חייבים לפרז את רצועת עזה

המציאות הביטחונית מחייבת הכרעה ברורה - אסור לישראל לחזור על השגיאה של "הבנות עמוד ענן" • הן לא מחזיקות מים וחמאס חותר תחתן • ח"כ שאול מופז באולפן ישראל היום

צבא לבנון גילה רקטות שכוונו לישראל (ארכיון) , צילום: AP

מבצע צוק איתן הוא הסבב השלישי מול חמאס בחמש השנים האחרונות. למעשה, אנחנו מצויים במלחמת התשה אחת ארוכה בלתי פוסקת, שהעצימות שלה רק גוברת ועולה. המלחמה הזו שוחקת את ההרתעה הישראלית מול אויב קרוב ורחוק כאחד, ואת המלחמה הזו צריך להכריע.

המציאות הביטחונית מחייבת הכרעה ברורה - אסור לישראל לחזור על השגיאה של "הבנות עמוד ענן" - הצעות מהסוג הזה חייבות להידחות באופן נחרץ. הן לא מחזיקות מים וחמאס חותר תחתן. במלוא מובן המילה. 

כדי להשיב את הביטחון לתושבי ישראל בכלל ולתושבי הדרום בפרט עלינו להגיע למצב שבו עזה מפורזת מטילים, מרקטות וממנהרות תקיפה. עלינו להבטיח סוף למלחמת ההתשה הזו, ויש לנו מלוא הלגיטימציה לכך - שום מדינה בעולם לא היתה מסכימה שארגון טרור, החונה על גבולה, ישבש את שיגרת יומם של אזרחיה ויסכן את חייהם במשך שנים.

הדרישה הישראלית: לא לחיות תחת איום

הפירוז הוא הכרח - אם הוא לא ייעשה בהסדר מדיני, עליו להיעשות בכוח.

לפני שלושה שבועות, בכינוס של ועדת חוץ וביטחון בנוכחות רה"מ, הצגתי לראשונה את רעיון הפירוז כמענה הכרחי לביטחון ישראל. זה היה בראשיתו של המבצע וכבר אז היתה הסכמה רחבה. בפגישות שקיימתי עם נתניהו לאחר מכן הוא היה קשוב מאוד, ומאז הוא מוביל בנחישות ובלי פשרות את הדרישה הישראלית שלא לחיות תחת איום. 

התוצאות לא איחרו לבוא - מדינות המערב מגויסות ודורשות מחמאס להתפרק מנשקו. לדרישה מסוג זה צריכה להיות תמורה בצידה - חבילה כלכלית, הומניטרית ומשמעותית לאזרחים ברצועה, תוך כדי הקפדה על כך שלחמאס לא תהיה גישה אליה. כלומר, כספים שיועברו מהמדינות השותפות להסדר ושיתועלו לצורכי תשתיות, רווחה, בריאות, דיור ועבודה. לחבילה כזו יש תמורות אסטרטגיות. חשוב שלפלשתינים ברצועה יהיה מה להפסיד, חשוב שייווכחו לדעת שאם הטרור פוסק, הם מרוויחים - ובגדול.

פירוז יוביל ליציבות ביטחונית

הדרך לפירוז בהסדר מדיני בינלאומי היא קשה ומורכבת, אך יתרונותיה גוברים באופן משמעותי על הסיכונים. מהלך כזה יקבע את נחישותה של ישראל כנגד ארגוני הטרור ויגביר באופן משמעותי את הלגיטימציה שתינתן לנו בעתיד. הפירוז יוביל ליציבות ביטחונית ויניח את היסודות להסדר אזורי ארוך טווח בתום המערכה. בכל הסכם עתידי עם הפלשתינים, עקרון הפירוז הוא אבן יסוד בתפיסת הביטחון. 

אילו היו אומרים לנו לפני שנה שאסד יסכים להוציא את הנשק הכימי מסוריה, היינו מגחכים ומרימים גבה. במבחן התוצאה המכניזם המשולב של לחץ צבאי ובינלאומי בשיטת המקל והגזר - עובד. הוא יעבוד גם בעזה. 

ברור שחמאס יתנגד, אך לישראל אסור לוותר על דרישתה לביטחון ועלינו לנצל את העובדה שאנחנו לא לבד: למדינות ערב המתונות יש אינטרס מובהק בפירוז עזה, כך גם למצרים, לאבו מאזן, לארה"ב ולמדינות המערב. כולם חוששים מהאיסלאם הקיצוני, כולם מעוניינים להחליש את חמאס, בלשון המעטה.

צריך למצות את ההתקפות מול חמאס

אנחנו נמצאים בעיצומה של מערכה קשה, שגובה מאיתנו מחיר כבד וכואב מאוד. צה"ל מכה בעוצמה בטרור ועם ישראל מאוחד מאחוריו באופן שמכונן בליבנו גאווה אדירה. 

כעת עלינו למצות את הפעילות ההתקפית מול חמאס ולהביא אותו למצב שבו הוא עם הגב לקיר - שאין לו ברירה. ההזדמנות לפירוז בהסדר קיימת, התשתית האזורית מוכנה וישראל מאוחדת בעמדתה. ובכל זאת, אם הערכת המצב תקבע שהניסיון המדיני כשל, ישראל תתבקש לקבל החלטה אמיצה, לשלם מחיר כבד ולפרז את עזה בכוחות עצמה. 

היום ימלאו 30 יום לקבורתם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו בדם קר. האבל הלאומי שעלה על גדותיו נמשך והולך עם כל בשורת איוב נוספת, עם כל פרח שנקטף. אנחנו נושכים שפתיים בכאב על גיבורי ישראל שלא שבו מהקרב וזוכרים, זוכרים היטב מה היא מורשתם - עם ישראל חזק ועם ישראל ינצח.

ומה אתם חושבים? טקבקו לנו!

צה"ל בקרב על התדמית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר