השר עמיחי אליהו: פצצת אטום על עזה - "זו דרך אחת"; נתניהו: "דבריו מנותקים מהמציאות"

ראש הממשלה נתניהו החליט להשעות את השר אליהו מישיבות הממשלה עד להודעה חדשה • שר המורשת מעוצמה יהודית סיפק בראיון לרדיו אמירות שנויות במחלוקת • על האפשרות שחטופים יפגעו: "במלחמה משלמים מחירים, מדוע החיים של החטופים יקרים יותר מהחיילים שיפגעו?" • במערכת הפוליטית קוראים לפטרו לאלתר • לפיד: "אמירה מזעזעת ומטורפת, נתניהו חייב לפטר אותו עוד הבוקר" • מטה המשפחות: "דורשים מראש הממשלה לפעול מיידית נגד כל שר המבקש לפגוע בחטופים ובנעדרים" • בן גביר: "שוחחתי עם השר עמיחי אליהו, שהבהיר לי כי דבריו נאמרו כמטאפורה"

השר עמיחי אליהו. צילום: יונתן זינדל/פלאש90

שר המורשת של ישראל מטעם מפלגת עוצמה יהודית, עמיחי אליהו, התראיין הבוקר (ראשון), לתחנת הרדיו החרדית "קול ברמה" וסיפק אמירה חריגה ושנויה במחלוקת. 

כשנשאל על ידי המראיינים, ישראל כהן ויקי אדמקר האם יש להפיל פצצת אטום על עזה, ענה אליהו, כי "זאת דרך אחת". על ההשלכות המסוכנות לחטופים במקרה שכזה אמר, "מתפלל ומקווה לשובם אבל יש גם מחירים במלחמה". 

עם הכוחות, מול המחבלים: יואב לימור נכנס לעזה בזמן המלחמה

עקב דבריו החריגים, ראש הממשלה בנימין נתניהו השעה את השר עמיחי אליהו מישיבות הממשלה עד להודעה חדשה. נתניהו הגיב לדברי השר באופן נחרץ. "הדברים של השר עמיחי אליהו מנותקים מהמציאות", אמר. "ישראל וצה"ל פועלים לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הדין הבינלאומי בכדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים, וכך נמשיך לעשות עד לניצחון". 

בטרם יתגלגל כדור השלג של דבריו של אליהו אל מחוץ לגבולות ישראל, מיהר נתניהו לצייץ תגובה רשמית גם באנגלית. 

לפיד: "נתניהו חייב לפטר אותו עוד הבוקר" 

יו"ר מפלגת "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד אמר על דבריו: "אמירה מזעזעת ומטורפת של שר חסר אחריות. הוא פגע במשפחות החטופים, פגע בחברה הישראלית ופגע במעמדנו הבינלאומי. הנוכחות של הקיצוניים בממשלה מסכנת אותנו ואת הצלחת המטרות המלחמה - ניצחון חמאס והחזרת החטופים. נתניהו חייב לפטר אותו עוד הבוקר".

יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "שוחחתי עם השר עמיחי אליהו, שהבהיר לי כי דבריו נאמרו כמטאפורה. ברור לכולנו שיש להשמיד ולמחוק את ארגון החמאס וברור לכולנו שנעשה הכל להחזיר החטופים הביתה".

לפיד במליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון

שר הביטחון יואב גלנט יצא גם הוא נגד השר אליהו: "מגנה את דבריו חסרי הבסיס והאחריות של השר עמיחי אליהו. טוב שלא אלו האנשים המופקדים על ביטחון ישראל".

"אין דבר כזה בלתי מעורבים בעזה"

לדברי אליהו בהמשך הראיון, "האוכלוסייה האזרחית לא שונה מהחמאס, הרוצחים שבאו בבגדים אזרחיים, צריך למוטט אותם? הם צריכים לרעוד, להוריד את העיניים כשהם רואים חייל צה"ל. כשאתה מדבר על בלתי מעורבים אתה כושל. לנאצים לא היינו מכניסים סיוע הומניטרי. אין דבר כזה בלתי מעורבים בעזה. כל מי שגידל את המפלצות האלו צריך לתת את הדין".

"צה"ל מכה בהם מכה קשה, האם זה 100% כמו שאני רוצה, לא? 60% או 55% אני חושב שכן".

על הטלת פצצת אטום אומר אליהו, כי "זו דרך אחת ואחרת היא לבדוק מה מפחיד אותם ומה יצור את ההרתעה. הם לא מפחדים מהמוות, הם שלחו את ילדיהם למות. אנחנו צריכים להבין מה מרתיע ומפחיד אותם כמו אחרי מלחמת ששת הימים. אנחנו שוברים את התרעת צה"ל באמצעות מוסריות מזויפת. הם צריכים להבין שיש מחיר וצה"ל בכיוון הנכון". 

עוד אמר אליהו: "אנחנו צריכים לגבות מהם מחיר טריטוריאלי, אנחנו צריכים להוציא אותם מרצועת עזה". על האפשרות שחטופים יפגעו אמר: "הם צריכים להתחנן להחזיר את החטופים, מה זה החטופים? במלחמה משלמים מחירים, מדוע החיים של החטופים יקרים יותר מהחיילים שיפגעו?"

עזה לאחר תקיפות חיל האוויר, צילום: אי.פי.אי
חיילי צה"ל בתוך רצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בציוץ שהעלה לטוויטר (X), הסביר אליהו את דבריו בראיון. "ברור לכל בר דעת שהאמירה על אטום היא מטאפורית", הבהיר השר. "אבל בהחלט חייבים תגובה עוצמתית ולא פרופורציונלית לטרור, שתבהיר לנאצים ותומכיהם שטרור אינו כדאי. זו הנוסחה היחידה שהמדינות הדמוקרטיות יכולות להתמודד בעזרתה עם הטרור. במקביל, ברור שמדינת ישראל מחויבת לעשות הכל בכדי להחזיר את החטופים בריאים ושלמים".

יוזכר, כי ההיסטוריה הפוליטית הקצרה של אליהו רצופת אמירות קיצוניות שעל חלקן גם נאלץ להתנצל. בעבר אמר כי "בכירי מערכת הביטחון פועלים במתכונת מרד". כזכור, ביוני השנה (2023), בראיון אחר שקיים בתחנת הרדיו "קול ברמה" אמר אליהו על נגיד בנק ישראל אמיר ירון, כי הוא "מלכלך על מדינת ישראל ופוגע בדירוג האשראי של המדינה". 

עוד אמר עליו אליהו, כי "הנגיד היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. זה פרא אדם. לא ייתכן שפקידים ייצאו נגד הממשלה". מאוחר יותר, בניסיון להנמיך את הלהבות אמר אליהו על דבריו: "הסגנון לא היה ראוי, הייתי לפני הקפה של הבוקר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו דאז ואמר: "אני מגנה בתוקף את דבריו של השר עמיחי אליהו נגד נגיד בנק ישראל, משרת ציבור מסור שעושה את מלאכתו נאמנה לטובת כלכלת ישראל ואזרחי ישראל". 

מטה המשפחות: "אמירה מזעזעת, דורשים מראש הממשלה לפעול מיידית"

התגובות לאמירה של השר אליהו לא איחרו לבוא. בתנועה לאיכות השלטון קוראים גם כן לפטרו לאלתר מהממשלה. "האמירה של השר אליהו מסמנת התנערות מוחלטת של הממשלה מהמחויבות הבסיסית שלה להשיב את החטופים והנעדרים. מעבר לכך, שר בממשלת ישראל, בוודאי בעת מלחמה, לא יכול להתנהל כמו אחרון הצייצנים. כל מילה שנאמרת על ידו, משקפת כלפי חוץ את עמדת הממשלה, וכאשר נאמרים דברי בלע כאלו, הנזק לממשלת ישראל ולמדינת ישראל הוא עצום.

"אנו נאבקים כעת במספר זירות, בהן גם זירת ההסברה והלגיטימציה הבינלאומית להמשיך עד להשמדת החמאס. דיבורים כאלו פוגעים פגיעה אנושה במאמץ המלחמתי של מדינת ישראל, והם חייבים לקבל מענה חריף ומיידי, המתעלה מעל לכל שיקול פוליטי. לכן, על ראש הממשלה להודיע לשר אליהו על פיטוריו המיידיים עוד היום".

תגובה נוספת הגיעה מארגון "אחים לנשק", בו קראו גם כן לפטר את השר לאלתר. "אם נתניהו וגנץ אכן רוצים לשמור על הקונצנזוס הלאומי היחסי הקיים בימים אלו והיחסים מול העולם - יש לפטר את השר עמיחי אליהו עכשיו. לא מספיק מילים - צריך מעשים".

מטה המשפחות למען החטופים והנעדרים, צילום: גדעון מרקוביץ'

במטה משפחות החטופים והנעדרים אמרו בתגובה: "אמירה מזעזעת המנוגדת לכל עקרון של מוסר ומצפון יהודי וישראלי. דורשים מראש הממשלה לפעול מיידית נגד כל שר המבקש לפגוע בחטופים ובנעדרים. שר בממשלת ישראל שקורא להרג כל החטופים והנעדרים, חייב לשלם מחיר עוד היום. השר אליהו מטיל צל כבד על כוונות הממשלה בנוגע לתכנית העבודה להחזרת כל החטופים והנעדרים".

השרה וחברת הקבינט יפעת שאשא-ביטון: "שר טיפש הורס באמירה אחת מאמצי הסברה חיוניים של רבבות ישראלים ויהודים ברחבי העולם. זו לא עוצמה יהודית, זו עוצמה של טירוף, של טיפשות ומסוכנות למדינת ישראל. על מנת למזער את הפגיעה במדינה ובלחימה הצודקת בעזה יש רק דרך אחת להגיב על דבריו של עמיחי אליהו - פיטוריו לאלתר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר