לחימה בקווקז: אזרבייג'ן תוקפת את נגורנו קרבאך

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, הודיע כי כוחותיו פתחו במבצע במטרה להביא לפירוז במובלעת הארמנית בחבל • בקרבאך מדווחים על לפחות 25 הרוגים • למרות ההפגנות בירוואן בעד התערבות צבאית, ראש ממשלת ארמניה פשיניאן הבהיר: "לא נצא למלחמה על נגורנו קרבאך" • מאמצים דיפלומטיים להביא להפסקת אש • וגם: למה ההתלקחות אירעה דווקא כעת?

נגורנו קרבאך: לפי האזרים, מדובר בפיצוץ של נקודת אש של הבדלנים הארמנים. צילום: משרד ההגנה האזרי באמצעות אי.פי

אזרבייג'ן פתחה היום (שלישי) במתקפה נרחבת על החבל נגורנו קרבאך במערב המדינה, המאוכלס בארמנים. על פי הדיווחים, יש לפחות 25 הרוגים בחבל ועוד עשרות רבות של נפגעים. רשויות החבל קראו למשא ומתן, ובמקביל נעשים מאמצים דיפלומטיים להביא להפסקת אש.   

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, מסר הצהרה קצרה שלפיה מטרת המבצע היא פירוז המובלעת הארמנית בשטחה של נגורנו קרבאך.

בהודעה של משרד ההגנה האזרי נכתב כי המבצע יתמקד בפגיעה במטרות צבאיות של ארמניה באמצעות "כלי נשק מדויקים" ולא בתשתיות אזרחיות. 

הפגזות על תושבי המובלעת הארמנית בנגורנו קרבאך

בממשלה הארמנית הגיבו לדברים בטענה כי ארמניה לא מחזיקה בכוחות צבאיים בנגורנו קרבאך - אמירה המעידה על שאיפתו של ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, להרחיק את תומכי הבדלנים בנגורנו קרבאך ממדיניות החוץ של ארצו. פשיניאן כינס את מועצת הביטחון של ארמניה לדיון חירום. משרד החוץ קרא למועהב"ט ולכוח הרוסי לשמירת שלום לפעול להפסקת התוקפנות.

בניין בסטפנקרט לאחר ההפגזה, צילום: אי.פי

"מנסים לגרור אותנו למלחמה", אמר פשיניאן בהודעה מיוחדת. "איננו מתכוונים להתחיל בפעולות מלחמתיות עם אזרבייג'ן לנוכח המצב בנגורנו קרבאך. אני מדגיש שוב: אין כוחות של צבא ארמניה בחבל", הוסיף פשיניאן. על רקע ההכרה של ארמניה בריבונות אזרבייג'ן על החבל בחודשים האחרונים, הבהיר פשיניאן: "ארמניה לא נתנה מנדט לטיהור אתני בקרבאך".

הפגנות ביירוואן, היום, צילום: רויטרס

בירוואן נערכות הפגנות סוערות בדרישה להתערב למען החבל הבדלני, המאוכלס בארמנים אתניים.  

נגורנו קרבאך: מערכת הגנה אווירית ארמנית מושמדת על ידי טיל מתוצרת ישראל

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר כי מוסקבה מודאגת מההסלמה וכי כעת הדבר העיקרי הוא לשכנע את הצדדים להפסיק את האש. זה חודשים ארוכים שהמתח בין ירוואן למוסקבה גבר והלך עקב אי עמידה של רוסיה במחויבותה לביטחון ארמניה וארמנים, לרבות באמצעות הכוח לשמירת השלום. בארמניה הביעו פעם אחר פעם את אכזבתם מאוזלת היד הרוסית במשבר במסדרון לאצ'ין וראש הממשלה פשיניאן החל לפתוח את ארמניה לעבר המערב. 

זו הסיבה שלמרות הדאגה במוסקבה הרשמית, בכירים בצמרת הפוליטית והתקשורתית-תעמולתית הרוסית תקפו דווקא את ארמניה. הנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב כתב כי פשיניאן הפסיד במלחמה (הכוונה למלחמת קרבאך השנייה ב-2020; ד"ב), אחר כך החליט להטיל את האחריות לתבוסתו חסרת המעוף על רוסיה, בהמשך ויתר על חלק מארצו, ואז החליט לפלרטט עם נאט"ו ואילו רעייתו נשאה עם עוגיות לאויבינו (הכוונה לנסיעת רעייתו של פשיניאן לקייב; ד"ב). נחשו מה הגורל שמחכה לו".

בינתיים, בצרפת קראו לכנס בדחיפות את מועצת הביטחון של האו"ם. "אין סיבה שיכולה להצדיק פעולה חד-צדדית שמאיימת על אלפי אזרחים שכבר נפגעו מחודשים ארוכים של מצור בלתי-חוקי ופוגע במאמצים הבינלאומיים להביא הסדר במשא ומתן", נמסר ממשרד החוץ בפאריז. 

בכירים במחלקת המדינה אמרו כי ארה"ב מעורבת במגעים להשגה של הפסקת אש.

למה ההתלקחות אירעה דווקא כעת? 

זה חודשים מנהלות ארמניה ואזברייג'ן מגעים להסדרה בחסות האיחוד האירופי וארה"ב. במסגרת המגעים הכירה ירוואן בשלמות הטריטוריאלית של אזרבייג'ן, אולם שאלת הגורל של הארמנים בחבל לא הגיעה לפתרוןץ לכאורה, הם אמורים להפוך לאזרחי אזרבייג'ן, אבל בהתחשב בנהרות של דם ובחוסר האמון העמוק מאוד בין הצדדים, בארצאך לא ששו, בלשון המעטה, לקבל את ההסדר בפרט ולסמוך על באקו בכלל. 

אז מה קרה כעת? נראה שבבאקו החליטו להאיץ את החלת הריבונות על החבל שארמניה כבר הכירה בשייכותו ולהכניס כוחות לשטח. הטריגר המיידי עשוי היה להיות חילופי השלטון בחבל עצמו. ארקדי דובנוב, מומחה לאזור הקווקז ומרכז אסיה, כותב בדף הפייסבוק שלו כי הנשיא הקודם אראיק ארוטיוניאן פרש ואת מקומו תפס איש מנגנוני הביטחון סמוול שחרמניאן, שמיד החל ללחוץ בסוגיית הסטטוס של קרבאך. דובנוב מעריך כי הדבר הרתיח את באקו, שכבר הגיעה להבנות עם ירוואן על השלמות הטריטוריאלית של אזרבייג'ן וארמניה. מהכרה זו נבע שפעולה כוחנית של אזרבייג'ן הייתה רק עניין של זמן, משום שההכרה שמטה את הקרקע מתחת ללגיטימיות של הממשלה בסטפנקרט ושל צבאה. לדברי דובנוב, פישניאן מצדו בחר שלא להיכנס למלחמה, שבה ארמניה הייתה בוודאות נוחלת תבוסה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר