קרב טריטוריאלי בין דגי עקרבנון // צילום: מירון שגב - מתנדב רשות הטבע והגנים

תיעוד מטורף: מי ניצח בקרב הטריטוריאלי המותח בין הדגים הארסיים?

למרות שהעקרבנון הוא דג טורף שבדרך כלל חי לבדו, מירון שגב, מתנדב ברשות הטבע והגנים, הצליח לצלם שני דגים מאותו מין כשהם נלחמים על אותו השטח • "מחזה שהזכיר שני אנשים מתווכחים – עד שהריב ביניהם גולש לקרב אלים"

מאבק על טריטוריה הוא לא המצאה של בני האדם: מאז ומעולם, חיות רבות נאבקו על טריטוריה כאזור למחיה, רבייה, שיחור, מסתור ועוד סיבות רבות ומגוונות. מירון שגב, מתנדב רשות הטבע והגנים, הצליח לתפוס בעדשת המצלמה התת-ימית שלו קרב על טריטוריה בין שני דגי עקרבנון.

"ביום שני האחרון, הרוח שפקדה את אזור חוף קצא"א שבאילת גרמה לי לרצות לנצל את ההזדמנות לשנירקול", סיפר שגב. "אני וחברתי שהגיעה לשנרקל איתי, הצלחנו לצפות במחבטן ספירים, בטאי הנוהג לשהות על הקרקעית בעומק 12 מטרים ובנקבת צב ים קרנית שעצרה לנוח ליד קבוצת סלעי אלמוגים. לקראת סיום הצלילה, ממש לפני היציאה לחוף, בעומק 6-5 מטרים, זיהינו מחזה קצת מוזר – שני עקרבנונים שכבו על הקרקעית החולית כשהם צמודים, פנים אל מול פנים, וממש 'מדברים ביניהם'. זה מפתיע מכיוון שהעקרבנון, שנמצא בדרך כלל צמוד לסלעים המסייעים לו להסתוות בצורה מרשימה, הוא דג טריטוריאלי, ולכן רגילים לראותם לבד".

הוא הוסיף: "הבנתי שמתפתחת ביניהם מתיחות, אז צללתי והנחתי את המצלמה בסמוך והתרחקתי כדי לא להפריע למתרחש. לאחר דקות ארוכות שבהן הם 'נשפו' אחד על השני, התפתחה ביניהם ממש 'תגרה' שחזרה על עצמה מספר פעמים. המחזה הזה הזכיר לי תגובה אנושית, כאילו מדובר בשני אנשים המתווכחים בצורה מילולית, עד שזה גולש לקרב אלים. בזמן התצפית, שמתי לב שדווקא העקרבנון הקטן יותר, וכנראה הצעיר מבניהם, הוא המנצח בריב. לאחר דקות ארוכות החלטתי לצאת מהמים ולסיים את השנירקול עם עוד סיפור מיוחד ותיעוד מהים".

הקרב בין שני דגי העקרבנון, צילום: מירון שגב - מתנדב ברשות הטבע והגנים

ברשות הטבע והגנים מוסיפים שכמו רבים מהדגים במפרץ אילת, העקרבנון הינו ערך טבע מוגן ואסור לדיג. זהו דג ארסי בעל קוצים עם שלפוחית ארס בבסיסם המכוסה קוצים ודבלולים על סנפיריו, אשר מתאים את עצמו לסביבתו וחי בעיקר על קרקעית הים באזורים סלעיים. הדג הינו טורף סוליטרי (בודד) וקוציו משמשים לו הגה מפני מטורפים. דקירה מקוציו תזריק טוקסין שעלול לגרום לחום גבוה ולכאבים עזים, אך לרוב אינו מסכן במוות את הנדקר. בישראל מצויים שישה מיני עקרבנונים, שלושה במפרץ אילת ושלושה בים התיכון.

ברשות הטבע והגנים מבקשים שבמקרה ונתקלים ביצור ימי הזקוק לעזרה או אם נתקלים במי שמנסה לפגוע בערכי טבע מוגנים, לפנות אל מוקד הרשות במספר 3639*.

לא מראה שגרתי. שני הדגים, צילום: מירון שגב - מתנדב ברשות הטבע והגנים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו