שקל להתגייר והבטיח להעביר את השגרירות לירושלים: ארגנטינה בחרה בחאבייר מיליי לנשיאות

עם ספירת כמעט 90% מהקולות, מיליי השיג כמעט 56% מהקולות בהשוואה ליריבו שר האוצר לשעבר, סרחיו מאסה, ממפלגת המרכז-שמאל "קואליציית האיחוד למען המולדת", שגרף רק 44.1% • הבטיח "לדכא את סרטן האינפלציה"

נשיא ארגנטינה הנבחר, חאבייר מילאיי מניף דגל ישראל. צילום: איי.פי

חאבייר מיליי, איש הימין הקיצוני בארגנטינה, שנשבע "להכחיד" את האינפלציה במדינה - נבחר לנשיאות ברוב גדול. 

עם ספירת כמעט 90% מקולות הבוחרים, מיליי זכה לכמעט 56% אחוזים בהשוואה ליריבו שר האוצר לשעבר, סרחיו מאסה, ממפלגת המרכז-שמאל "קואליציית האיחוד למען המולדת", שקיבל רק 44.1%.

ארגנטינה: מיליונים יוצאים להצביע בבחירות צמודות לנשיאות // מתוך רויטרס

מאסה הודה בתבוסה במסיבת עיתונאים שקיים הלילה. "הארגנטינאים בחרו בדרך אחרת", אמר וסיפר כי שוחח עם מיליי ובירך אותו על ניצחונו. מאסה הודיע כי בכוונתו לפרוש הפוליטיקה הארצית.

מדובר בסיבוב השני של הבחירות – לאחר שאיש מהמועמדים לא הצליח לזכות ביותר מ-45 אחוזים מקולות הבוחרים.

תומכיו של מיליי, בן ה-53 - שתואר לא אחת כדונלד טראמפ המקומי, חגגו את נצחונו. בעיניהם מדובר במושיע בעל חזון כלכלי שמסוגל להוציא את ארגנטינה מאחד המשברים הכלכליים החמורים שידעה המדינה מזה עשרות שנים.

מעבר לדמותו הססגונית של הנשיא הנבחר, מיילי נחשב לאחד מתומכי ישראל הגדולים ביותר בפוליטיקה הארגנטינאית והביע את תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה כמה פעמים במהלך הימים האחרונים של מערכת הבחירות. במהלך עצרת שקיים בבירה בואנוס איירס, מיליי הניף דגל ישראל לצד קהל של אלפים מתומכיו. הנשיא הנבחר הבטיח להעביר את שגרירות ארצו לירושלים ואף סיפר לכתב של המגזין "טאבלט" כי שקל להתגייר, אך חשש מפני כך שמירת השבת תקשה עליו לקיים את חובתו כנשיא. 

תומך נלהב של מיליי בבחירות לנשיאות ארגנטינה, צילום: אי.פי.אי
סרחיו מאסה,

במהלך מסע הבחירות שלו, מיליי - שייכנס לתפקידו ב־10 בדצמבר - נשבע לבטל את הבנק המרכזי ולדחוף את הכלכלה המקומית להתגבר על האינפלציה שעלתה על 140% והותירה 40% מאזרחי המדינה (מתוך כ-45 מיליון תושבים) בעוני. "אני יודע איך להכחיד את סרטן האינפלציה", הכריז מיליי במהלך העימות הנשיאותי האחרון שנערך ביום ראשון שעבר. אחרי העימות, אגב, רוב הפרשנים האמינו שמאסה ניצח – והעריכו שלו הסיכוי הגבוה יותר לזכות בבחירות.

מיליי, שדרן ופרשן טלוויזיה בעברו בעל עמדות כלכליות קיצוניות וסגנון בוטה, הכריז על כוונתו לקצץ בהוצאות ציבוריות, לצמצם במחצית את מספר משרדי הממשלה, לסגור את הבנק המרכזי ולהחליף את המטבע המקומי בדולר האמריקני.

הוא הפך ללהיט בקרב הימין הארגנטינאי והפיח חיים בפוליטיקה המסואבת והמאובנת של המדינה הדרום אמריקנית. המתמודד המטאורי ופרוע השיער נחשב גם תומך גדול של ישראל והתייחס כמה פעמים לנושא במהלך מערכת הבחירות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר