מקצוע אטרקטיבי חדש להסבה מקצועית – בודק פוליגרף

הדרישה לחקר האמת היא בלתי נפרדת מנוף חיינו - בתחומי המשפט, במערכת הביטחון וגם בתעשייה האזרחית • הפוליגרף, כאמצעי לחקר האמת, מאפשר לבחון אמירות אמת ונמצא בשימוש מערכות אלו • אז מיהו בודק הפוליגרף, ומדוע אנשים רבים מתחומי המשפט וממערכת הביטחון פונים להסבה מקצועית בתחום? • התשובות בכתבה

בדיקת פוליגרף (אילוסטרציה), צילום: istock

בשיתוף ZAP דפי זהב

בדיקת הפוליגרף נדרשת כיום יותר ויותר הן על ידי בתי משפט כחלק מההליך המשפטי והן כתנאי לקבלה לעבודה בחברות פרטיות, שחלקן הן מהגדולות במשק, כמו "אגד", "קוקה-קולה", בתי חולים ועוד. מי מוסמך כיום לבצע את הבדיקה?

"כיום ניתן לערוך בדיקת פוליגרף אצל בודק פוליגרף מוסמך", מסביר מר אברהם זגורי מומחה פוליגרף ותיק ומדריך בכיר במכון "תמיר" – המכון שמוביל את ההוראה בתחום. "כאשר רבים מהמועמדים המעוניינים בהסבה מקצועית לתחום הפוליגרף הם יוצאי מערכת הביטחון, משוחררי צה"ל ומשטרת ישראל, קציני ביטחון וחוקרים פרטיים, וכן אנשים שאף עבדו בעברם במקצועות אחרים לרבות הייטק, ומעוניינים במקצוע שמשלב ידע נרחב ומומחיות מובחנת".

האם בודק הפוליגרף הוא מקצוע השייך לעולם העבודה החדש?

"בודק פוליגרף מחזיק במקצוע מכובד מאוד ומניב כלכלית, שמאפשר לו לעבוד בצורה עצמאית לחלוטין ואף לשלב את העשייה השוטפת עם לימודים או כל תחום עיסוק אחר. כיוון שבודק הפוליגרף נדרש רק למחשב ולתוכנת פוליגרף הוא נייד ויכול לבצע את הבדיקה מכל מקום שיבחר – רבים מהאקדמיים שמגיעים להסבה מקצועית במכון "תמיר" מחפשים את הגמישות התפעולית הזאת, שמאפשרת להם להתפרנס בכבוד מבלי לשהות שעות רבות במשרד".

כיום חברות רבות נוהגות להזמין בדיקות פוליגרף כתנאי מחייב לקבלה לעבודה, ידוע שגם מערכת המשפט נסמכת על תוצאות בדיקת הפוליגרף וחוקרים פרטיים מזמינים אותו כשעולה חשד להפרת אמון, באילו תחומים נוספים קיים צורך בבדיקת פוליגרף?

"בדיקות פוליגרף נוגעות בכל תחום – החל מסכסוכי משפחות, הטרדות מיניות וניצול ילדים ועד עולם הסייבר. בשוק העבודה נהוג להזמין בדיקת פוליגרף כאשר עולה החשד להפרת אמון עקב הברחת מידע מקצועי או כאשר נדרשים ללבן סוגיות שיש עליהן מחלוקת".

אילו תכנים נלמדים בקורס בודקי פוליגרף? ומי יכול להתקבל?

"תנאי הסף לקבלה הם 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות מלאה והתחייבות ללימודים אקדמאיים בהמשך (בעקבות חוק עתידי שצפוי להיות מאושר בכנסת, שקובע כי רק בודק פוליגרף עם תואר אקדמאי יוכל לעסוק בתחום). כמו כן אנחנו מקבלים אנשים שסיימו שירות צבאי או שירות במערכת הביטחון והם ללא עבר פלילי. כל אדם שעומד בתנאים אלו ולא עבר את גיל 50 יוכל להירשם לתוכנית ההכשרה".

כמה זמן נמשך קורס ההכשרה לבודקי פוליגרף?

"תכנית ההכשרה לבודקי פוליגרף נערכת בשני מסלולים הכוללים 410 שעות לימוד – הראשון במשך שלושה חודשים רצופים משעות הבוקר ועד אחר הצהריים (16:00-08:00), והמסלול השני נמשך שמונה חודשים ונערך בשעות הערב (21:00-16:00). תכנית הלימודים היא אישית ומותאמת לקבוצות קטנות (בין שניים לשלושה תלמידים בכיתה), כך שהסטודנט מקבל שיעור מלא ללא הפרעות ויכול להשתתף במספר בדיקות פוליגרף מתחומים שונים, וללמוד את החומר העיוני בצורה יסודית עם התנסות מעשית. בדרך זו אנחנו יכולים לעקוב אחר התקדמותו בתהליך הלמידה ולהעריך את רמת הידע שלו. אדגיש שהתוכנית כוללת מבחנים כתנאי לקבלת תעודת ההסמכה".

מכון "תמיר" הוא היחיד בארץ שכתב ספרי הדרכה ולימוד בתחום הפוליגרף, באילו תכנים אתם מתמקדים בתחום?

"לימודי פוליגרף כוללים שלושה תחומים מרכזיים: פסיכולוגיה, ביולוגיה משפט פלילי ואזרחי (פרק העוסק בפעילות הלב והריאות כ-60 שעות לימוד). התחום הפסיכולוגי מסייע לבודק להעריך אם האדם שעומד מולו כשיר לעבור את בדיקת הפוליגרף ולנתח את תשובות ושפת גוף של הנבדק. התחום הביולוגי עוסק בפעילות הגוף במצבי לחץ, מערכת העצבים, פעילות הלב והריאות. המשפט הפלילי עוסק בנושאים של אתיקה מקצועית – מה מותר ומה אסור ושימושיות בדיקת הפוליגרף בהליך הפלילי, התחום האזרחי נוגע להיכרות עם מערכת המשפט בארץ, מגבלות הפוליגרף ואופן השימוש בהליך האזרחי".

מהן אפשרויות ההעסקה של בוגרי קורס בודקי פוליגרף במכון "תמיר"?

"כל בוגר תכנית ההכשרה לבודקי פוליגרף במכון "תמיר" יכול לעבוד כעצמאי או במתכונת של שכיר או פרילנסר אצלנו. אם הוא מעוניין בקריירה עצמאית נסייע לו בבניית התשתית המשרדית לרבות בחירת התוכנה והאמצעים הדרושים לביצוע בדיקת הפוליגרף. ואם הוא רוצה לעבוד תחת המעטפת של מכון "תמיר" הוא יקבל שכר על פי משכורת קבועה. אנחנו מספקים עבודה לבוגרים שלנו ומלווים אותם לאורך שנים".

בשנתיים האחרונות חל שינוי משמעותי בשוק העבודה, יותר ויותר אנשים מעוניינים באפשרויות תעסוקה גמישות, עד כמה המקצוע מאפשר זאת?

"כיום כל מה שנחוץ לבודק פוליגרף הוא ידע מקצועי, ציוד מתאים, תוכנה ייעודית ומחשב, לכן הוא יכול לפתוח מכון פוליגרף עצמאי מכל מקום עם נקודת רשת ולעבוד מכל נקודה בארץ ובעולם. נוסף לכך הבודק לא לבד בעולמו המקצועי, אנחנו מלווים אותו לאורך דרכו, בהיבטים של בקרה והתייעצות מקצועית לאורך כל משך הזמן בו ירצה לעסוק בתחום".

מכון "תמיר" מתמחה בביצוע בדיקות פוליגרף ממוחשבות עבור ארגונים גדולים ועבור מערכת המשפט, באמצעות מכשור פוליגרף דיגיטלי ומשוכלל המאפשר עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר בעולם. המכון מוביל תכנית למידה פרטנית לאקדמאים המעוניינים בהסבה מקצועית לתחום בודקי הפוליגרף

לפרטים נוספים צרו קשר: 073-7841740,050-7640881

דואר אלקטרוני: tamir_dor@bezeqint.net

 

 

 

בשיתוף ZAP דפי זהב

כדאי להכיר