דרמה פוליטית בסרי לנקה: ראש הממשלה התפטר

מהינדה ראג'פקסה, אחיו של הנשיא, הגיש את התפטרותו כתוצאה ממשבר כלכלי חמור שפקד את המדינה • המצב הקשה הוציא המונים לרחובות והביא לעימותים בין תומכי למתנגדי הממשלה בבירה קולומבו • עד כה לפחות 78 נפצעו

ראש ממשלת סרי לנקה היוצא, מהינדה ראג'פקסה, צילום: אי פי איי

"ראש הממשלה הגיש את מכתב ההתפטרות לנשיא", אישר דוברו בצהרי היום (שני). ההתפטרות מגיעה על רקע  חודש של מחאות במדינה בעקבות יוקר המחייה, המחסור במוצרים, במזון ובדלקים והפסקות החשמל שגרמו לאחד המשברים החמורים בסרי לנקה מאז זכתה לעצמאות ב-1948. הדבר מורגש בעיקר בקולומבו, העיר המסחרית הגדולה ביותר של האי הדרום אסייתי.

בימים האחרונים, הרשויות המקומיות השהו את התשלומים כלפי מחזיקי אגרות חוב של המדינה, דבר שרק החמיר את המצב הכלכלי אשר הפך בנוסף למשבר פוליטי לאחר הצבעת אי אמון בפרלמנט המקומי. על פי דיווח בסוכנות הידיעות איי.פי, האיגודים קראו לשביתה כללית עד להתפטרותו של הנשיא ועזיבתו את התפקיד יחד בני משפחתו.

ראש הממשלה היוצא, מהינדה ראג'פקסה, הוא אחיו של נשיא המדינה ששולט בה בפועל. כפי שמראה ההתפטרות של מהינדה, המשבר הכלכלי והמחאה הגדלים הם האיום המשמעותי ביותר לשלטונו של הנשיא ראג'פקסה. בדומה להתפטרות הנוכחית, בחודש שעבר התפטרה גם ממשלת סרי לנקה לאחר ימים של הפגנות המוניות חסרות תקדים.

מחאות חסרות תקדים נגד ממשלת סרי לנקה, צילום: איי אף פי

במהלך ההפגנות, על אף העוצר שעליו הכריזו הרשויות, אלפים יצאו למחות וקראו לנשיא להתפטר. המפגינים קראו "לך, גוטה, לך", והתעמתו עם כוחות המשטרה והצבא. "הוא חייב ללכת, הוא שדד מאיתנו הכל, אנחנו לא מצליחים להתקיים יותר. אפילו בבתי החולים אין תרופות יותר", מספרת נאדי וונדורגאלה, תושבת העיר קולומבו, שיצאה להפגין עם בעלה ושתי בנותיה למרות העוצר.

האחים ראג'פקסה עלו לשלטון בזכות זה שהבטיחו לנקוט יד קשה נגד הטרור, לאחר סדרת פיגועים אסלאמיים גדולים שבהם נהרגו מאות מאזרחי המדינה, ושאורגנו על ידי דאעש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר