מבט מבפנים: זה מה שמחכה לספורטאים בכפר האולימפי בפריז

מיטות מקרטון בחדר קטנטן, תנועה מוגבלת בתוך המתחם, והפתרון של המשלחת הישראלית להחלטה המפתיעה של המארגנים • כתבת "ישראל היום" בצרפת ביקרה בכפר האולימפי בפריז ומצאה לא מעט אתגרים שצפויים לספורטאים • וגם: איזה פרט הם יוכלו לקחת בתור מזכרת?

כך הפכו זבל לרהיטים באולימפיאדת פריז

מיטות מקרטון ושמיכות במתנה - זה מה שמצפה לספורטאים הישראלים (ולא רק להם, כמובן) שיגיעו ביולי ובאוגוסט לבירה הצרפתית, לקראת המשחקים האולימפיים והפראלימפיים. סיור בכפר האולימפי בצפון פריז מגלה שהדירות כבר מוכנות. הפועלים, לעומת זאת, עדיין עסוקים בהכנות האחרונות לקראת הגעתם של האתלטים.

רוב התחרויות האולימפיות צפויות להתקיים הקיץ במתקנים קיימים או משופצים, אבל הכפר האולימפי הוא יצירה חדשה. לפני 100 שנים בדיוק אירחה פריז את המשחקים. הכפר האולימפי שהוקם אז בקולומב, צפונית־מערבית לפריז, אירח כ־3,000 ספורטאים. מארגני התחרויות בנו בזמנו כ־60 צריפי עץ צנועים, והתגאו בתנאים האופטימליים כביכול שהציעו לספורטאים - מה שלא שכנע את המשלחת האמריקנית, למשל, שהחליטה להקים מחנה משלה. המשלחת הבריטית, מצידה, לא השתכנעה אז מטיעוני המארגנים באשר לחדר האוכל הצרפתי המצוין, והביאה שף משלה שהתאים את הארוחות לחך האנגלי.

הכפר האולימפי החדש כמובן שונה מאוד מזה של קולומב. עשרות בניינים בצבעים שונים צמחו בחודשים האחרונים בצפונה של פריז, בדגש על שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, על קיימות ועל אבטחה הדוקה. הכפר כולו יהיה חסום לציבור הרחב, וגם בתוך הכפר 14 אלף הספורטאים הצפויים לא יוכלו לנוע לגמרי בחופשיות - תנאים שמרגיעים, לפחות חלקית, את המשלחת הישראלית, אשר חוששת מהפגנות אנטי־ישראליות מחוץ לכפר ומחוץ לתחרויות.

הבניינים הצנועים מחולקים לדירות בגדלים שונים שמסוגלות לאכלס עד שמונה ספורטאים, כל אחד בחדר משלו כמובן. ליתר דיוק, כל ספורטאי יזכה ל־12 מ"ר של פרטיות, אבל יחלוק את חדר האמבטיה עם הקולגות. הדירות לא כוללות מטבח. חדר אוכל ענק כבר הוקם במתחם קיים: סיטה דו סינמה - קונסטרוקציית ברזל עטופה לבנים כתומות, מפעל ישן לייצור חשמל שהוסב לפני 30 שנה לאולפנים, עבור צילומי הסרט ''ליאון" של הבמאי הצרפתי לוק בסון. המארגנים מבטיחים מאות מנות שונות, כולל ארוחות צמחוניות, וגם כאלה שיתאימו לשומרי כשרות וחלאל.

הקפדה על כשרות לכל הדתות, צילום: אי.אף.פי

 

בחזרה לדירות הספורטאים. נאמנות להבטחה האקולוגית, חברות הבנייה של הכפר האולימפי פנו למעצבים צרפתיים שייצרו עבורן מודלים של מיטות מקרטון. המיטות האלה, כך מבטיחים לנו, נוסו בידי ספורטאים ומומחים, והשינה בהן נעימה לא פחות מאשר במיטה רגילה. ומה שטוב במיטה הזאת זה שאפשר לייצר אותה בכל מיני גדלים, כולל מיטות ארוכות וחזקות במיוחד עבור שחקני הכדורסל, או עבור ספורטאי הג'ודו במשקלים גדולים.

המזרנים גם הם אקולוגיים, ומיוצרים מחוטים שדומים לחוטי דיג. שמיכות הקיץ, בצבעי המשחקים האולימפיים, מיוצרות מחומרים ממוחזרים, והאתלטים יוכלו לקחת אותן איתם הביתה כמזכרת לאחר שיסיימו להתחרות. שמיכות הקיץ מובילות אותנו לנושא רגיש במיוחד עבור הספורטאים הישראלים ובכלל, והוא תנאי מזג האוויר.

פריז של יולי-אוגוסט עשויה להיות נעימה, אבל גם עלולה להפוך לתנור של ממש. פשוט אי אפשר לדעת מראש.
בשם השמירה על איכות הסביבה, מארגני התחרויות החליטו לא להתקין מזגנים בדירות של הספורטאים, ובמקום זאת הוענקה תשומת לב מיוחדת לתכנון הכפר האולימפי, כדי להבטיח מעין מסדרונות רוח בין הבניינים. חברות הבנייה עסוקות ממש עכשיו בשתילה נרחבת של עצים וצמחים בכפר, מה שאמור לסייע להוריד את הטמפרטורות, ויש גם שיטת אוורור מיוחדת בבניינים שאמורה להאיץ את תנועת האוויר בהם.

מיטות קרטון בחדרים קטנים,

 

עד כמה כל השיטות האלה באמת יבטיחו שהות קרירה מספיק בסטנדרטים הישראליים? קשה לדעת. מארגני המשלחת הישראלית מסרו ל"ישראל היום" שהוועד האולימפי הישראלי החליט לקנות ולהביא איתו לפריז לא מעט מזגנים ניידים - לפחות מזגן אחד על כל שלושה ספורטאים, ואולי אף יותר. המשלחת האולימפית תשאיר את המזגנים הניידים במקום, עבור המשלחת הפראלימפית שתגיע אחריה.

בחודשים האחרונים התרבו הפרסומים המזהירים את הפריזאים ממה שצפוי להם בקיץ מבחינת התחבורה. עיריית פריז אף הדביקה כרזות ברחבי תחנות המטרו שקוראות לתושבים להתכונן לגרוע מכל: ''הכינו את עצמכם לקיץ, נסו להתארגן לעבודה מהבית ככל האפשר", מייעצת העירייה.

הכניסה לכפר האולימפי, צילום: אי.אף.פי

 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

הספורטאים, לעומת זאת, לא צריכים לדאוג. בכניסה לכפר האולימפי כבר מוכנה תחנת אוטובוסים ענקית, שתשנע אותם לתחרויות השונות בתוך הבירה הצרפתית ומחוצה לה. לשמחתם של תושבי האזור הרשויות הסכימו ממש לאחרונה להפוך את תחנת האוטובוסים הארעית לפארק יפהפה לאחר סיום התחרויות, בסימן של קיימות. או כמו שהצרפתים אוהבים להגיד עכשיו - ''המורשת של המשחקים האולימפיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר