאום עם השגרירות הישראלית בנפאל.

הציקלון מעל הודו, נפאל וסין, כפי שהוא נראה מלוויין של נאס"א // צילום: אי.אף.פי

רק בשבוע שעבר אירעה טרגדיה כאשר שני מטיילים ישראלים נהרגו בתאונת רפטינג בנהר האפורימאק שבפרו. 

אתמול נערכה בבית העלמין ברמת השרון הלווייתה של שיר בכר (22), שגופתה נמצאה בנהר ימים לאחר התאונה. לפנות בוקר נחת ארונו של יובל תל־ניר (21), ההרוג הנוסף בתאונה, נטמן היום בבית העלמין בקריית שאול בתל אביב, עיר מגוריו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר