שער לעולם הדיגיטלי

רבים מדורשי העבודה נעדרים כישורים דיגיטליים בסיסיים, שהכרחיים בעידן החדש - ועוד יותר מאז פרוץ משבר הקורונה • בשירות התעסוקה איתרו את הצורך הזה והעמידו לרשותם קורסים להקניית מיומנויות דיגיטליות ברמות שונות, החל מקורס בסיס ועד לימודים מתקדמים, אשר מהם ממשיכים לקריירה במקצועות ההייטק • יוסרי, תושב ערערה שפוטר מעבודתו וכיום בעל חברת משלוחים: "ברור לי שלא יכולתי לנהל את העסק החדש בלי מה שלמדתי בקורס"

בחור אנאלוגי בעולם דיגיטלי? הכל על הכלים הדיגיטליים הנדרשים בשוק העבודה של 2021 , צילום: GettyImages

בשיתוף שירות התעסוקה


בשנים האחרונות עובר שוק העבודה תהליכי שינוי משמעותיים, שהואצו מאז פרוץ משבר הקורונה, המשמעותי מכולם כפי הנראה הוא תהליך הדיגיטציה. כיום, כמעט בכל משרה בשוק העבודה נדרשת מידת התמצאות במרחב הדיגיטלי.

"במסגרת תהליך זה מקצועות רבים ייעלמו או ישתנו משמעותית בשנים הקרובות", אומרים בשירות התעסוקה, ומדגישים כי "אנחנו לא יודעים לסמן בבירור אילו מהמקצועות, אך ברור שבשוק העבודה החדש כל עובד יידרש לסט מיומנויות שבלעדיהן יתקשה מאוד להשתלב במעגל העבודה, להתמיד ולהתקדם בו. העיקריות שבהן הן המיומנויות הדיגיטליות".

נתוני שירות התעסוקה בשנים האחרונות, ובוודאי שמאז פרוץ המשבר, מלמדים כי רבים מדורשי העבודה נעדרים כישורים דיגיטליים בסיסיים וככל שהפער גדול יותר כך מתקשים לשוב לעבודה. לפיכך, עוד קודם למשבר וביתר שאת מאז שפרץ, מעמיד שירות התעסוקה שורת קורסים, סדנאות והכשרות שתכליתם הקנייה וחיזוק המיומנויות הדיגיטליות.

במסגרת שיתוף פעולה עם המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית", מייקרוסופט ועמותת "תפוח" (המתמחה ביצירה, ניהול והפעלת תוכניות טכנולוגיות בפרישה ארצית, המשלבות הכשרות מקצועיות), מעמיד שירות התעסוקה קורסים לחיזוק המיומנויות הדיגיטליות של דורשי העבודה, בסיסיות ומתקדמות. קורס הבסיס, המורכב מ־15 מפגשים בני שלוש שעות, מיועד לדורשי עבודה חסרי כישורים דיגיטליים ובמסגרתו מוקנות מיומנויות דיגיטליות יסודיות ומיומנויות רכות לשוק התעסוקה. הקורס כולל הכרה בסיסית של יישומי המחשב הנפוצים, שימוש בדוא"ל וגלישה באינטרנט, ובהמשך מפתח מיומנויות עבודה ב-Word, Google Drive, Excel, Outlook ו-Power Point.

האוריינטציה של הקניית המיומנויות היא לצרכים תעסוקתיים כחיפוש עבודה ועבודה בסביבה מתוקשבת, כתיבת קורות חיים, שימוש בפרזנטציות בראיונות ועוד. העברת הקורסים לשימוש מקוון איפשרה את הרחבת ההשתתפות מ־61 יישובים ב־2019 ל־170 ב־2020 ולהכפלת שיעור המשתתפים מהחברה הערבית, המתמודדת יותר עם פער דיגיטלי, מ־10 אחוזים ל־20 אחוזים.

אחד מבוגרי הקורס הוא יוסרי אבו הלאל, בן 39 מערערה, שבמהלך משבר הקורונה פוטר מעבודתו כמחסנאי וכיום הוא בעל חברת משלוחים. "אני ממש גאה בעצמי על הצעד הזה", הוא מספר, "חלפו כמה חודשים מהקורס וכיום יש לי עסק למשלוחים הכולל 19 משאיות. זכיתי במכרזים של גופים גדולים שעבורם אני מבצע את המשלוחים. בעבודתי, אני משתמש בכל מה שלמדתי בקורס - משליחת מיילים, אקסל ומה לא. ברור לי שלא יכולתי לנהל את העסק החדש בלי מה שלמדתי בקורס".

בין הקורסים המתקדמים ניתן למצוא קורסים לפיתוח אפליקציות WEB, הכשרת מומחי IT & Linux Admin, ניהול PPC, CCNA Routing & Switching, UX/UI וקורס חדש להכשרת עובדים למרכזי לוחמת סייבר. קורסים אלו, המקנים לבוגריהם מקצוע ובחלקם אף מתקיימת התנסות מעשית בחברות קיימות, מאפשרים השתלבות במשרות בעולם ההייטק ומחברת אותם לנטוורקינג מקצועי רלבנטי.

בין המקצועות שבהם יוכלו הבוגרים להשתלב ניתן למצוא פיתוח אתרים, ניהול אתר אינטרנט, Junior web dev, Webmaster, QA WEB , מומחה IT, טכנאי PC, מפעילי מחשב, טכנאי שטח, ניהול שרתים, Help Desk, ניהול קמפיין, אנליזה, שיווק ברשתות החברתיות, מקדם אתרים, מומחי SEO ועוד. ב־2020 גם הקורסים המתקדמים הועברו למתכונת מקוונת, מה שאיפשר את הרחבת מספר היישובים שמהם הגיעו המשתתפים מ־77 ב־2019 ל־153 ב־2020.

משנים מציאות חיים

מעבר לשיתוף הפעולה הנזכר, ומתוך הבנת המחסור בעובדים בתעשיית ההייטק, הצטרף שירות התעסוקה למיזם של רשות החדשנות במסגרתו מגויסים דורשי עבודה לקורסי הכשרה למקצועות נדרשים בתעשיית ההייטק. תכניות ההכשרה נועדו לאפשר שילוב בתעשייה, ולכן משך ההכשרה אינו עולה על שנה, ההשתתפות העצמית היא עד 5,000 שקלים וגובה המענקים לגופים המכשירים מושפע ממהירות ההשמה, היקפה וגובה השכר של הבוגר.

הקורסים מתמקדים במקצועות פיתוח (דוגמת Software Engineer, Algorithms Programmer, HW project manger), מקצועות טכנולוגיים תומכי פיתוח (דוגמת DevOps, CI/CD DevOps, IT Specialist, Sales Operations Specialist ) ומקצועות עסקיים תומכי פיתוח (דוגמת System Analyst, SDR/BDR, Data Analyst). מאז פברואר 2021 נפתחו כבר 120 מחזורי לימוד בהם משתתפים כ־1,130 דורשי עבודה.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "שוק העבודה העתידי כבר כאן, והוא מהיר יותר, דינמי יותר ובעיקר דיגיטלי יותר. מי שנעדר כישורים דיגיטליים או שלא יחזק ויעדכן תדיר את כישוריו אלו יתקשה מאוד להשתלב בשוק העבודה, ודאי שלא להתמיד או להתקדם בו. שירות התעסוקה היה מהראשונים להפנים את רוחות השינוי ולהיערך, הרבה לפני פרוץ המשבר וביתר שאת במהלכו ולאחריו. אני קורא לכל דורשי העבודה לפנות אלינו וליהנות ממגוון הכלים והאפשרויות שיש לשירות להציע כדי לחזק את כישוריהם הדיגיטליים, הן הבסיסיים ולא פחות מכך המתקדמים".

דפנה גבר, מנכ"לית עמותת תפוח: "אנו מודים על השותפות עם שירות התעסוקה, 'ישראל דיגיטלית' ומייקרוסופט שמאפשרת לנו לשנות מציאות חיים של אלפי ישראלים באמצעות טכנולוגיה. הודות להכשרות הטכנולוגיות המתקדמות שפיתחנו השתלבו כ-4,000 אנשים בעולם התעסוקה החדש מאז פרוץ המשבר. אנחנו קוראים להרחבה משמעותית של הפעילות המשותפת שתיתן מענה למאות אלפים שזקוקים לה".

חפשו אותנו ברשת: "בדרך לעבודה" באתר שירות התעסוקה ובאתר וביישומון
של "ישראל היום"

סטארט־UP: מסטיילינג לניהול קמפיינים בפייסבוק

ליאת פרנקל, נתניה

את דרכי המקצועית התחלתי כסטייליסטית אישית בעלת עסק עצמאי. העיסוק בסטיילינג תמיד היה ברקע, אך אף פעם לא היה לי באמת את הזמן לעסוק בזה באופן מלא. לפני משבר הקורונה עבדתי כמנהלת שירות לקוחות בחברת דיגיטל, עד שפוטרתי, כמו רבים אחרים עם פרוץ המגיפה.

"חשוב להגיע לקורסים עם ראש פתוח ולא מקובעים". ליאת פרנקל,

את הסגרים והאבטלה שבאו עימם ניצלתי כדי לצאת לדרך עצמאית, ובניתי בעצמי אתר עבור העסק שלי. כשקיבלתי את ההזמנה של לשכת התעסוקה להשתתף בקורס PPC של עמותת "תפוח", החלטתי לקפוץ על ההזדמנות ולהירשם כדי ללמוד איך לקדם את העסק. הקורס נערך - כמו קורסים רבים אחרים ומגוונים - במסגרת תוכנית UP, שהיא שיתוף פעולה של שירות התעסוקה, עמותת "תפוח", מיזם "ישראל דיגיטלית" ומיקרוסופט ישראל , המכשירה אלפי דורשי ודורשות עבודה באמצעות תוכניות תעסוקה מתקדמות ודואגת להחזרתם לשוק העבודה הטכנולוגי בישראל.

חשוב מאד להגיע לקורסים הללו בראש פתוח ולא מקובעים. פעמים רבות מה שאנחנו חושבים בגלל רושם ראשוני או דעות קדומות - אינם נכונים. צריך פשוט לזרום. בתחילת הקורס חשבתי שהתחום הזה לא בשבילי, אבל לאט-לאט משהו אצלי נפתח ואמרתי לעצמי שאני צריכה להמשיך לנסות. ראיתי את ההתמדה בקורס כהכרחית לצורך קידום העסק שלי, וסדנאות התעסוקה נתנו לי ערך מוסף וכלים שלא קיבלתי באף מקום אחר.

בחודש יוני האחרון התחלתי לעבוד בחברת דיגיטל קטנה בנתניה שעוסקת בניהול קמפיינים בפייסבוק, עם אנשים מדהימים, והתקבלתי למשרת ג'וניור. אני מאוד נהנית לעבוד שם ומרגישה שהמוח שלי "מתחדד". במהלך עבודתי אני גם עובדת על טקסטים, גם עוסקת בוויזו'אל, גם מנהלת לקוחות, מנהלת שיווק לכל דבר. 

בשיתוף שירות התעסוקה

כדאי להכיר