"יש סוגיות לא פתורות בינינו": האם ירדן מודה שאיראן וחיזבאללה פועלים בממלכה?

שר החוץ הירדני התפתל בניסיונו להסביר שלרבת עמון אין רצון בסכסוך עם טהרן • "יש סיבות למתיחות שצריך לטפל בהן – הברחות סמים ונשק על ידי קבוצות הקשורות לאיראן, ומתקפות סייבר" • הוא גם הדף ביקורת על הסיוע לישראל בבלימת המתקפה: "אנחנו מובילים מאמצים בלתי פוסקים למען ניצחון פלשתין"

הפגנות מול שגרירות ישראל בירדן

המתקפה האיראנית נגד ישראל הציבה את ירדן במוקד של ביקורת חריפה במזרח התיכון. התקשורת האיראנית, למשל, הציגה את מלך ירדן עבדאללה בתור "מגן ישראל", אף על פי שיירט איומים מעל המרחב האווירי של ממלכתו ולמרות שחלקי טילים ומיירטים נפלו בבירה רמת עמון וסיכנו את חיי תושביה.

בעוד שבטהרן ניסו לתקוע טריז נוסף בין הציבור הירדני לשלטון, בממלכה זימנו את השגריר האיראני לשיחת נזיפה. שר החוץ הירדני איימן א־ספאדי הבהיר לשגריר כי על איראן לחדול מהטחת העלבונות בממלכה.

שר החוץ הירדני ספאדי, צילום: אי.אף.פי

זו לא הפעם הראשונה שירדן "נחלצת לטובתה של ישראל": במלחמת יום הכיפורים החליטה הממלכה לא לפתוח בחזית שלישית, אף שלא היה הסכם שלום. אלא שהפעם, בולטת מסכת ההצטדקויות הירדנית והניסיון להסיט את מוקד תשומת הלב בחזרה למלחמה בעזה.

הפגנות תמיכה בחמאס מול שגרירות ישראל בירדן, צילום: רויטרס

כשנשאל על המתקפה התקשורתית, א־ספאדי השיב בראיון לטלוויזיה הממלכתית: "לצערי, היו הצהרות תוקפניות מכיוון כלי תקשורת איראניים, לרבות מסוכנות הידיעות הרשמית האיראנית. הבעיה של איראן היא עם ישראל ולא עם ירדן".

דיווחים שנפלו רסיסים מטיל בדרום עמאן, בירת ירדן // רשתות ערביות

השר המשיך להתפתל וטען כי המלחמה בעזה היא הסיבה לכל המתיחות, למרות שהמתקפה הגיעה בעקבות חיסול של בכיר איראני בדמשק. המלך עבדאללה עצמו הדגיש בשיחת טלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כי יש להביא לסיום המלחמה ברצועה כדי למנוע התרחבות של הסכסוך.

"דיאלוג ביטחוני עם איראן"

באותו הראיון של שר החוץ הירדני, הוא דאג להביע גאווה בהשתתפותה של ירדן במלחמות נגד ישראל: "לא איראן ולא אף אחד אחר יכול לנקוב במחיר באשר למה שירדן עשתה מבחינה היסטורית עבור פלשתין. אנחנו שילמנו בדם שלנו למען פלשתין. שהידים שלנו נפלו על אדמת פלשתין. אנחנו מובילים מאמצים בלתי פוסקים למען ניצחון פלשתין וניצחון הזכות הפלשתינית. להוד מעלתו יש עמדה ברורה בנושא ומאמציו מסייעים לפלשתין".

המלך עבדאללה נואם בפרלמנט הירדני, צילום: אי.אף.פי

בתוך כך, א־ספאדי רמז לבחישה האיראנית בתוך הממלכה: "אנחנו מעוניינים בקשרים טובים עם כל מדינות האזור, לרבות איראן, ועד שנגיע לקשרים טובים כאלה, צריך לכבד את האחר וצריך לא להתערב בענייניו הפנימיים".

מטבע הדברים, המראיין בערוץ "אל־ממלכּה" שאל אם יש נוכחות של זרועות של איראן וחיזבאללה בתוך ירדן. "זה לא סוד שיש סוגיות לא פתורות בינינו ובין האיראנים", השיב א-ספאדי, "היינו ברורים ועמדתנו היתה ברורה. אנחנו לא מעוניינים בהסלמה עם איראן. אנחנו לא מעוניינים במתיחות עם איראן. אנחנו מעוניינים בקשרים טובים ובקשרים רציניים עם איראן, על בסיס עיקרון של אי-התערבות בעניינים הפנימיים, ועיקרון של כבוד לזולת. יש דיאלוג ביטחוני עם איראן. אני נפגשתי עם שר החוץ האיראני יותר מפעם אחת. היה דיאלוג בינינו".

שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, צילום: אי.פי.איי

לדבריו, כדי להשיג יחסים טובים בין המדינות צריך לטפל בסוגיות שחלקן "קשורות לדרכי פעולה שפוגעות בירדן – בין שמדובר במה שאנחנו רואים בהברחת סמים ונשק מסוריה לירדן על ידי קבוצות שקשורות לאיראן באופן כזה או אחר, ובין שמדובר בתקיפות סייבר על המוסדות שלנו בממלכה הירדנית ובאיומים... צריך לטפל בסיבות למתיחות - עד שנגיע לקשרים טובים".

רבים במזרח התיכון לא התרשמו מהקמפיין האיראני נגד ירדן, ואף טענו כי מדובר ב"הצגה" בתיאום איראן, ישראל וארה"ב. כך, למשל, בדו"ח ממרי הוזכר כותב סעודי שטען כי "הנקמה האיראנית, שכללה כטב"מים וטילים ... כפי שסוכם בין איראן, אמריקה וישראל, הסתיימה בפציעת ילדה ישראלית והרג שלושה ירדנים. יש כמה כתובות לבגידה, שהעיקרית היא ציר ההתנגדות וזרועותיו בעיראק, סוריה, לבנון ותימן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר