שמתם לב לשינוי? המחירים החדשים של אל על

חברת התעופה הגדולה בישראל שינתה את הצורה שבה היא מתמחרת את הטיסות בעקבות המלחמה • המחירים הקיצוניים בשני הכיוונים נעלמו ויש לכך כמה סיבות • כל ההסברים בכתבה

משנה את שיטת התמחור בתקופת המלחמה. צילום: קוקו

מתחילת תקופת מלחמת חרבות ברזל, ענף התעופה בישראל השתנה באופן משמעותי מאוד. כמעט כל חברות התעופה הזרות כבר לא מפעילות טיסות לישראל, ישראייר וארקיע ביצעו התאמות וטסות למעט יעדים ומי שמפעילה את רוב הטיסות לישראל ומישראל, היא חברת אל על.

בשבועות האחרונים, קיבלנו לא מעט תלונות על עליית מחירי הטיסות באל על. בדקנו את הנושא וגילינו שבחברת התעופה שינו את שיטת תמחור כרטיסי הטיסה. עד לתקופת המלחמה, כרטיסי טיסה באל על, כמו ברוב חברות התעופה, היו נמכרים לפי מחלקות – כמות כרטיסים מסוימת במחיר X, כשנגמרת המחלקה הזאת, המחיר משתנה וכן הלאה, עד שהמטוס מתמלא. פערי המחירים בין המחלקות היו גבוהים מאוד ויכולים היו להגיע לפעמים גם למאות דולרים ויותר, תלוי ביעד. המשמעות היא שהיו אפשרויות למצוא כרטיסי טיסה במחירים נמוכים מאוד, אבל מי שלא הזמין בזמן, יכול היה לשלם גם מחירים גבוהים מאוד.

מפעילה את רוב הטיסות לישראל ומישראל, צילום: יוסי זליגר

כעת, החליטו בחברת התעופה הישראלית לשנות את השיטה. נכון, השיטה היא עדיין אותה שיטה שמתמחרת כרטיסים לפי מחלקות, אבל מחיר הרצפה (המחיר הנמוך ביותר שנמכר באותה הטיסה) ומחיר התקרה (המחיר הגבוה ביותר שנמכר בטיסה) הצטמצמו, מה שאומר שהמחירים הנמוכים שהכרנו עד תקופת המלחמה נעלמו, אבל יחד איתם, גם המחירים הגבוהים במיוחד. לצורך הדוגמה, באופן תיאורטי, אם בעבר טווח המחירים של טיסה ליעד מסוים נע בין 200 ל-800 דולרים למושבים במחלקת תיירים, עכשיו הטווח יכול לנוע בין 400 ל-600 דולרים.

במקביל, הביקושים למחלקות יוקרה כמו ביזנס ופרימיום ירדו באופן משמעותי מאוד בטיסות, מחלקות שהיוו הכנסה משמעותית לאל על וגם במקרה הזה, בחברת התעופה מנסים לצמצם הפסדים על ידי שינוי מחירי הכרטיסים במחלקות התיירים. הביקושים לטיסות נמוכים ויותר מכך, לא יציבים – נוסעים רבים מבטלים טיסות זמן קצר לפני ההמראה, מה שגורם לכך שקשה לחזות את הביקוש ובחברת התעופה מנסים לכסות גם על חוסר הוודאות הזה, לפעמים גם באמצעות העלאת מחירי כרטיסי הטיסה. כמובן שחשוב לציין שעלות הפעלת טיסה היא ברובה עלות קבועה וחברות התעופה לא מקבלות הנחות בעקבות המצב הביטחוני.

עד מתי זה יישאר ככה?

שיטת התמחור החדשה שמותאמת לתקופת המלחמה, תקפה נכון לעכשיו עד חודש ינואר, כולל. המשמעות היא שכרגע, מחירי הטיסות של חודש פברואר הם לפי שיטת התמחור הישנה, כאשר ניתן למצוא כרטיסים בטווח הנמוך של המחירים, כאשר הפערים ביניהם לבין המחירים הגבוהים, גדולים יותר מאשר בתקופת המלחמה.

הטיסות לחלק מהיעדים הופסק באופן זמניו, ביניהם טוקיו, פוקט, דלהי ועוד, צילום: שמעון יעיש

אחת הסיבות שרוב חברות התעופה הזרות לא חוזרות לישראל וחברות התעופה הישראליות הן עיקר החברות שמפעילות טיסות לישראל ומישראל, היא עלות הביטוח הגבוהה. בחברות התעופה הזרות מדווחים כי עלות הביטוח של המתנה של כשעתיים על הקרקע בנתב"ג עומדת על כ-10,000 דולרים, סכום שהופך הרבה טיסות ללא משתלמות. חשוב להזכיר שמדינת ישראל לוקחת על עצמה את העלויות הללו בכל מה שקשור לחברות התעופה הישראליות

נכון לעכשיו, ישנן כמה חברות תעופה זרות בודדות שעוד טסות לישראל וביניהן: פליי דובאי, אתיחאד, היינאן, רד ווינגס, אזימוט, היי סקיי והחל מ-1 בדצמבר, תחזור חברת התעופה הלאומית של אתיופה – אתיופיאן איירליינס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר