קשיחות איראנית מול סימני חולשה

האיראנים, כסוחרים ממולחים, מרשים לעצם להגביה את הסף לקראת פתיחת השיחות בווינה • הם גם לא נבהלים מדי מתמונות של מפציצים אמריקניים שעושים דרכם למפרץ כדי לרמז, כביכול, על האופציה הצבאית

נשיא איראן איברהים ראיסי, צילום: אי.אף.פי

שליחו המיוחד של הנשיא ביידן, רוברט מאלי, ינחת היום אצלנו כדי לתאם מהלכים לקראת שיחות הגרעין, שיתחדשו בסוף החודש - וגם כדי להרגיע לגבי כוונותיה של ארה"ב, למקרה שהשיחות ייכשלו. בישראל מביעים ספק אם ניתן עדיין להגיע להבנה עם וושינגטון, אבל משוכנעים שאיש מהביקור הזה לא ייצא רגוע.

הטענה כי המסקנה הזו נגזרת רק מאישיות השליח האמריקני אינה רצינית. נכון שמאלי הוא מאדריכליו הנלהבים של ההסכם המקורי, אבל הוא מינוי של ביידן וזה האחרון כבר החליט שהסכם עם איראן עדיף על פני כל אופציה אחרת.

שיחות הגרעין // צילום ארכיון: רויטרס

קצת קשה להבין מדוע התקשתה וושינגטון לפענח את סוד ההתנהלות הקשוחה של טהרן עד כה בפרשת הגרעין: תחילה - הריצה להעשרת אורניום לרמה צבאית (שהניבה לה עד כה 25 ק"ג בדרגה של 60%), בהמשך - גרירת הרגליים במשך כמה חודשים עד ש"התרצתה" לחזור לווינה, ולבסוף - התנאים הכמעט בלתי אפשריים שהציגו האיראנים לקראת הסבב הקרוב.

כך, למשל, הקביעה הנחרצת של סגן שר החוץ האיראני, שיעמוד בראש המשלחת, שבווינה לא ידונו כלל בהסכם ובסעיפיו, אלא רק בהסרה מלאה ומיידית של כל הסנקציות שהוטלו על איראן. כך, למשל, דרישת איראן לקבל מארה"ב ערבויות שלא תפרוש שוב לעולם מן ההסכם, או הסירוב העיקש להאריך את מועד פקיעתו של ההסכם המקורי - דבר שישחרר את ידי איראן בעוד שנים לא רבות לעשות ככל העולה על רוחה בתחום הגרעין.

ההסבר לקשיחות האיראנית לקראת חידוש המשא ומתן הוא פשוט. האיראנים זיהו מייד לא רק את רצונו העז של ביידן לחזור להסכם הגרעין שממנו פרש קודמו טראמפ, אלא גם את סימני החולשה הרבים שהוא מקרין על מדיניות החוץ האמריקנית: הנסיגה החפוזה מדי מאפגניסטן, ההבלגה על תקיפת הבסיס האמריקני טאנף שבדרום סוריה, האיפוק המוזר לנוכח ניסיון החיסול של ראש ממשלת עיראק בידי מיליציה פרו־איראנית, אחרי שנאמניה של איראן כשלו בבחירות האחרונות לפרלמנט - ויש עוד רבים.

המטוסים הישראלים והאמריקניים, צילום: דובר צה"ל

מול סימני הרפיון הללו מרשים לעצמם האיראנים, כסוחרים ממולחים, להגביה את הסף לקראת פתיחת השיחות בווינה, וגם לא להיבהל מדי מתמונות של מפציצים אמריקניים שעושים דרכם למפרץ כדי לרמז, כביכול, על האופציה הצבאית.

"תורמים" למשבר

בצד העמדות הקשוחות הוסיפו האיראנים גם מופע נדיר של חוש הומור משלהם. אם תסיר וושינגטון את כל הסנקציות, כך הבטיחו, מייד תצטרף טהרן להסכם פריז שעוסק במשבר האקלים. איראן מדורגת במקום השמיני בעולם בפליטת גזי חממה, והיא מהבודדות שלא חתמו עדיין על ההסכם. אפשר להבין מזה שאם לא יפריעו להם לאיים על שלום העולם בעננה גרעינית, הם יסכימו בטובם לוותר על תרומתם לעננה של דו־תחמוצת הפחמן.

בישראל וגם בסעודיה ובבחריין ינסו השבוע להבהיר לשליחו המיוחד של ביידן את הסכנה הרבה הכרוכה בהליכה להסכם גרוע עם איראן שלא יכבול את ידיה בתחומי הגרעין, הטילים הבליסטיים והחתרנות האזורית. לא בטוח שהניסיון הזה יצלח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר