"נציג לשכת פרס התנגד להשמעת 'התקווה' בעת ביקור ברצלונה"

שערוריית בארסה: גוברים קולות הזעם בעקבות אי השמעת ההמנון במהלך ביקור מועדון הפאר בארץ • "בחברון השמיעו את ההמנון הפלשתיני וכאן לא" • לשכת הנשיא: "הנושא נפל בין הכיסאות"

צילום: יוסף אבי יאיר אנגל // מסי והנשיא פרס. חיוכים היו, המנון המדינה לא

הביקור של ברצלונה אמנם הסתיים כבר מזמן, אבל במערכת הפוליטית כאן בארץ זועמים על ההחלטה שלא להשמיע את המנון המדינה במהלך אחד האירועים שבהם השתתף מועדון הפאר הספרדי בארץ. במימון הביקור, שאותו יזם מרכז פרס לשלום, היו שותפים גם גורמים ממלכתיים ומשרדי ממשלה.

ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ מירי רגב תתכנס היום לדיון מיוחד בנושא וחבר הוועדה ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) אמר: "גילינו רפיסות. זו שערורייה וביזיון".

גורמים שהיו מעורבים בהכנת הביקור של ברצלונה אמרו כי מי שהתנגדו מלכתחילה להשמעת ההמנון הם מרכז פרס לשלום ולשכתו של נשיא המדינה שמעון פרס. לדבריהם, במהלך ישיבה מיוחדת שהתקיימה לפני הביקור, שבה השתתפו אנשי מרכז פרס לשלום, לשכת פרס, משרדי ראש הממשלה והחינוך ואנשי הפקת האירוע, הביע נציג לשכת פרס, יוסף אבי יאיר (ג'וחא) אנגל, התנגדות להשמעת ההמנון בטענה כי יש ילדים ערבים בקהל אשר השמעת ההמנון עלולה לפגוע בהם. בעמדתו תמכו גם אנשי מרכז פרס לשלום.

מבית הנשיא נמסר בתגובה כי אנגל הוא רק יועץ שהביע את דעתו והוא לא התנגד להשמעת "התקווה". לטענתם, אנגל אף שוחח בנושא עם מנכ"לית בית הנשיא, אפרת דובדבני, שתמכה בנגינת ההמנון הלאומי והעבירה מסר ברוח זו אל מארגני האירוע. לטענתם, הראיה לכך היא שהזמר דוד ד'אור הוזמן לבלומפילד ואף שולם לו שכר עבור שירותו, אך ההמנון לא נוגן בסופו של דבר מאילוצי זמן. "הנושא נפל בין הכיסאות", אמרו בבית הנשיא.    

על פי גורם שהיה שותף לארגון האירוע, נציגי משרד ראש הממשלה ומשרד החינוך דחו את הטענה של אנגל באותה ישיבת הכנה ודרשו כי המנון המדינה יושמע. בסופו של דבר ההחלטה שהתקבלה היתה כי ההמנון יושמע, אלא שבסופו של דבר בזמן אמת הוא לא הושמע - לא בעת ביקור ברצלונה בבית הנשיא ולא לפני האימון של ברצלונה לצד ילדים ישראלים ופלשתינים באיצטדיון בלומפילד. יש לציין, אגב, כי במהלך הביקור של ברצלונה בשטחי הרשות הפלשתינית, ההמנון הפלשתיני (פלג רמאללה) דווקא כן הושמע.

לדברי ח"כ כלפה, "הרפיסות שישראל גילתה כאן מראה שאנחנו בעצם מתייחסים לרשות כאל מדינה בפועל וזו שערורייה וביזיון". יו"ר פורום המועצות ביו"ש וראש מועצת בית אריה, אבי נעים, אמר כי "זו בושה שבמשחק של ברצלונה באיצטדיון בחברון כן השמיעו את ההמנון הפלשתיני, אבל אצלנו לא". אגב, לא רק בימין הוקיעו את ההחלטה שלא להשמיע את ההמנון. ח"כ נחמן שי (העבודה) אמר כי "הביקור תרם לדימויה של ישראל, אולם היה פה חוסר כבוד להמנון".

גורמים מדיניים בכירים אמרו כי להחלטה שלא להשמיע את ההמנון לא היה קשר לחשש כי השמעת ההמנון של קטאלוניה היתה גורמת נזק ליחסי ישראל־ספרד.

ממשרד החינוך נמסר: "משרדנו טען לאורך כל הדרך כי יש לנגן את ההמנון, אך בכל מקרה העברנו את התמיכה שלנו לביקור, בסך מיליון שקלים".

בהכנת הידיעה השתתפה מיטל יסעור בית־אורטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר