רעידת האדמה: מניין הקורבנות עבר את 11,700; דיווחים: טורקיה הגבילה את השימוש בטוויטר

בשעות האחרונות חולצו בחיים ילד בן 3 וילדה בת 10, אולם עם כל רגע שחולף, הסיכויים למצוא ניצולים נוספים פוחתים • צוותים מ-24 מדינות, לרבות ישראל, פועלים לצד 24 אלף מחלצים טורקים, אולם תושבים בטורקיה מעידים: יש זירות שעוד לא זכו לטיפול • ארדואן: נבנה דיור לכל הנפגעים בתוך שנה

חילוץ בחאלב. מספר ההרוגים בסוריה עומד על 2,470, צילום: רויטרס

תושבים בטורקיה מדווחים על הגבלות שהוטלו היום על השימוש בטוויטר. הרשת שימשה כערוץ תקשורת נוסף וסייעה לאתר לכודים בהריסות.

נראה שברקע להגבלה - חשד לדיסאינפורמציה. המשטרה עצרה היום ארבעה אנשים בחשד למסירת מידע כוזב וזריית פאניקה. מוקדם יותר אמר קרא נשיא טורקיה ארדואן להקשיב רק לערוצי המידע הרשמיים ולא ל"פרובוקטורים".

בינתיים, מניין ההרוגים ממשיך לטפס ועומד, נכון לשעה זו, על 11,797 איש ואישה. בטורקיה מנו כבר 9,057 הרוגים, בסוריה - 2,470. ארגון "הקסדות הלבנות", הפועל באזור המוחזק בידי המורדים בצפון סוריה, הודיע כי המספר צפוי לעלות באופן משמעותי. 

הרס במלטייה, הבוקר. "לאן נלך?", צילום: אי.פי

נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הגיע היום לקהרמאנמרש, אחת הערים שנפגעו קשות ברעידה. "ביום הראשון היו לנו קשיים מסוימים בכבישים ובנמלי התעופה, אבל המצב משתפר", אמר לעיתונאים במקום, "כעת המצב תחת שליטה ומחר יהיה טוב אף יותר". לדבריו, בכוונת הממשלה לבנות דיור חלופי לנפגעי הרעש בתוך שנה בכל עשרת המחוזות שספגו את ההרס.  

זו נחמה מועטה לחלק מהתושבים באזורי האסון שמאוד מתוסכלים מקצב הטיפול של אנקרה במשבר. "אין פה אפילו אדם אחד שהגיע לסייע", אמר לרויטרס תושב מלטייה שביתו קרס ובני משפחתו נעדרים, "מה נעשה? לאן נלך?"

תושב אלביסטן מוציא מזון ושתייה שנותר בבית שקרס, צילום: אי.פי.אי

"אין לנו אוהל, אין לנו תנור, אין לנו כלום", הלין בשיחה עם אי.פי אייסאן קורט, אחד הניצולים, "כולנו נרטבים בגשם והילדים סובלים מקור. לא מתנו מרעב או רעש האדמה, אבל נמות מהקור". 

ילדה בקהרמאנמרש. "הילדים שלנו קופאים", צילום: רויטרס

מדי פעם, מוצאים המחלצים ניצולים, ששרדו נגד כל הסיכויים. כך, למשל, כמעט יומיים אחרי רעידת האדמה, אותר ילד בן 3, עריף קאן שמו, מתחת להריסות בבניין מגורים שקרס בקהרמאנמרש, עיר שלא הייתה רחוקה ממוקד הרעש. בעוד פלג גופו התחתון כלוא מתחת לבלוקים של בטון ומוטות ברזל, המחלצים כיסו את פלג גופו העליון של בשמיכה כדי להגן עליו מפני הקור וניסרו מסביב לפלג הגוף התחתון כדי לשלוף את הילד. מהצד הביט בחילוץ עם דמעות בעיניים אביו של עריף הקטן, ארטוגרול, שבעצמו חולץ זמן לא רב לפני. "עכשיו לתקווה של קהרמאנמרש יש שם, וזהו עריף קאן", אמר כתב של טלוויזיה טורקית ששידר מהשטח. 

האטיי, טורקיה: ילד, שעדיין תקוע בין ההריסות, מקבל מעט מים, צילום: רויטרס

שעות אחדות אחר כך חולצה מבין החורבות בטול אדיס בת ה-10. זה קרה בעיר אדיאמן. סבה חיכה לה בחוץ ונישק אותה בעדינות כשהובלה לאמבולנס, לקול מחיאות הכפיים של הסובבים.

גם בסוריה נרשמים מדי פעם מקרי חילוץ נסיים כמעט. כך, משל, בעיירה ביסניה חולצה אתמול משפחה שלמה. 

אחת הילדות שניצלו בביסנייה הסורית - וצהלת המחלצים, צילום: רויטרס

חילוץ דרמטי גם בעיירה סלקין שבמחוז אידליב הסורי. הילדה הזו חולצה ללא סימנים חיצוניים לפגיעות גופניות לאחר 40 שעות מתחת להריסות:

ל-24 אלף אנשי חילוץ והצלה טורקים הצטרפו ביממה האחרונה צוותים מ-24 מדינות, לרבות ישראל, אולם נראה כי המספרים האלה עדיין לא מספיקים - בוודאי בהתחשב בכך שעם כל שעה שחולפת, קטן גם הסיכוי למצוא ניצולים. גם מזג האוויר המקפיא אינו מסייע להישרדות בין ההריסות.

לפי ההערכות בארגון הבריאות העולמי, עד 23 מיליון בני אדם עלולים להיות מושפעים מרעידת האדמה, שהפכה למעשה למשבר הומניטרי על גבי משבר הומניטרי אחר: אזור האסון משמש בית למיליוני פליטים שנמלטו ממשטר אסד במהלך 12 שנים של מלחמת האזרחים בסוריה.      

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר