93 הרוגים בחמש שנים: העיר הקטלנית ביותר להולכי הרגל בישראל

ארגון "הולכי הרגל ברחובות שלנו" פרסם את תוצאות הבדיקה שערך לגבי רמת הסיכון של הולכי רגל בערים השונות בארץ • נחמן שלף, מנתח נתוני תחבורה: "תשתיות העיר מותאמות עבור נהגי רכב פרטי על חשבון הולכי רגל"

בתאונת דרכים בת"א. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ארגון "הולכי הרגל ברחובות שלנו", המקדם את זכויות הולכי הרגל ואת שיפור התשתיות למענם, פרסם היום (שני) את תוצאות הבדיקה שערך בכל הקשור לרמת הסיכון להולכי הרגל בערים השונות בארץ, וזאת בקורלציה למספר נסיעות הרכבים בערים אלו. במקום הראשון, העיר המסוכנת ביותר להולכי רגל היא בני ברק, אחריה: ירושלים, אחריהן תל אביב ובאר שבע.   

תאונת דרכים קשה בין 3 כלי רכבים ואופנוע במחלף ארלוזורוב (ארכיון) // מד"א

נחמן שלף, מנתח נתוני תחבורה, שניתח את הממצאים הסביר כי ״המדד המקובל בעולם המערבי לבחינת רמת הסיכון להולכי רגל הוא בדיקה של מספרי ההרוגים והפצועים קשה ביחס למספר הנסיעות המבוצעות בעיר. הניסיון בעולם מלמד שככל שהיחס בין מספרי הנפגעים למספר הנסיעות גבוה יותר - תשתיות העיר מותאמות עבור נהגי רכב פרטי על חשבון הולכי הרגל״.

על פי הדירוג, בבני ברק היא העיר הקטלנית ביותר. במהלך חמש השנים האחרונות נהרגו בה חמישה בני אדם – מספר נמוך, אך הוא משווה למספר הנסיעות הנמוך יחסית בעיר – 134 אלף בלבד. מספר הולכי הרגל שנהרגו או נפצעו בה קשה עומד על 93 בני אדם - 5 הרוגים ועוד 88 פצועים.

היחס בין מספר הנפגעים למספר הנסיעות בעיר - כ-722 אלף נסיעות ביום -  מדרג את עיר הבירה במקום השני ברשימת הערים המסוכנות להולכי רגל בישראל. ירושלים היא העיר המובילה במספר הולכי הרגל ההרוגים: 38 הולכי רגל נהרגו בה בחמש השנים האחרונות. בשנת 2023 נשבר בה שיא שלילי נוסף: עשרה הרוגים בשנה אחת בלבד ו-428 פצועים באורח קשה. סך הנפגעים קשה וההרוגים עומד על 466 בני אדם.

 353 נפגעים בחמש השנים האחרונות. תל אביב, צילום: דוברות מד"א

תל אביב מגיעה למקום השלישי עם 353 נפגעים בחמש השנים האחרונות, בהם: 38 הרוגים ו-315 פצועים באורח קשה ברחובותיה. מספר הנסיעות בה הוא הגבוה ביותר בישראל: מעל 800 אלף נסיעות ביום. בירת הנגב, באר שבע מגיעה למקום הרביעי עם 116 נפגעים בחמש השנים האחרונות: 96 פצועים קשה ו-20 הרוגים. מספר הנסיעות היומי הממוצע בה הוא כ-365 אלף.

"פערים גדולים בין הרשויות המקומיות ביחס לבטיחות הולכי הרגל"

פרופ׳ איתי פישהנדלר, יו״ר "ארגון הולכי הרגל ברחובות שלנו", אמר ביחס לתוצאות כי: ״הפערים הגדולים בין ערי ישראל מבחינת השטח ומספר התושבים - חייב אותנו לפתח מדד אובייקטיבי הבוחן את מידת הבטיחות של הולכי הרגל ומאפשר לדרג באופן יחסי את ערי ישראל. הנתונים מראים על פערים גדולים מדי בין הרשויות המקומיות ביחס לבטיחות הולכי הרגל בערים.

במקום השני ברשימת הערים המסוכנות להולכי רגל בישראל. בירושלים, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

בני ברק מטפסת לראש הרשימה הקטלנית בשל הפער הגדול בין תושבי העיר ששיעור אחזקת הרכב הפרטי בה הוא מהנמוכים בישראל - לבין התשתיות התחבורה העירוניות. בירושלים מרביתם המוחלט של ההרוגים מצאו את מותם על מדרכות, מעברי חציה, איי תנועה או רחובות מוזנחים ללא מדרכות כלל. תל אביב מנגד, סובלת ממאות אלפי כלי רכב הנכנסים אליה מדי יום בעוד תשתיותיה אינן מסוגלות כבר להכיל את אינפלציית הרכבים״.

"ארגון הולכי הרגל ברחובות שלנו" ניהל בשנה האחרונה ניהל מאבק משפטי מוצלח נגד עיריית ירושלים בגין סימון חניות לא חוקי על מדרכות, ומקדם צמצום תשתיות רכב פרטי ושיפור תשתיות הולכי רגל, בהם: צל, גל ירוק ברמזורים, תכנון עירוני מוטה הולכי רגל ועוד.

הנתונים נאספו בידי פעיל הארגון כרמל גבעון, נתוני ההרוגים הם מאתר הרלב״ד, נתוני הפצועים מהלמ״ס, נתוני הנסיעות מסקר הרגלי הנסיעה האחרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר