חליפות חלל חדשות ומסלול מסוכן: המשימה המצופה ופורצת הדרך של SpaceX

חברת החלל בבעלותו של המיליארדר והיזם אילון מאסק חשפה את חליפות החלל החדשות של צוות "פולאריס" • המטרה - לשמור על בטיחות האסטרונאוטים שיבצעו את הליכת החלל המסחרית הראשונה • אבל הסיכון לא נגמר שם

צוות משימת "פולאריס" מציג את חליפות החלל החדשות. צילום: SpaceX

חברת SpaceX בבעלותו של המיליארדר והיזם אילון מאסק, חשפה אתמול (שבת) את חליפות החלל החדשות והמצופות שלה. החליפה דומה מאוד לאלו שלובשים כבר עכשיו הצוותים של Crew Dragon (החללית המאוישת הפעילה של החברה), אך בניגוד אליה, החליפה החדשה מיועדת גם לצורכי הליכות חלל.

השדרוגים כוללים עיצוב חדש במפרקים לשמירה על ניידות וגמישות, פיזור תרמי משופר וקסדה משודרגת הכוללת ציפוי להגנה מוגברת מקרני השמש, זאת לצד מצלמה ומסך שיספקו מידע על מצב החליפה בזמן אמת.

טיל פאלקון 9 של חברת SpaceX ממריא עם לווינים עליו. ארכיון // צילום: רויטרס

השימוש הראשון בחליפות החדשות צפוי לקרות במשימת Polaris Dawn, שאמורה להמריא בקיץ הקרוב (במידה ולא יהיו דחיות). המשימה היא חלק מסדרת המשימות "פולאריס" בפיקודו וניהולו של המיליארדר ג'ארד אייזקמן, איש עסקים וטייס אמריקני ממוצא יהודי.

מבחן עמידות "על אמת"

אחת ממטרותיה המוצהרות של משימת Polaris Dawn היא לבצע את הליכת החלל המסחרית הראשונה (קרי הליכת חלל שמבוצעת מחללית פרטית ולא כלי רשמי של נאס"א, ד"ג), כאשר לפי התכנון, ההליכה צפויה להימשך כשעתיים.

האסטרונאוטים שיבצעו את ההליכה יעברו בדיקות מקיפות, כולל איסוף נתונים בזמן אמת, במטרה לבדוק את תפקודן של החליפות החדשות. יש לציין שהחליפות עברו, ועדיין עוברות, בדיקות מקיפות, כך שבטיחות האסטרונאוטים אמורה להיות מובטחת.

החליפה החדשה של SpaceX - גמישות מירבית והגנה מפני הקרינה בחלל, צילום: SpaceX

החליפות החדשות צפויות להחליף את החליפות הנוכחיות של כלל צוותי החלל של החברה, גם במשימות רגילות, כאשר לפי מידע שמסרה SpaceX, שתי החליפות הנוכחיות (הרגילה והחדשה), יתמזגו בסופו של דבר לכדי חליפה אחת משודרגת.

מסלול חדש ומסוכן

חללית ה-Crew Dragon של צוות "פולאריס" מיועדת להגיע למסלול אליפטי של 190 על 1,200 קילומטרים מעל כדור הארץ בשלב הראשון של המשימה. בשלב השני, החללית צפויה לעלות לגובה של 1,400 קילומטרים – הגבוה ביותר עבור משימה מאוישת מאז אפולו 17 ב-1972.

החללית אמורה להישאר בגובה הזה למשך שבעה סיבובים, ולאחר מכן להתחיל בשלב השלישי של המשימה בו היא תרד לגובה של 700 קילומטרים. בשלב זה (שמשכו חמישה ימים) צפויה להתרחש בין היתר גם הליכת החלל המצופה.

צוות משימת "פולאריס". מימין לשמאל: ג'ארד אייזקמן, שרה גיליס, אנה מנון וסקוט פוטיט, צילום: SpaceX

אך המשימה השאפתנית מביאה עמה גם לא מעט סיכונים. לדבריו של מפקד המשימה אייזקמן, למרות שהחברה ביצעה כמה וכמה הערכות בדבר סכנות הקרינה בגבהים אליהם החללית צפויה להגיע, עדיין קיימת האפשרות כי החללית והצוות ייפגעו מאסטרואידים ופסולת חלל הנמצאים באזור.

לדבריו של אייזקמן, "הסיכון שאנחנו לוקחים על עצמנו במשימת פולאריס דומה לפי חישוב שלנו לשהייה של חצי שנה בתחנת החלל הבינלאומית. למרות שחשוב לנו לוודא שאנחנו לא לוקחים סיכונים מיותרים, חשוב להמשיך ולעבוד על הרחבת הגבולות של חקר החלל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר