"ישראל היום" הוא גוף תקשורת שנוסד מתוך האמונה שהציבור הישראלי ראוי לעיתונות טובה יותר, מאוזנת יותר ומדויקת יותר. עיתונות שמדברת ולא צועקת. עיתונות אמינה, אובייקטיבית ועניינית. עיתונות אחרת וללא תשלום. המהדורה המודפסת הראשונה פורסמה ב-30 ביולי 2007, וב-2010 הפך "ישראל היום" לעיתון הישראלי בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר בימי חול. מו"ל העיתון היא ד"ר מרים אדלסון. העורך הראשי הוא עמר לחמנוביץ, והעורך המייסד הוא עמוס רגב. אתרי האינטרנט של "ישראל היום" בעברית ובאנגלית, כמו כן היישומונים (אפליקציות) לאנדרואיד ול-iOS, מציגים חדשות מסביב לשעון, תוכן בלעדי, מבזקים ועדכונים, ניתוחים ופרשנויות, וידיאו, פודקאסטים ושידורים חיים. פלטפורמות הדיגיטל של "ישראל היום" כוללות ערוצי חדשות ודעות, תרבות ובידור, לייף סטייל, טכנולוגיה, ספורט, כלכלה וצרכנות, בריאות, חיילים, אוכל, יהדות, תיירות ורכב. ב-2021 עלו לאוויר האתר החדש והיישומון החדש של "ישראל היום" בעברית, במטרה לספק לגולשים חוויה מהירה, עדכנית, בטוחה ונוחה. תכני המהדורה המודפסת של העיתון זמינים גם באתר, במהדורה יומית מקוונת, ואפשר לקבל אותם גם בניוזלטר. מועדון ההטבות הייחודי "הקליקה של ישראל היום" מציע לגולשי האתר הנחות ומבצעים על מוצרים ושירותים. ישראל היום פתוח להערות, לביקורת ולהצעות לשיפור מקהל הקוראים. פנו אלינו במייל hayom@israelhayom.co.il.

X

להחזיר עטרה למליאה

מתי ראינו בפעם האחרונה דיון ענייני במשכן? • מתי הקואליציה, זו כמו קודמתה, לא בלמה קידום של חוקים רק משום שבאו מנציגי האופוזיציה? • ביום הולדתה של הכנסת טוב שתעשה חשבון נפש – כדי שהאמון בדמוקרטיה יתחזק

,עודכן
0השמעה
בניין הכנסת. "יותר ויותר החלטות "נגנבות" בשקט, הרחק מהדיון הציבורי", צילום: אורן בן חקון

פעם, כששחקן כדורגל היה נפצע ושוכב שרוע על הדשא, התקיים מנהג ג'נטלמני לבעוט את הכדור החוצה ולתת לו להתאושש לפני שרצים לכיוון השער לנצל את יתרון השחקן. זה היה נכון למשחקים בשכונה כמו גם לגביע העולם, מעין חוק לא כתוב שאומר שהמשחק וההוגנות הבסיסית חשובה יותר מהניצחון. מפר החוק היה זוכה לקריאות בוז מהקהל ולעימותים עם שחקני היריבה. למה? כי פשוט לא עושים את זה.

חלפו השנים והניצחון הפך לחזות הכל. המבט עבר מהשחקן שעל הדשא אל השופט. אם ישרוק ויעצור את המשחק – יעצרו; אם ייתן לשחק - ירוצו "לגנוב" גול. כל עוד זה חוקי - יאללה הפועל, או מכבי, או בית"ר. תרבות הכדורגל השתנתה, נכנסו גם מצלמות כדי שהכל יהיה הכי צודק שאפשר. את מספר האוהדים היציעים זה לא הגדיל, רק השאיר געגוע לכדורגל של פעם.

תהליך זהה קרה למוסדות השלטון בישראל. הפסקנו להסתכל על השחקנים האחרים, ובמקום זאת אנחנו מעדיפים לבכות לשופט ולחכות להכרעתו. הניצחון מעל הכל, ואם יש לנו רוב מזערי, נפעל לנצל זאת ולגנוב ניצחון או שניים. הבעיה הגדולה שגם כאן האוהדים, אזרחי ישראל, נוטשים את היציעים. מידת האמון של הישראלים במוסדות המדינה ובתפקודם נמצאת בירידה מתמדת: לפי ממצאי המכון הישראלי לדמוקרטיה, נכון לתחילת שנה פחות משליש מהאזרחים נותנים אמון בכנסת ובממשלה; רק 15% נתונים אמון במפלגות.

המשבר הדמוקרטי מעמיק בכל העולם, זו לא המצאה ישראלית. נסו לחשוב מתי שמעתם לאחרונה דיון ענייני משמעותי בכנסת; מתי נחשפתם לסיעור מוחות שהביא לפתרונות מעשיים לחיים של מיליוני ישראלים שמתמודדים עם בעיות אמיתיות, יומיומיות, עם החיים עצמם.

כדי להתמודד עם הירידה באמון במוסדות ובדמוקרטיה בכלל, חייבת הכנסת לחזור להיות הבמה למשחק המרכזי. יש להחזיר את הדיון הציבורי הכל כך משמעותי לוועדות הכנסת. פינג פונג בין בג"ץ לממשלה רחוק מלהיות דמוקרטיה תוססת. יותר ויותר החלטות "נגנבות" בשקט, הרחק מהדיון הציבורי. הקואליציה, הנוכחית כמו גם הקודמת, דורסת את האופוזיציה ככל שיכולה. האופוזיציה רק מנסה להפריע. נכון, זה חלק מתפקידה, אבל לא תפקידה הבלעדי. המשחק הדמוקרטי לא נגמר ביום הבחירות.

הקואליציה צריכה לבעוט מפעם לפעם את הכדור החוצה, לאפשר לאופוזיציה ולחלקים רבים בחברה ייצוג וביטוי. לעשות כל מאמץ להחזיר את הכבוד לאופוזיציה, לאפשר לח"כים להעלות חוקים ענייניים ולא לפסול אותם רק כי הם באופוזיציה. הקואליציה אולי תפסיד משחק או שניים, אבל היא תרוויח את הדמוקרטיה הישראלית: יציעים מלאים, אמון שילך ויעלה, וחיבור הכרחי של הציבור לנבחרים שלו.

כללי משחק ברורים קריטיים לתפקוד מערכות השלטון, ליכולת של המדינה להמשיך ולשגשג. אנחנו לא יכולים להמשיך לגלגל דיוני ליבה לבג"ץ. חברה לא יכולה להתנהל רק על סקאלה של חוקי או לא חוקי. יש עולם ערכי שלם מעבר לכך. אנחנו באמת צריכים קריאה מדוקדקת של תקנון הכנסת כדי לדעת שח"כית שזה עתה ילדה לא צריכה להגיע למשכן?!

בימים כמו יום הולדת, פחות חשוב מי התחיל, יותר חשוב להתחיל מחדש. נכון, יש סיכוי שהכדור לא יחזור אליך, אבל אם לחזור למגרש בשכונה, הכדור חזר ואיתו גם אחווה שאפשרה להמשיך לשחק ביחד. יום הולדת שמח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

אורי עפרוני

הכותב הוא מנכ"ל תנועת פנימה

כדאילהכיר