הנה באה הרכבת: כל מה שצריך לדעת על הקו האדום שיחל לפעול בסוף החודש

הגיעה עת לזוז, המבקר שרק: בסוף יולי, סוף־סוף, תחל הרכבת הקלה לשקשק במטרופולין תל אביב • בשלב זה, היא תפעל בקו האדום שעובר באזורי גוש דן העמוסים ביותר • אז כמה תעלה נסיעה, מהו אורך התוואי ומה תהיה התדירות? כל התשובות והפרטים הקטנים

הרכבת הקלה בגוש דן. צילום: אפק מצליח

כתל־אביבי ב־40 השנים האחרונות, קשה שלא לחוש בסקפטיות הגדולה לקראת פתיחת הרכבת הקלה, שנובעת מכך שהעיר וחלקים רחבים בערים סביבה הפכו לאתר בנייה. אבל העובדה שיותר ויותר תל אביבים נחשפים לנסיעות המבחן שלה בעיר, מורידה את מפלס הציניות ומעלה את מפלס ההתרגשות.

הרכבת הקלה ביצעה נסיעת מבחן ראשונה מפתח תקווה לבת ים// נת"ע

בתחילת השבוע אושר סופית שהקו האדום יתחיל לעבוד בסוף החודש. קו זה משלב בין רכבת קלה לרכבת תחתית, ויחבר בין פתח תקווה לבין בת ים כשהוא עובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו הוא 24 ק"מ, ו-12 ק"מ מהתוואי הם תת קרקעיים ועוברים במנהרה.

לקראת פתיחת הקו האדום, לפניכם מדריך קצר על כל מה שאתם צריכים לדעת.

מתי ניסע ברכבת?

אם משרד התחבורה לא יעכב את הפתיחה מסיבות ביורוקרטיות אופייניות, הקו האדום אמור להיפתח עד סוף החודש, אבל חשוב לציין שכל האישורים החשובים כבר ישנם.

מועד מדויק עדיין אין, אבל לכולם ברור שהמשרד החבוט של מירי רגב לא ירצה להערים עוד קשיים, ויעדיף לרשום לעצמו תמונת ניצחון ראשונה.

סיור הרצה של הרכבת. תחנת אם המושבות פתח תקווה, צילום: אפק מצליח

נכון, היינו אמורים לנסוע בו בנובמבר 2021, אבל אנחנו שבעי אכזבות מהביורוקרטיה הישראלית, ושנתיים איחור לא ישברו אותנו.

להזכירכם, על רכבת קלה בת"א דיברו כבר באמצע שנות ה־70 של המאה הקודמת. תחילת אוגוסט - אתם כבר על הרכבת.

באמת הכל עובד ואפשר לנסוע בלי בעיה ממקום למקום?

בשלב הראשון יופעלו על מסילת הקו כ־26 מערכי רכבות שיפעילו שני קווים שונים, קצר וארוך, משעה 05:40 בבוקר עד 12 בלילה.

הקו הקצר (R3) יפעל רק במקטע התת־קרקעי בין תחנת קריית אריה בפתח תקווה לתחנת אליפלט בתל אביב־יפו. הקו הארוך (R1) יכלול את מקטע הנסיעה השלם של הרכבת, מהתחנה המרכזית בפתח תקווה עד תחנת קוממיות בבת ים.

המחיר - כמו באוטובוס

באשר לתדירות הרכבת, זו צפויה להגיע בכל 10 דקות במקטע העילי (הארוך), ובכל 6 דקות במקטע התחתי. בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מבטיחים כי עד לאחר החגים תעלה תדירות הרכבת ל־5-4 דקות במקטע העילי ול־3.5 דקות במקטע התחתי שלה.

כמה זה עולה לנו?

אם אתם מתכוונים לעֲלוּת של הקו האדום כולו, התשובה היא 19 מיליארד שקלים, בפרויקט שהחל ב־7 מיליארד בהערכה גסה. אם הכוונה היא למחירי הכרטיסים, עלות הנסיעה תהיה זהה לנסיעה באוטובוס בינעירוני בגוש דן (5.5 שקלים לנסיעה בודדת).

תחנת אם המושבות בפתח תקווה. המחיר, כמו נסיעת אוטובוס, צילום: אפק מצליח

התשלום יתבצע בכרטיס "רב־קו" או באפליקציות תשלום, כפי שניתן לעשות כיום בכל נסיעה בכלי תחבורה ציבורית, ויהיה דומה לזה שברכבת ישראל - כלומר, התיקוף יתבצע מראש בתחנות ולא תהיה אפשרות לתקף כרטיס על הרכבת עצמה.

משתמשי אפליקציות התשלום יידרשו לתקף את הנסיעה רק בתחנות התחתיות, ואילו במפלס הרחוב הם ייאלצו לקנות כרטיס וירטואלי באפליקציה, אך יידרשו להציג אותו רק במקרה של הגעת פקח או ירידה בתחנה תת־קרקעית.

נו, אז סוף־סוף יהיה פחות פקוק בתל אביב?

הצחקתם אותנו. גם אם מוציאים מהחשבון את תנופת התמ"א, שבילי האופניים שנסללים באיטיות והתשתיות הרעועות בעיר ללא הפסקה, לקו האדום מתוכננת הארכה עד למחלף משה דיין בראשון לציון.

תחנת הרכבת הקלה באלנבי, צילום: גדעון מרקוביץ'

כמו כן, מוקמים בימים אלו שני קווי רכבת קלה נוספים, הקו הירוק והקו הסגול, שצפי הסיום שלהם הוא לקראת 2027 בהערכה הגיונית וללא איחורים נוספים.

אל כל אלה צריך להוסיף כמובן את בניית המטרו בגוש דן, שיתחיל לפעול חלקית בשנת 2034 ועבודתו צפויה להסתיים רק כעבור שלוש שנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר