איש דת חסר רחמים: הבכיר האיראני שעומד מאחורי ניסיונות הפיגוע בטורקיה

רק לפני שבועות ספורים ראש המודיעין באיראן נשמע בטוח יותר • כעת, חוסיין טאייב שדיכא באכזריות מחאות המונים וראה איך ילדים נשלחים למותם, חושש לתפקידו • פרופיל

טאייב. כמו חיה פצועה, צילום: רשתות ערביות

חוסיין טאייב, ששמו עלה ביום שישי לכותרות כיוזם ניסיונות הפיגוע נגד ישראלים על אדמת טורקיה, הוא אחד מהדמויות הבכירות במשמרות המהפכה. איש דת, המכהן כראש המודיעין כבר יותר מעשור, ולפי הדיווחים חושש כעת לאבד את תפקידו לנוכחו סדרת מקרי המוות המסתוריים במקומות שונים באיראן המיוחסים לישראל.

טאייב נולד בשנות ה-60 ולמד את רזי המשפט האסלאמי במרכזים בטהרן, בקום ובמשהד. בין חבריו לספסל הלימודים היה גם המנהיג העליון של הרפובליקיה האסלאמית כיום – האייתוללה עלי חמינאי. 

אחרי המהפכה האסלאמית ב-1979, טאייב הצטרף למשמרות המהפכה וכיהן בתפקידים חשאיים בארגון במחוזות בערים טהרן, משהד וקום.

חמינאי. חבר לספסל הלימודים, צילום: אי.פי.אי

טאיב שימש בין היתר בתור המתאם עם המנהיג העליון ובכיר בארגון המודיעין. הוא הופקד גם על ארגון הבסיג': מיליציה ידועה לשמצה באיראן שנוסדה על ידי מנהיג המהפכה האסלאמית - אייתוללה רוחאללה ח'ומייני. 

במהלך השנים, הבסיג' גייס לשורותיו נערים, ילדים ונשים שנשלחו לחזית במלחמת איראן-עיראק, שבה טאייב איבד את אחיו באחד המבצעים. במלחמה המדממת יצאו המוני ילדים של הבסיג' לשדות מוקשים באזורי הלחימה כדי למות "מות קדושים" ולפנות דרך לכוחות. 

חיילי משמרות המהפכה במצעד לציון מלחמת איראן-עיראק, צילום: אי.אף.פי

הבסיג' שימש גם ככוח עזר של המשטרה לדיכוי מחאות באזורים שונים באיראן. לתפקידו הנוכחי כראש ארגון המודיעין במשמרות המהפכה, הוא מונה באוקטובר 2009. זאת לאחר שהיה מעורב בדיכוי אכזרי של המחאה ההמונית שפרצה בעקבות תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת בקיץ של אותה שנה. 

על רקע זה, מחלקת המדינה בארה"ב הטילה סנקציות על טאייב בשל הפרות זכויות אדם באיראן. מעורבותו במעשי רצח, עינויים ומעצרים של מפגינים, הובילה גם לסנקציות של האיחוד האירופי. נכסים שלו הוקפאו ונאסר עליו לדרוך על אדמת אירופה. 

"קריאות להדחה"

כאמור, טאייב, הוא מי שעומד מאחורי ניסיונות הפיגוע בטורקיה. על פי הדיווחים האחרונים, קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני דורשים להדיח אותו. לא מדובר רק באירועי המוות באיראן, אלא גם בכישלון להוציא לפועל פיגוע תגובה בטורקיה.

באפריל, טאייב עוד התרברב ונשמע בטוח יותר בנאום שנשא בכנס מאורגן. "ירושלים בעזרת האל תשוחרר בקרוב", אמר הבכיר האיראני, "איראן יודעת שישראל חוששת. הציונים הגיעו לקצה התהום. התומכת של הכובש בירושלים, אמריקה, לא במצב טוב. כוחה היהיר והדומיננטי הולך ופוחת. מנהיגי ארה"ב הולכים לאיבוד לנוכח האתגרים מבחוץ ומבפנים. לא נוריד את מבטנו מהאויב".

כעת, הדיווחים מתארים את טאייב כמו "חיה פצועה אחוזת תזזית, שמתוך חרדה עמוקה למעמדו אל מול המנהיג העליון עלי חמינאי, מנסה בטירוף עמוק להוציא בכל מחיר פיגוע נגד ישראלים בטורקיה ובמקומות נוספים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר