גלולות ריטלין // צילום: קוקו // גלולות ריטלין

מחקר: ילדי הקיבוצים צורכים יותר ריטלין

המחקר בדק את דפוסי השימוש בתרופה • עורך המחקר: "ייתכן שההבדל נובע מרמת נגישות גבוהה יותר לאבחונים"

מחקר ישראלי בדק את דפוסי השימוש בריטלין בקרב כ־120 אלף ילדים המתגוררים באזור השרון והשומרון, ומצא כי ילדים שגרים בקיבוצים צורכים תרופות להפרעת קשב וריכוז יותר מאלו שגרים במושבים, וכי חילונים משתמשים בתרופות אלה יותר מדתיים ומערבים.

לעדכונים נוספים הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

במחקר נמצא כי בקיבוצים, שם שיעור השימוש בריטלין הוא הגבוה ביותר ועומד על 18.9%, כמעט כל ילד חמישי משתמש בריטלין או בתרופות דומות. במושבים עומד השיעור על 12.4%, בערים יהודיות על 9.6%, בערים ערביות על 2.5% ובהתנחלויות על 10.5%. בסך הכל, אחוז השימוש בריטלין בקרב בני 18-6 במחוזות שרון־שומרון של שירותי בריאות כללית עמד על 7.1%, כאשר לפי ההערכות, 12-8% מהילדים ובני הנוער סובלים מהפרעת קשב וריכוז. בניתוח מקום המגורים נמצא כי ילדי הוד השרון "מובילים" בצריכת הריטלין (14%), אחריה קריית אונו (9%), ובפער ניכר היישובים בני ברק (4%), אלעד (3.8%), כפר בארא (6%) וכפר קאסם (1.3%).

המחקר התפרסם בכתב העת "Journal of Attention Disorders" וברשת החברתית "כמוני". את המחקר ערך ד"ר לוטפי ג'אבר, מנהל המרכז לבריאות הילד בטייבה, שציין כי "השימוש בתרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים הוא גם פונקציה של הגישות התרבותיות בקהילה". 

לדבריו, ייתכן שההבדלים נובעים מעלות התרופות ומרמת נגישות גבוהה יותר לרפואה ראשונית ולאבחון בקרב מי שנמצא במעמד כלכלי־חברתי גבוה יותר. לדבריו, יש לבחון אם העלייה בשימוש בריטלין נובעת מעלייה במודעות או מהלחץ להישגים בלימודים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו