אפשר בהחלט לבקר את מתווה הגיור החדש, שאושר בממשלה בתחילת השבוע. אבל אין מקום להמציא דברים הפוכים מהכתוב בחוק, רק בשם אותה ביקורת.
מתווה הגיור המוצע מבזר את סמכויות הגיור של הרב הראשי ומאציל אותן גם לרבני ערים. גילוי נאות: נפלה לידי הזכות להיות אחד ממנסחי החוק החדש, ולמרות זאת אני וחברי מקבלים באהבה את הביקורת. אנו מקשיבים לכל הטענות ופועלים לסתום כל פרצה אפשרית. כנראה שהצלחנו לא רע, שכן מתנגדי החוק הפסיקו לאחרונה להעלות טיעונים ענייניים, אבל במקום זאת התחילו לדאבוננו לשקר.
השקר הראשון: החוק יאפשר גיורים המוניים של מסתננים ומהגרים. אז הנה, בסעיפים 6-5 של החוק, שחור על גבי לבן, כתוב במפורש שרק אזרח ישראלי או תושב קבע יכול להתגייר בבתי הדין החדשים. מי שאינם אזרחים יצטרכו לעבור את המסננת הקשוחה של הוועדה המיוחדת הפועלת כיום במערך הגיור כדי לקבל אישור להתחיל בתהליך גיור.
השקר השני: החוק החדש מכשיר גיורים רפורמיים. גם כאן החוק אומר במפורש את ההפך. לראשונה בתולדות ישראל נכתב שהגיור ייעשה על פי דין תורה (סעיף 4). החוק גם אומר שרק רב שעבר את בחינות הרבנות הראשית יכול להתמנות לדיין גיור (סעיף 15). מה שלא הצליחו לעשות כל ממשלות החרדים, הצלחנו לעשות במתווה הנוכחי: לקבוע שהגיור ייעשה כהלכה. אמנם לא הצלחנו לבטל פסיקות בג"ץ קודמות בעניין הכרה בגיורים פרטיים, חרדיים ורפורמיים. אבל תהיה זו צביעות לצפות שהקואליציה הזו תצליח לעשות את מה שכל המפלגות החרדיות לא הצליחו במשך 50 שנה.
השקר השלישי: רבני הערים עלולים לקחת שוחד. על ביקורת כזו נאמר "טול קורה מבין עיניך". הרב הראשי לישראל לשעבר, יונה מצגר, ישב בכלא על עבירות שוחד הקשורות לגיור - וברבני הערים מעזים להטיל דופי? ובכל זאת הטלנו בחוק (סעיפים 12, 16, 19, 20) הגבלות רבות על דייני הגיור והכנסנו אותם למערך הגיור הקיים, וזאת כדי ליצור מערכת אמינה ורצינית.
השקר הרביעי: החוק מוציא את הגיורים מהרבנות הראשית. להפך. דייני הגיור העירוניים הם חלק בלתי נפרד מהרבנות הממלכתית, בדיוק כמו רשמי הנישואין, דיינים בבתי הדין הרבניים ורבני הערים. זאת ועוד: כללי הגיור ייכתבו יחד עם נציגי הרב הראשי (סעיף 33). לרב הראשי ולמועצת הרבנות הראשית הוענקה בחוק גם האפשרות לפסול דיין (סעיפים 28-26).
אז על מה באמת המחלוקת? המחלוקת היא אם לרבני ישראל מותר לאמץ גישות הלכתיות שעד כה הרב הראשי סירב לאשר. אפשר בהחלט להתווכח אם ראוי לאפשר לרבני עיר לאמץ גישות מקילות ומקרבות, כדין תורה (!). אנו, בהתאם לרבנים הגדולים התומכים בחוק, חושבים שניתן לגייר כיום בדיוק כפי שהנחו בזמנו הרבנים עובדיה, גורן, אונטרמן ושאר הרבנים הראשיים הקודמים. על זה בהחלט ניתן להתווכח. אבל חברים, אפשר לבקר, אסור לשקר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו