בעקבות הפיגועים האחרונים: השרה שקד מקדמת חוק לשלילת אזרחות ממחבלים ישראלים

הצעד מגיע לאחר הפיגוע הרצחני בבאר שבע, ופיגועי הדקירה באזור ירושלים • החוק צפוי לעורר מתיחות בקואליציה, אך שרת הפנים נחושה להעבירו • שקד ל"ישראל היום": "אין פשרות במלחמה בטרור"

שת הפנים איילת שקד בדיון המיוחד // צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

בעקבות הפיגוע בבאר שבע, ל"ישראל היום" נודע כי שרת הפנים איילת שקד, מקדמת את חוק שלילת האזרחות ממחבלים בעלי אזרחות ישראלית. החוק מתבסס על הצעה שהעלו בשעתם חברי הכנסת אבי דיכטר ואורית סטרוק.

שקד תכננה להעביר את החוק כבר לפני חודשים רבים, כפי שהתחייבה בראיון שהעניקה ל"ישראל היום", בתחילת כהונתה. 

פיגוע הדקירה בבאר שבע

על פי החוק, אזרח ישראלי שלקח חלק בפעולה חבלנית עוינת ואשר מקבל קצבת תמיכה מהרשות הפלשתינית, יאבד את אזרחותו הישראלית.

החוק נועד לחסום מהרשות הפלשתינית את האפשרות לשלם משכורות טרור לאזרחים ישראליים שמבצעים פיגועים. כזכור, מרבית פיגועי הדקירה בשבועות האחרונים היו של בעלי תעודת זהות ישראלית.

החוק צפוי לעורר מתיחות בתוך הקואליציה, אך שקד נחושה להעביר אותו ואף התחייבה על כך בנאום בכנסת בעבר. 

שרת הפנים: "התשובה ההולמת לפיגוע בבאר שבע"

שרת הפנים, איילת שקד, אמרה ל"ישראל היום" כי ״אין פשרות במלחמה בטרור. תזכיר החוק לביטול אזרחות ותושבות של רוצחים הוא התשובה ההולמת לפיגוע הנורא השבוע בבאר שבע.

"רוצחים ופעילי טרור נתעבים שמבצעים פיגועים כנגד יהודים, לא צריכים לקבל פרסים. מי שהפנה עורף למדינת ישראל ומקבל מימון מהרשות הפלשתינית אינו ראוי להיות חלק ממנה. בכוונתי לקדם את החוק החשוב הזה לביטחון מדינת ישראל״.

ח״כ אורית סטרוק, מיוזמות החוק, אמרה: ״אל מול גל הטרור של ערבים אזרחי ישראל - זה הצעד המתבקש. אסור לשכוח: כל מחבל שיוצא לבצע פיגוע - מחזיק בכיסו צ'ק פתוח מאבו מאזן, המבטיח לשלם לו לפי מספר הקורבנות בהם יפגע. לפי החוק הפלשתיני האכזרי והאנטישמי הזה, מחבלים תושבי ישראל מקבלים יותר.

המחבל בב"ש, צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף א’ 27 לחוק זכויות היוצרים

 

"אל מול החוק הפלשתיני הזה חייבים לחוקק חוק ישראלי שיבהיר למחבלים שישראל לא תושיט את הלחי השנייה לטרור. אני שמחה ששרת הפנים עומדת בדיבורה ומקדמת את החוק כפי שהבטיחה. על הצעת החוק הפרטית של אבי דיכטר ושלי חתמו ח"כים בכירים כמעט מכל סיעות הקואליציה, עד וכולל עומר בר לב. אני מצפה מכולם לתמוך בחוק החשוב הזה ולקדם אותו מיד בתחילת כנס הקיץ של הכנסת״.

"מעשיו מראים כי הפנה עורף למדינת ישראל"

בדברי ההסבר לחוק נכתב: ״בשנים האחרונות מתמודדת מדינת ישראל עם מצב בו אזרחים ישראלים ותושבי ישראל אשר ביצעו מעשי טרור, ומקבלים משכורות חודשיות מאת הרשות הפלשתינית כשכר עבור ביצוע מעשיהם״.

על פי תזכיר החוק, ״משכורות אלה עולות בהדרגה במהלך שנות השהות במאסר, והזכאות נמשכת אף לאחר השחרור ממאסר״.

בתזכיר מוסבר כי חוק האזרחות מאפשר כבר כיום
לבטל אזרחות בשל הפרת אמונים למדינת ישראל, ובכלל זה ביצוע מעשי טרור. במעשיו ובקבלת הכספים הוא מראה כי הפנה עורף למדינת ישראל תוך שהינו מעיד על עצמו כי הוא שייך לרשות הפלשתינית.

מחבלים בכלא עופר, צילום: משה שי

 

״מוצע ליצור זיקה בין קבלת שכר עבור ביצוע מעשה טרור לבין אזרחות ותושבות בישראל. על פי הצעת החוק, אזרח או תושב שהוכח להנחת דעתו של שר הפנים, לאחר שניתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו, כי קיבל תשלום מהרשות הפלשתינית עבור מעשיו, ייראה האזרח כמי שוויתר מיוזמתו על אזרחותו״.

עוד קובע החוק כי בתום תקופת המאסר, ולאחר שנשללה האזרחות של המחבל, הוא יגורש לשטחי הרשות הפלשתינית.

״הרשות הפלשתינית, במעשיה העידה, כי היא רואה באנשים אלה כחלק ממנה״. החוק יופעל רק ביחס לאזרח או תושב שנדון למאסר בפועל בגין מעשיו. 

בנוסף, שר הפנים יהיה רשאי להשיב אזרחות או תושבות ככל שהאזרח או התושב הוכיח כי הפקיד בקופת המדינה את הכספים ששולמו לו והתחייב שלא לקבל כספים נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר