באישור בית הדין לעבודה: מחר (רביעי) ישבתו נהגי התחבורה הציבורית המאוגדים בכוח לעובדים. זאת לאחר שהמשא ומתן מול משרדי האוצר והתחבורה על העלאת שכר הנהגים ושיפור תנאי העבודה - לא צלח.
נציין כי יותר מחודש וחצי אחרי שהוכרז סכסוך העבודה, ניסו שני הצדדים להגיע לפשרה. גם שרת התחבורה מרב מיכאלי ציינה בשבוע שעבר כי היא פועלת להעלאת שכר הנהגים ושיפור תנאי העבודה אולם לדבריה הקושי הוא מול האוצר. הצדדים נפגשו בבית הדין לעבודה שקבע לפני כחודש שעל הצדדים להמשיך בשיחות. עם זאת הוא קבע את ה-9 במרץ כתאריך יעד והיום, לאחר שכאמור לא הוצג לבית הדין שום סיכום או התקדמות הוא התיר את השביתה. במקביל הצדדים ימשיכו להיפגש.
אז מי שובת ברביעי? קווי המטרונית בחיפה, קווים בירושלים, עפולה, טבריה, יקנעם, בית שאן, אשקלון, שדרות ואופקים וכן קווים בינעירוניים לבאר שבע וירושלים. בסך הכל יוותרו כרבע מיליון נוסעים ללא תחבורה ציבורית. לרשימת הקווים המלאה ראו פירוט בסוף הידיעה.
איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים הודיע כי מדובר בקווי האוטובוסים בחברות סופרבוס, דן בדרום, ואלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (לשעבר אגד תעבורה).
כזכור, שביתת האיגוד שיועדה ל- 16.2 נדחתה בהוראת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בכדי לתת לנציגי המדינה ולפורום חברות התחבורה הציבורית הזדמנות למצות את המו"מ ולשפר את תנאי העסקה של נהגי התחבורה הציבורית.
היום, הציגו הצדדים בפני השופטת שרה ברוינר ישרזדה את השתלשלות האירועים מאז הדיון הקודם, מהם עולה כי בפגישה בין נציגי המדינה ונציג פורום החברות לא עלה כלל נושא השכר. השרה מיכאלי, מצידה, דחתה את הפגישה עם המפעילים בחודש, ובמפגש עם יחידים מנציגות העובדים הפנתה אותם לאוצר ולנסות לשכנעו להקצות תקציב לכך בעצמם. "לאור גרירת הרגלים מצד הצדדים נאלץ איגוד ועדי התחבורה לממש את כוונת השביתה" ציינו הנהגים.
תם פרוימוביץ, ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים אמר: "אנו מזהים רוח חיובית ממשרד התחבורה ונכונות סוף סוף לדבר על סוגיה הכואבת באמת לנהגים - השכר. אולם ללא בהירות לגבי גובה השכר וללא כל התחייבות ללוח זמנים, למחויבות הזו אין באמת ערך. השביתה הזו היא נורת אזהרה- אנו קוראים לצדדים להתעשת. כ-4000 נהגים חסרים בישראל. מצבת הנהגים הקיימת כורעת תחת הנטל ובלעדיהם אין תחבורה ציבורית.
המאבק העיקרי הוא כאמור על השכר. השכר עבור שעת עובדה עומד היום על 43 שקלים ברוטו ונהגים דורשים העלאה לפחות ל-53 שקלים לשעה. לטענתם השכר הממוצע לנהג עומד היום על כ-8,500 שקלים הרבה מתחת לשכר הממוצע במשק. נהגים רבים סיפרו כי הם נאלצים לעבוד לעיתים 12 שעות ביום כדי להעלות את השכר החודשי. בנוסף לשכר דורשי הנהגים שיפור בתאני ההעסקה, הכרה למעמד עובד ציבור, הקמת תחנות ריענון, אבטחה נגד אלימות גוברת ועוד.
רשימת הערים השובתות:
חיפה: כל קווי המטרונית.
ירושלים: קווים 2, 38, 74, 75, 77, 82, 83, 91, 136, 163, 504, 506, 531, 746, 850, 851, 882, 931, 932, 933. לאזורים: חומת שמואל, גילה, הגבעה הצרפתית, מלחה, תלפיות מזרח, דרך חברון, ממילא, העיר העתיקה, ניות, רסקו, קטמונים, הר נוף, רמות, שטראוס, גבעת שאול, הר חוצבים, נחלאות.
מרבית קווי עוטף ירושלים ליישובים: גבעת זאב, מבשרת ציון. , גוש עציון, קרית ארבע, מועצה אזורית בנימין.
תחבורה מקומית - צפון:
עפולה, טבריה, מגדל העמק, יקנעם, בית שאן, דלית אל כרמל, עוספיא, מועצה אזורית מגידו.
תחבורה מקומית - דרום:
אשקלון, אופקים, נתיבות, שדרות, יישובי עוטף עזה.
תחבורה בינעירונית - דרום: באר שבע - קווים מאשקלון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו