בשביל העגונות: דרושים רבנים ראשיים עם אומץ הלכתי

הקואליציה מעבירה מסר חד נגד שוויון נשים • כאשר ערך השוויון אינו הערך המנחה את בית הנבחרים הסיכוי לחתירה לפתרונות עבור העגונות ומסורבת הגט בזירה הדתית קטן אם לא נעלם

בית הדין הרבני, צילום: אורן בן חקון

יום העגונה, החל ביום תענית אסתר, קודר השנה מתמיד. השנה נציין את היום הזה מתוך מציאות בה נשים בישראל ניצבות בפני האיום הגדול ביותר על זכויותיהן, מעמדן ועתידן מאז קום המדינה.

בתחום המעמד האישי, הנישואין והגירושין, קיימת במדינת ישראל, מיום היוסדה, אפליה משפטית של נשים מכוח החוק. המדינה משמרת את השליטה המשפטית בתחום זה לדין הדתי שהוא פטריארכלי ומבוסס על תפיסה לא שוויונית בין המינים. הדבר בא לידי ביטוי עבור נשים יהודיות בשליטה המוחלטת שיש לבעל על זכות היציאה מנישואין. מצב זה מביא למציאות יומיומית בה גברים יכולים לנצל לרעה את הכוח אשר בידם בכדי להשיג ויתורים מצד הנשים בתמורה לגט או לסרב לתת גט.

החלשת מעמדו של בית המשפט העליון, הפיכתו לבית משפט שמרן שנוטה שלא להתערב בהחלטות הערכאות הדתיות משמעותה עבור עגונות ומסורבות גט ברורה - פגיעה קשה. נכון שבית המשפט העליון אינו יכול להתיר אשה מעגינותה אבל הוא יכול לסייע וגם עשה זאת בעבר במספר מקרים. בג"ץ מנע מנשיא בית הדין הרבני הגדול ביטול פסק דין של בית הדין האזורי ששיחרר אשה מנישואיה לבעל שהפך ל"צמח" (פרשת העגונה מצפת), בג"ץ קבע שהעברת הסמכות לדון בענייני המשמורת לבית הדין הרבני כחלק מסחטנות גט בטלה, בג"ץ קבע שלא ניתן לכפות על האשה להתדיין בבית הדין הרבני בענייני רכוש ומשמורת באמצעות כריכה לתביעת גירושין כאשר הבעל בפועל מסרב להתגרש. ללא התערבות בג"ץ בכל הדוגמאות שהובאו לעיל, מצבן של אותן נשים היה גרוע לאין ערוך.

אך מעבר להחלשת כוחו של בג"ץ ההסכמים הקואליציונים טומנים בתוכם הצעות חקיקה שיפגעו קשה בנשים: תיקון לחוק שמתיר להפלות מטעמי אמונה דתית, שיאפשר לבעלי עסקים לא להעניק שירותים לנשים, עיגון בחקיקה להפרדה מטעמי אמונה דתית באירועי תרבות, שמורת טבע, מוסדות השכלה גבוהה ובמסלולי הכשרה, הרחבת סמכותם של בתי הדין לעניינים אזרחים למרות שמדובר בערכה שמדירה נשים משיפוט וזו רק רשימה חלקית. כל אלה מעבירים מסר חד של הקואליציה הנוכחית נגד שוויון נשים וכאשר ערך השוויון אינו הערך המנחה את בית הנבחרים הסיכוי לחתירה לפתרונות עבור העגונות ומסורבת הגט בזירה הדתית קטן אם לא נעלם.

אנחנו, במרכז רקמן, ביחד עם ארגונים נוספים נמשיך להיאבק למען העגונות ומסורבות הגט במערכת הדתית והאזרחית, נמשיך לחפש שותפים ושותפות בכל מקום אפשרי גם היכן שפחות נצפה למצוא אותם למען שינוי המציאות.

אנו בשנת בחירות של רבנים ראשיים חדשים לישראל. לרבנים הראשים חשיבות רבה בהתווית הדרך והלך הרוח של בתי הדין הרבניים. לכן, אנו קוראות לכל מי שלוקח חלק בבחירת הרבנים הראשיים – נבחרי ונבחרות ציבור, רבנים ובשאיפה גם רבניות, לשים בראש שיקוליהם בבחירת המועמדים המתאימים רק את מי שהוכיחו בפועלם חתירה לשחרור עגונות ומסורבות גט, אומץ הלכתי למציאת פתרונות הלכתיים למצבי עגינות וסרבנות וכמובן רק מי ששוויון כלפי נשים הוא חלק ממשנתו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר