מה יאיר לפיד של 2005 חשב על הפגנות וחסימת כבישים?

בטרם נכנס לחיים הפוליטיים, העיתונאי יאיר לפיד כתב מאמר שכותרתו "מישהו ימות" - על ההשלכות ההרסניות של סגירת כבישים • אז זו הייתה "ההתנתקות" שאת המפגינים נגדה ביקר לפיד • היום אלו המפגינים מהמחנה הקרוב לליבו - אז מי צודק?

יאיר לפיד לצד המאמר מעיתון ידיעות, צילום: אורן בן חקון

לחיים יש טבע מוזר משלהם להשלים מעגל ולעמת אותנו עם תפיסות, מחשבות ודברים שאמרנו בעבר. כשמדובר בפוליטיקאים ו/או פובליציסטים בעלי שם בפרופיל גבוה, שמקבלים במה יומיומית להציג בה את דעותיהם זה קורה חדשות לבקרים, כמו במקרה הנוכחי של יאיר לפיד. 

מפגינים חוסמים את איילון. מרץ 2023, צילום: אורי ברקוביץ

הרשת מהדהדת מאמר שכתב לפיד, אי אז בימיו ככותב בידיעות אחרונות שנים רבות לפני שחצה את הקווים ונכנס בסערה לחיים הפוליטיים. כותרת המאמר לא משאירה מקום לפרשנויות. "מישהו ימות" כותב לפיד, ערב ההתנתקות בקיץ 2005. במאמר שפורסם ב"ידיעות" טוען לפיד כי חסימות הכבישים על ידי מתנחלים (המפגינים נגד ההתנתקות) יביאו בסוף למוות. 

"יותר מכל דבר אחר בלטה אתמול קלות הדעת" כתב לפיד של 2005. "צעירי המתנחלים מפיקים על חשבוננו פסטיבל מאוהב בעצמו, שנראה להם מאוד מהפכני". עוד כתב לפיד על פיזור ההפגנות, כי "אתמול הם עמדו בירושלים וצעקו 'מדינת משטרה' - במדינות שבהן המשטרה נחושה יותר ומותשת פחות - כמו צרפת או ארצות הברית - היו מעיפים אותם מהכביש תוך 3 דקות".

"מישהו ימות" כותב לפיד. מה הוא חושב על סגירות הכבישים היום?,

עמדתו הנוכחית של יו"ר "יש עתיד" ברורה לכולם. חסימות הכבישים, ההפגנות, היציאה לרחובות והמחאה הקולנית נתמכת על ידי מפלגות האופוזיציה שראשיהן הם משתתפים פעילים, נוכחים שטומנים ידם בצלחת ופיותיהם במיקרופונים.

עמדתו של אדם נקבעת לפי הכסא עליו הוא יושב - אך מי הוא הצד שעימו הצדק כעת? לפיד העיתונאי של 2005 או לפיד הפוליטיקאי האופוזיציונר של 2023, זה שתומכיו משבשים את סדר היום במדינת ישראל לטובת הערכים שבהם הם מאמינים?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר