מוצרי החלב יתייקרו: "חג השבועות יהיה יקר עוד יותר השנה"

יוקר מחיה ללא הפסקה: ב־1 במאי צפויים מוצרי החלב שבפיקוח להתייקר • ביניהם: גבינות צהובות, גבינה לבנה ואולי אף הסמל הישראלי - הקוטג' • "מאז המלחמה יש ניצול ציני של המצב מצד החברות הגדולות"

מוצרי חלב בסופר (ארכיון). צילום: לירון מולדובן

עוד הכבדה על הכיס בדרך: על רקע עליית מחירי מוצרי המזון ולפני חג השבועות, גם מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו החל מ־1 במאי בשיעור של 4.48%.

צריך לומר: עלייה זו היתה ידועה מראש, שכן מדובר בעליית מחירים לפי תחשיב המחירים התקופתי.

תוצאות תחשיב המחירים התקופתי הראו כי יש להעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח לצרכן בשיעור ממוצע של 4.48%. על פי החישוב, העדכון של מחירי מוצרי החלב הושפע מהתייקרות שוטפת במדדים של 1.13%, וכן תוספת של 3.35% כחלק מהסכם פריסת ההתייקרות מחודש מאי אשתקד, שנחתם בין המחלבות למשרד האוצר ומשרד החקלאות, ערב ההתייקרות הקודמת. הרכיב השוטף הושפע מהעליות במדד המחירים לצרכן (1.5%), מהעליות במדד השכר (2.7%) ומהעליות במחיר החלב הגולמי (0.6%).

על פי הצו, נבחנים תחשיבי המחירים לפי נוסחאות קבועות אחת לחצי שנה עד שנה. זאת, במסגרת מנגנון אוטומטי שאינו מצריך חתימת שרים ומביא בחשבון את השינויים שחלו בתשומות העיקריות ובייצור המוצרים בהתחשב בשינוי במדדי התשומות והמחירים. המועד הנקוב לבחינת המחירים חל ב־1 באפריל, ועל סמך בדיקת מדדי המחירים, נבחן הצורך בעדכון מחירי הביצים ומוצרי החלב שבפיקוח. אם נדרש עדכון יש לבצעו על פי הצו בחודש העוקב, קרי 1.5.2024.

יש לציין כי במאי 2023 היתה אמורה להתרחש התייקרות של 16%, ובהסכם בין המחלבות לשר האוצר הוחלט למתן את ההתייקרות ל־9% ולפרוס את הפער על פני 3 שנים.

איך המחיר? מוצרי חלב בסופר, אילוסטרציה, צילום: יהושע יוסף

לדברי גורם בענף רשתות המזון, "המהלך של עליית המחירים של מוצרי החלב בפיקוח נסגר מראש, ולכן זה לא משהו שנוחת בהפתעה. זה גם מהלך שיש לו הסבר. עלייה במחיר המטרה שהמחלבות משלמות לרפתות מובילה באופן אוטומטי לעליית מחיר לרשתות ולצרכנים. נוסף על כך, בטווח הקצר המחלבות יעלו את מחירי  שאר המוצרים הלא מפוקחים כי גם הם מיוצרים עם חלב גולמי שמחירו טיפס להן. זה אומר שחג השבועות יהיה חג יקר יותר".

עו"ד רחל גור, סמנכ"לית לובי 99, התייחסה באופן כללי לעליות המחירים ואמרה ל"ישראל היום": "אנחנו חווינו כבר מאז 2022, מאז תום הקורונה, שלושה גלים קשים של התייקרויות, ובכל פעם יש תירוצים שונים. זה כלל את עליית מחירי השינוע, עליית מחירי חומרי הגלם בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, עליית מחיר הדלק והעליות בעקבות המלחמה הנוכחית. עם זאת, כאשר המחירים יורדים חזרה היות והשוק הוא תנודתי, עדיין רואים התייקרויות.

"בגדול, חברות המזון עובדות לפי 'שיטת מצליח'. יש לנו שוק קטן עם מעט מתחרים. יש לנו 10 חברות מזון גדולות אשר שולטות על מחצית מהשוק, ויש להן גם שליטה צולבת. כלומר, יש לחברות הללו נתחי שוק משמעותים במגוון רחב של מוצרים, מה שמאפשר להן לשלוט במשא ומתן עם הקמעונאים וגם בהרגלי הצריכה שלנו. נוסף על כך, ראינו שהחברות התחילו להעלות מחירים, והן העלו במקביל. אם כולן מעלות מחירים בו־בזמן, הצרכן לא יכול למחות, אחרת לא יישאר שום דבר בסופר. מאז המלחמה אנחנו רואים ניצול ציני של המצב. לאף אחד אין כוח למאבק, ובצדק".

מפעלי תנובה, צילום: יוסי זליגר

על עליית מחירי מוצרי החלב היא אומרת: "אני חוששת כעת שמה שיקרה אחרי שהמחלבות יעלו את המחירים שבפיקוח, הן יבצעו עלייה רוחבית כמו בפעם הקודמת. עלייה תהיה יותר מקיפה מאשר רק מוצרי חלב בפיקוח".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר