X

נמצאה הסיבה לתסמיני דלקת כרונית בדרכי השתן

במשך שנים, אנשים שחלו בדלקת דרכי השתן התלוננו על כך שהתסמינים נמשכים גם לאחר הטיפול. רופאים ניסו לרשום להם יותר אנטיביוטיקה – אך כעת מתבררת הסיבה למה גם זה לא עזר, ובקרוב יפותחו כנראה טיפולים חדשים למניעת התסמינים הללו

אישה מתאפקת ליד אסלה. צילום: bzndenis / Pixabay

דלקת בדרכי השתן נרפאות בדרך כלל תוך מספר ימים לאחר התחלת טיפול אנטיביוטי – אבל חולים רבים ממשיכים לחוות את תסמיני הדלקת, המתבטאים בכאבים עזים והטלת שתן תכופה, גם לאחר שהזיהום נעלם. מחקר חדש חושף את המדע מאחורי התופעה המתסכלת הזו, ו-Claude סייעה לנו להבין אותו.

המחקר, שפורסם בגיליון מרץ של Science Immunology, מצא כי דלקות חוזרות ונשנות עלולות לגרום נזק עצבי מתמשך בשלפוחית השתן. רקמות שלפוחית השתן של חולים עם זיהומים חוזרים הראו גדילת יתר עצבית בהשוואה לאלו ללא היסטוריה של דלקות בדרכי השתן.

נראה שהגורם הוא תאי פיטום (“מאסטוציט”), סוג של תאי דם לבנים חיסוניים בדופן שלפוחית השתן. נזק חוזר מדלקות בדרכי השתן מגרה את התאים הללו לשחרר חומר המעורר גדילה עצבית, שגורם לעצבים ‘להנביט’ יותר ‘ענפים’. ריבוי זה מעלה את רגישות העצבים, ומפעיל אותות כאב למוח גם ללא זיהום חיידקי.

ניסויים בעכברים שיקפו את התוצאות הללו. לאחר שלושה זיהומים מכוונים בדלקת דרכי השתן נראתה צמיחת-יתר דרמטית של העצבים והגברת התדירות/אי נוחות במתן השתן של עכברים. חסימת החומר מעורר הגדילה העצבית מנעה זאת.

כעת דרוש מחקר נוסף כדי לאשש את הממצאים ולמצוא את הדרכים המיטביות ליישום טיפולי המבוסס עליהם, אך הממצאים מצביעים על כך שטיפולים חדשים המכוונים לעצב יכולים לספק הקלה כאשר האנטיביוטיקה לא מצליחה להקל על תסמיני הדלקת.

עד היום, רופאים הניחו לעתים קרובות שתסמינים מתמשכים מעידים על זיהום חוזר, הדורש יותר אנטיביוטיקה – אבל עבור חולים עם תסמינים כרוניים של דלקת בדרכי השתן הנובעים מנזק עצבי, זה עלול להתגלות כלא יעיל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר