הפליימייקר החדש: ז'ואאו קאנסלו משנה את כללי המשחק

ז'ואאו קאנסלו הפך העונה לאחד השחקנים החשובים ביותר במערך של פפ גווארדיולה במנצ'סטר סיטי • הוא מעורב יותר במשחק ההתקפה, ממש לא על חשבון ההגנה, ובשבת ינסה להביא את כל החבילה הזו למשחק מול ליברפול בחצי גמר הגביע האנגלי

ז'ואאו קאנסלו עם פפ גווארדיולה. התפקיד שלו חזר לאופנה, צילום: רויטרס

זינדין זידאן, פרנצ'סקו טוטי, קאקה, אייל ברקוביץ'. אלה רק חלק מהשמות שעולים לנו בראש כשאנחנו שומעים את המילה "פליימייקר". במהלך שנות ה־90, וגם בתחילת שנות ה־2000, כמעט לא היתה קבוצה שלא השתמשה בקשר בעל ראיית משחק טובה עם יכולת מסירה משובחת, טכניקה ודריבל מרשים כאיש הכי חשוב שלה במערך. עם השנים התפקיד הזה נעלם, כי מאמנים פשוט מצאו שיטות חדשות, מערכים חדשים, ולא היה שחקן אחד שעליו הולבש תפקיד "המנוע" של הקבוצה.

גם היום, כשהתפקיד קצת חזר לאופנה, עדיין התלות בו לא דומה למה שהיתה בעבר. אם יש מישהו ששינה לא מעט את הפן הטקטי בכדורגל האירופי ב־15 השנים האחרונות, זהו פפ גווארדיולה. העונה, נוסף על כל החידושים שלו בעשור האחרון, הוא הפך את המגן הפורטוגלי ז'ואאו קאנסלו לפליימייקר מסוג חדש, והתפקיד מקבל פרשנות אחרת.

המגן הוורסטילי הפך לאחד השחקנים החשובים של אלופת אנגליה מנצ'סטר סיטי, חווה עונת שיא, ולפתע הביקורות שהיו נגד מאמנו ב־2017 על כך שהוא מבזבז מאות מיליוני יורו על שחקני הגנה - נראות כמו זיכרון ישן.

ז'ואאו קאנסלו. אחד השחקנים הטובים ביותר במערך של פפ,

קאנסלו שיחק העונה ב־43 משחקים בכל המסגרות, ובהם תפקד 28 פעמים כמגן שמאלי ו־15 פעמים כמגן ימני. במערך ה־3:4:4 של פפ, שלעיתים קרובות הופך ל־3:2:5, קאנסלו בורח מהאגף, משחק כקשר לצד רודרי במרכז השדה, עוזר להניע את הכדור ומחפה על הקשרים שדוחפים לשער היריבה.

כשבוחנים את הסטטיסטיקה, רואים שהשנה קאנסלו פחות מנסה לעבור שחקנים באחד על אחד, כי הוא מבלה פחות זמן על הקו, אבל יש לא מעט אספקטים שהשתפרו אצלו פלאים בעקבות השינוי. פפ עשה משהו דומה עם פיליפ לאם בתקופה שלו בבאיירן מינכן, אבל הגרמני לא היה טכני ומוכשר כמו הפורטוגלי בן ה־27.

הטרגדיה שכמעט הובילה לפרישה

קאנסלו הוא השחקן שבועט הכי הרבה לשער מבין חבריו במשחקי הפרמייר ליג (62), מחלק הכי הרבה מסירות מדויקות (2,383), שני בטבלת הבישולים (6) ודומיננטי לא פחות מכוכב הקבוצה קווין דה בריינה. לאחרונה הוא קיבל מסיטי חוזה עד 2027, וגווארדיולה, שעשה לו חיים לא קלים כשהגיע מיובנטוס ב־2019, הרעיף מחמאות. "ז'ואאו יכול לשחק בהרבה עמדות. פיזית, הוא כשיר לשחק בבוקר, בצהריים ובערב. לקח לי זמן להבין אותו, ועכשיו הוא שחקן חשוב מאוד".

קאנסלו וגריזמן עולים גבוה. איתי סיטי פחות סופגת, צילום: AFP

אם קיבלתם את התחושה שהתרומה ההתקפית של קאנסלו פוגעת ביכולת ההגנתית שלו, אז אתם יכולים להירגע. 16 מתוך 29 הופעות שלו בפרמייר ליג הסתיימו כשסיטי לא סופגת, הוא רשם הכי הרבה תאקלים מוצלחים (66), הכי הרבה חטיפות (50) ושני אחרי רודרי במאבקי אוויר מוצלחים (44). ואם זה לא מספיק, הוא לא עשה אפילו טעות אחת שהובילה לשער של היריבה. במשחק מול ליברפול ביום ראשון הוא שיחק 74 דקות ועשה עבודה נהדרת על מוחמד סלאח, אף שהמצרי בישל את שער השוויון לסאדיו מאנה.

קאנסלו. אמו נהרגה בתאונת דרכים, צילום: AP
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בינואר 2013 נהרגה אמו של קאנסלו בתאונת דרכים, מה שגרם לו לשקול פרישה מכדורגל. אחרי תקופה קשה מאוד, הוא הבטיח לאביו שיעשה הכל כדי להגיע לפסגה העולמית. כעת, תשע שנים לאחר האסון, הוא בתקופה היפה ביותר בקריירה שלו. כשהרוח שלה מלווה אותו, הוא יכול לעמוד בהבטחה, וזכייה בטרבל עם סיטי - פרמייר ליג, הגביע האנגלי וליגת האלופות - תהיה החותמת הסופית לכך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר