"כמו שאנשים מתים, ככה גם משפחות": מתן יאיר פותח את הלב

במאי הסרט "חדר משלו" הגיע לפודקאסט "מה הסרט שלך?" לשיחה על תהליך הכתיבה, החוויה בבניית הדמויות עם השחקנים, יחסיו עם הוריו כיום - ועל המוטיב שחוזר בסרטו החדש • האזינו

מתוך הסרט "חדר משלו". צילום: שי סקיף

לפני חמש שנים השתתף מתן יאיר בפסטיבל הקולנוע של ירושלים וזכה עם הסרט "פיגומים". כעת, הוא מנסה את מזלו בשנית עם סרטו החדש "חדר משלו". 

סרטו של יאיר, שמדבר בפודקאסט "מה הסרט שלך?" עם ערן איצקוביץ, על עוקב אחר אורי ואמו אשר חולקים כבר תקופה את אותו חדר. אבא של אורי עומד לעזוב את הבית, ואילו אורי חושש שלא יצליח להשתלב בצבא כמו כולם. אורי, רוצה לצאת למסע לפולין, להשתלב ולקחת חלק, אבל במציאות שבה הבית מתפרק זה לא כל כך פשוט. בשנה האחרונה בתיכון ורגע לפני הגיוס, אורי יצטרך למצוא את דרכו בחיים, את מקומו – ולהשיג חדר משלו.

"אני ואמא שלי עברנו הרבה ביחד"

תפקיד האמא הוא תפקיד לא קל, כשנשאר יאיר על עיצוב דמותה של האם סיפר, "אני ואמא שלי עברנו הרבה ביחד". התקופה הקרובה לצד אימו עיצבה וחישלה את הקשר בין השניים, אך לא פתרה את כל המחלוקות והכעסים. בתוך כך, יאיר מנסה בסרט להראות את כל הגוונים של הביטוי המשפחתי  "האהבה לאמא כוללה בתוכה כל מיני צורות". יאיר מנסה להעביר את האמביוולנטיות שקיימת  בין הכעס לחמלה ובין הפחד לאהבה.

מתוך "חדר משלו", צילום: שי סקיף

 

בהקשר זה, את דמות האם, ניתן בקלות היה לקחת לכיוון סטראוטיפי, אך בר כוכבא הביאה כיוון שונה. "אני חושב שבסופו של דבר תהליך בניית הדמות זה המפגש שלי עם ירדן אבל גם דברים בבסיס של ירדן" מספר יאיר. כבר בתהליך הליהוק, התגלתה בר כוכבא כמי שמביאה את השילוב בין ילדי לאימהי, תום ועדינו שירדן הביאה אותו באופן נקי. לא סתם קיבלה אברהם את סצנת הסיום הכה משמעותית בה היא נפרדת.

איך היה התהליך עם הדמויות?

לתפקיד האב חיפש יאיר אדם שיזכיר את אביו הביולוגי. תהליך הליהוק היה מפתיע כאשר ישראל הביא מקצב, דיבור ונוכחות פיזית שזוכרים. באשר לדרור קרן שמשחק את המורה להתעמלות שהיה בבית הספר של יאיר, תהליך ההכנה לסרט נעשתה בבית הספר. למעשה, קרן והמורה נפגשו כך שקרן ליווה ולמה נטע רוט לקחה את אחותה כדי למנף את הדמות שלה והגיבור "שהוא פחות או יותר אני" מוסיף יאיר. בתהליך עיצוב הדמו"לקחתי אותו לכיוון שלי אבל הוא הביא ריקוד משל עצמו שהיה רגע שיא בסרט" מספר מתן  מהווה את ניסיון השחזור של הקשר של יאיר עם אימו. כל זאת לצד, ההבנה כי הקשר לא נכון אל מול הרצון שהקשר התממש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר