"אפס סובלנות כלפי קריאות אנטישמיות": כך מתמודדת משטרת ברלין עם ההפגנות בקמפוסים

רק אתמול סיכלה המשטרה בבירת גרמניה ניסיון התבצרות של סטודנטים פרו-פלשתינים באוניברסיטת הומבולדט, והפינוי המהיר היה בגדר עוד המחשה לגישה הנחושה שנוקטים בברלין כלפי הפרות הסדר • דובר איגוד השוטרים הגרמני ל"ישראל היום": "הרישיון להפגין וחופש הביטוי אינם מעניקים אור ירוק לשנאה, יש לנו אחריות היסטורית להגן על היהודים כאן"

מפגינים פרו-פלשתינים מתעמתים עם שוטרים באוניברסיטת הומבולדט בברלין

בעוד בארצות הברית ובערי אירופה רבות התקשו הרשויות לעצור את ההפגנות בקמפוסים, גרמניה בכלל והעיר ברלין בפרט בולטות לטובה.

לצד עמדה תקיפה של ראש עיריית ברלין וההחלטה של האוניברסיטאות לא לקבל בהבנה את הקריאות האנטישמיות והאנטי-ישראליות, מי שאחראית על מניעת הכאוס היא משטרת ברלין. רק אתמול פעלה למניעת התבצרות של סטודנטים תומכי פלשתין.

עימות בין שוטרים למפגינים בהומבולדט, אתמול, צילום: רויטרס

"יש לנו מדי שנה כ-7,000 הפגנות בעיר", אומר ל"ישראל היום" בנימין ינדרו, דובר איגוד השוטרים והכבאים בגרמניה. "חשוב למשטרה לאפשר לאנשים להפגין כי חופש הביטוי הוא ערך חשוב בדמוקרטיה שלנו. אבל הרישיון להפגין וחופש הביטוי אינם מעניקים אור ירוק לביטויי שנאה המנוגדים לחוק. השוטרים נתקלים בהפגנות בקמפוסים במקרי אנטישמיות ובקריאות נגד יהודים וישראל שמנוגדים לחוק, ויש לנו אפס סובלנות כלפי קריאות שכאלה".

בנימין ינדרו. "החוק ברור",

לדברי ינדרו, כוחות המשטרה בברלין עקבו אחר ההפגנות בארה"ב והבינו שזה רק עניין של זמן עד שההפגנות יגיעו אליהם. בין הסיבות – בברלין קהילה מוסלמית גדולה ועשרות אלפי תושבים עם רקע פלשתיני. כאשר התחזית התממשה, הדרך להחזיר את הסדר הייתה לפעול במהירות ובנחישות. "הרבה מההפגנות נערכו ללא אישור", אומר ינדרו, "בגלל שחלק מהמפגינים הפרו את הסדר, האוניברסיטאות החליטו לא להכיל והזעיקו משטרה. השוטרים הגיעו למוקדי ההפגנות, פעמים רבות נתקלו בעלבונות מצד המפגינים ואף ביידוי אבנים והשלכת חפצים. גם קריאות להשמדת ישראל היו באוויר. אי לכך, השוטרים פשוט נכנסו למוקדי ההפגנות, עצרו את המנהיגים, ובהדרגה ההפגנות נרגעו ופוזרו".

הפגנה אנטי-ישראלית באוניברסיטה, 3 במאי, צילום: אי.פי

ינדרו זוקף את ההצלחות לאיכות השוטרים בברלין וגם לתפיסת העולם המובילה את המשטרה בעיר. "השוטרים שלנו עוברים הכשרה מקצועית של כמעט שלוש שנים והם יודעים היטב מה הם צריכים לעשות באירועים שכאלה. גם החוקים שלנו ברורים. אמנם לפעמים יש ביקורת על הקולגות שלנו מצד פוליטיקאים וגורמים שונים, אבל מבחינתנו כאשר אנחנו שומעים קריאות כמו 'מהנהר ועד לים פלשתין תהיה חופשית' או קריאות אנטישמיות אחרות, אנחנו לא יכולים לאפשר זאת".

עם זאת, הוא עדיין מודאג מהמצב. "הביטחון של ישראל מוגדר כאינטרס לאומי גרמני, וכשאני רואה סטודנטים ואפילו מרצים, קוראים להשמדת ישראל, משמיעים ביקורת לא עניינית או מפגינים הבנה כלפי מעשי חמאס, אני מבין שיש כאן בעיה. המשטרה בכל מקרה לא תאפשר אנטישמיות והתפרעויות בהפגנות. יש לנו אחריות היסטורית להגן על יהודים כאן ואנחנו נמשיך לשמור על החוק בכל מקום, כולל בהפגנות נגד ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר