"זה כאילו יש לך גוגל בתוך הראש": על מכשיר שקורא מחשבות כבר שמעתם?

מהנדס מחשבים צעיר מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס פיתח מכשיר מרשים במיוחד שיכול לקרוא מחשבות, לשלוח אותן למחשב ולספק בחזרה למוחו של הלובש את המידע • "יסייע גם לאנשים שאובחנו עם בעיות נוירולוגיות כמו ניוון שרירים"

ארנב קאפור חובש את ה-Alter Ego. מכשיר מהפכני שיקרב את היום בו המחשב והאדם ישתלבו. צילום: MIT Media Lab

ליאור סושרד, מאחורייך: קריאת מחשבות באמצעות מילים - OUT. קריאת מחשבות מבלי להוציא הגה מהפה? IN, והכל בזכות פיתוח גאוני (שלא לומר מעט מלחיץ) של מהנדס מחשבים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

ארנב קאפור, המוח מאחורי המוח אם תרצו, פיתח מכשיר חדשני וראשון מסוגו בשם Alter Ego - מעין סט ראש לביש המתקשר עם מכונות בעזרת כוח המחשבה בלבד ומבלי שהחובש יוציא מילה מפיו.

לחשוב על שאלה – ולקבל ישר את התשובה

אופן העבודה של ה-Alter Ego הוא לא פחות מגאוני – בעת שמשתמש שומע או חושב על שאלה מסוימת, המכשיר מקליט את המחשבה כסימנים שהוגדרו מראש ואז שולח את המידע למכשיר חיצוני, למשל מחשב, שעושה חיפוש ברשת על מנת למצוא תשובה לשאלה שעלתה במוחו של המשתמש.

לאחר מכן, התשובה נשלחת חזרה למכשיר, שמזין בתורו את המידע שהתקבל למוח דרך תנודות בגולגולת המועברות לאוזן הפנימית. לטענת חוקרים מהמכון הטכנולוגי שנחשפו לפיתוח, "זה כאילו יש לך גוגל בתוך הראש. התשובה שמתקבלת מוצגת באופן דומה לקולם הפנימי של אנשים, מבלי להפריע לתפיסת השמע הרגילה שלהם".

ארנב קאפור, המוח מאחורי הפיתוח של ה-Alter Ego., צילום: לורי לג'ין/ MIT Media Lab

לטענת קאפור והחוקרים, המכשיר מסוגל לא רק לחפש מידע ברשת, אלא גם לפתור בעיות מתמטיות ולספק מענה למגוון שאלות, מבלי שהמשתמש צריך להוציא הגה, להקליד, או בעצם לעשות פעולה כלשהי.

קאפור סיפר כי הרעיון מאחורי הפיתוח שלו היא הרצון "להביא את האינטרנט לראש" אבל גם על מנת לסייע לאנשים שאובחנו עם בעיות נוירולוגיות שפגעו ביכולת הדיבור שלהם, כמו למשל ALS, מחלת ניוון השרירים ממנה סבל בין היתר גם המדען המפורסם סטיבן הוקינג.

שרטוט המסביר את אופן הפעולה של ה-Alter Ego. יעזור גם לאנשים שנפגעו ניורולוגית, צילום: MIT Media Lab

צוות המחקר טען עוד כי לפיתוח יש את הפוטנציאל לשלב בצורה חלקה בין בני אדם ומחשבים, כך שעולם המחשוב, האינטרנט והבינה המלאכותית "ישתלבו בחיינו באופן כזה שיעצים את היכולות והקוגניציה שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר