גנץ: "החזרת אחינו מהשבי דורשת מאיתנו להתגבר על הכעס שבשחרור רוצחים"

השר נשא דברים בנאום מוקלט עבור טקס יום הזיכרון לשואה והגבורה במכון משואה בתל יצחק • לפיד בטקס יום הזיכרון לשואה ביד מרדכי: "העם היהודי צריך לצאת מהשבעה באוקטובר עם החלטה נחושה להקים פה חברה חדשה"

טקס יום הזיכרון לשואה במכון משואה - המכון הבינלאומי ללימודי השואה בקיבוץ תל יצחק . צילום: קוקו

ישראל צריכה לשחרר מחבלים ולדחות את המלחמה כדי לשחרר את החטופים. כך אמר היום השר בני גנץ בנאום מוקלט עבור העצרת לפתיחת יום הזיכרון לשואה והגבורה שנערכה הערב (ראשון), במכון משואה - המכון הבינלאומי ללימודי השואה בקיבוץ תל יצחק. 

השר גנץ (ארכיון), צילום: אורן בן חקון
"בימים שאחרי השבעה באוקטובר, שוחחתי עם מאות שעברו את התופת. הביטוי 'שואה שנייה', נשמע לא אחת. והסיפורים, היו שוב סיפורי גבורה. ילדים קטנים ששכבו בממ"ד וכבשו את הפחד. חיילים, שוטרים ואנשי כוחות ביטחון והצלה או אזרחים, שניהלו קרבות בתושייה ובאומץ. שחילצו מאות, תחת אש ובתחבולות. צעירים שקפצו על רימונים במיגוניות ולחמו במחבלים בידיים חשופות. אנשים שגילו ערבות הדדית וחירפו את נפשם".

"השבעה באוקטובר הזכיר לנו, שהגבורה אינה רק בכוח הצבאי, אלא קודם כל בנפש האדם והאומה. אויבינו ביקשו להשמיד, להפחיד ולפרק אותנו, ומצאו אותנו מאוחדים ונחושים יותר".

אייל ולדמן מדליק משואה בטקס יום השואה במכון משואה, צילום: קוקו

גנץ דיבר גם על המחיר בעסקה עם החמאס: "גם כעת, אנו נדרשים לגבורה מהסוג הזה. החזרת אחיותינו ואחינו מהשבי, דורשת מאיתנו להתגבר על הכעס והזעם שבשחרור רוצחים מתועבים ובדחיית הלחימה. אבל זוהי בדיוק הדבקות ברוח שמאפשרת לנו לגבור על היצר, למען רוח עמנו. כדי להציל עוד נפש ועוד נפש".

לפיד: "יש לנו את הזכות והחובה לבחור בחיים של אהבה ותקווה"

במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים בעצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד מרדכי: "‏‎החיים שלנו הם לא מה שקרה לנו, החיים שלנו הם מה שנעשה מהם. החיים שלנו לא נשארו בגטו, באנו לכאן ונולדנו מחדש. החיים שלנו הם לא הטבח הנורא של ה-7 באוקטובר, אלא מה שנבנה ונקים וניצור כתשובה לטבח הזה".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת יום הזיכרון לשואה, צילום: .

‏‎"העם היהודי יצא מהשואה ובחר להקים את מדינת ישראל. העם היהודי צריך לצאת מהשבעה באוקטובר עם החלטה נחושה להקים פה חברה חדשה, חזקה יותר, טובה יותר, שתהיה ראויה לזכר הורינו ועוד יותר מזה – שתהיה ראויה לחיי ילדינו".

"מאז השואה אנחנו אומרים לעולם שני דברים: ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון; ישראל היא המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון. שני הדברים האלה קשורים אחד לשני. אחד מוביל לשני. אנחנו חזקים בגלל שאנחנו דמוקרטיה. אנחנו לא מנצחים למרות הערכים שלנו, אלא בזכותם".

"‏‎היום הזה, המקום הזה, הניצולים שהקימו אותו, לימדו אותנו: תמיד אפשר להתחיל מחדש, תמיד אפשר לבנות טוב יותר. יש לנו את הזכות והחובה לבחור בחיים של אהבה ותקווה ובערכים של דמוקרטיה, קידמה וחופש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר